MB77 skrev:
Att sätta en typ duschblandare innan en annan blandade verkar lite som en "raggar" lösning.
Nja, om det är mitt förslag du menar så föreslog jag en duschblandare inne och ute en enkel kran, inte någon blandare.

Raggarlösning, visst blir det det, och svårt att få snyggt. Men vadådå?
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
jtl skrev:
Vad max är beror helt på värmekällan. Eldar du med ved/pellets så kan du få riktigt varmt, likaså kan en del äldre varmvattenberederare ge ordentligt varmt vatten. Andra källor ger runt 60 som max.
Vattnet ut ur en blandningsventil håller sig ganska konstant så länge som inkommande varmvattentemperaturen är varmare än den blandningstemperatur man vill ha, det är ju därför man monterar en blandningsventil. En blandningsventil är en förenklad termostatblandare utan avstängningskran.
 
Den allmänna uppfattningen är alltså att bästa lösningen är en utkastare med både varmt och kallt vatten och en vanlig blandarventil för varmvattnet om maxtempen skall begränsas ytterligare. Två hål i väggen och betydligt dyrare men kanske det bästa. Hade hoppats på att det fanns en enkel blandare som kunde lösa uppgiften men så verkar det inte vara...

Tackar för alla svar och synpunkter!
 
O
http://www.fmmattsson.se/Fler-produ...el-varm--kallt-vatten/Vattenutkastare-dubbel/ Är ett bra tips som kom här i tråden.
Framför allt enkel. När vattnet är igång med den inställda blandningen tar du bara bort nyckeln från blandaren så blir det genast mycket svårare att vrida om kranarna.
Vad är du rädd för? med den lösningen så kan inte barnen själva vrida om.
Eller brukar det smyga in folk på tomten å jävlas?

Å andra sidan hade jag några problem som liten att hoppa i vattenspridaren trots att det var kallt vatten:D

Tror inte att nån annan lösning hade varit billigare.
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Å andra sidan hade jag några problem som liten att hoppa i vattenspridaren trots att det var kallt vatten:D
Vi är väl ganska många som hoppade i kallvatten och mår finfint idag. ;)
 
  • Gilla
weezer och 3 till
  • Laddar…
Skulle man inte kunna sätta kulventiler på vv och kv och sen koppla ihop dessa med en T-koppling? På så sätt kan man justera blandningen innan vattnet går till en vanlig utkastare.
 
Hemmakatten
Enligt min mening är det absolut billigast och enklast att sätta upp en tappvattenkran utomhus med både varm- och kallvatten. Varför hålla på och mixtra med konstiga lösningar inomhus? Inte lär det bli billigare i längden.
 
Det är ju lösa nycklar till vattenutkastaren. Plocka bort dom så är skållningsproblemet löst
 
Det här med blandare till vattenutkast är så bra så det borde vara standard. Tvätta bilen på vintern med högtryckstvätt med lite ljummet vatten. Kungligt :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Livar upp tråden igen. Fick precis höra av min röris att FM Mattsons blandare inte är självdränerande med slang kopplad och därmed inte frysskadesäker. Den självdränerar visserligen utan slang och gardenakoppling, men då måste man komma ihåg att ta av den...
Lite trist att få läckage i väggkonstruktionen. Kan vara bra att folk känner till detta.
 
Krilleman
DrBosa skrev:
Livar upp tråden igen. Fick precis höra av min röris att FM Mattsons blandare inte är självdränerande med slang kopplad och därmed inte frysskadesäker. Den självdränerar visserligen utan slang och gardenakoppling, men då måste man komma ihåg att ta av den...
Lite trist att få läckage i väggkonstruktionen. Kan vara bra att folk känner till detta.

Absolut, men det är ju inget FMM tvekar om att upplysa om.

Vid frysrisk

Påmonterad snabbkoppling och slang skall demonteras inför vintern.
Kontrollera också innan vintern att vattenutkastaren inte står och droppar ur utloppet.
Då kan det bildas is i utloppet som medför risk för sönderfrysning
 
Det visste jag inte, men det är ju bra att de gör.
 
jtl skrev:
Följde råden och monterade en vattenutkastare för både varmt och kallt vatten. Satte två kulventiler på insidan för att kunna stänga vattnet:
[länk]

Det blir betydligt dyrare (både vattenutkastaren och rördetaljerna) än med en enkel utkastare men säkert smidigare i längden.
Snyggt så ska det se ut, inga hemma snickade lösningar (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.