MB77 skrev:
Då är ju första utkastaren du länkar till perfekt, eller?:x
Fel:
Ja, den utkastaren är perfekt men frågan är vad det finns för blandare som fungerar till en sådan?

Rätt: Jag vill ha den andra jag länkade till men möjlighet att bestämma om det skall vara bara kallt, bara varmt eller något där emellan.
 
Redigerat:
jtl skrev:
Ja, den utkastaren är perfekt men frågan är vad det finns för blandare som fungerar till en sådan?
humm det är ju en blandare :p

jtl skrev:
Helt rätt! Dels vill jag inte riskera att barnen skållar sig och dels så vill jag inte att något på rent jävulskap drar på varmvattnet och låter det rinna.
Hur har du det inomhus? Kan ungarna skålla sig där?
 
MB77 skrev:
Just därför man har en blandningsventil, plus att vattnet kallnar väldigt fort ifrån spridaren.
En blandningsventil är inte det jag är ute efter, jag vill kunna få allt mellan enbart varmvatten och enbart kallvatten. Precis som de blandare vi har i kök, tvätt eller badrum.

Att sätta en sådan på insidan och sedan koppla utkastet till den kanske är en lösning men jag antar att en vanlig blandare saknar backventiler. Eftersom vattnet kan stängas på utsidan samtidigt som blandaren kan öppnas inne så antar jag att vattnet riskerar att gå fel väg utan backventiler.
 
jtl skrev:
Ja, den utkastaren är perfekt men frågan är vad det finns för blandare som fungerar till en sådan?
Den är en blandare.

Är det möjligtvis en engreppsblandare du vill ha?
 
jackt skrev:
Sätt en vanlig badkarsblandare på insidan och koppla dennes "utgång" på den traditionella utkastarens "ingång"..
Fungerar det? Antar att en vanlig blandare saknar backventiler. Eftersom vattnet kan stängas på utsidan samtidigt som blandaren kan öppnas inne så antar jag att vattnet riskerar att gå fel väl utan backventiler.
 
jtl skrev:
Helt rätt! Dels vill jag inte riskera att barnen skållar sig och dels så vill jag inte att något på rent jävulskap drar på varmvattnet och låter det rinna.
Och det kan inte hända om blandaren är på insidan?
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
jtl skrev:
Fungerar det? Antar att en vanlig blandare saknar backventiler. Eftersom vattnet kan stängas på utsidan samtidigt som blandaren kan öppnas inne så antar jag att vattnet riskerar att gå fel väl utan backventiler.
Jag vet faktiskt inte, har inte testat utan det vara bara min första tanke på ditt problem.
 
tio_Pepe skrev:
Och det kan inte hända om blandaren är på insidan?
Om blandaren på insidan är oåtkomlig för ungar och djävulskapsmakare, så lär det väl inte kunna hända.
 
tio_Pepe skrev:
Och det kan inte hända om blandaren är på insidan?
Jo, absolut. Precis som att de kan bränna sig på vattnet i köket eller i badrummet. Det handlar om att minimera risker.
Inne har jag bättre koll på vad som händer och skulle olyckan endå vara framme är det förhoppningsvis bara vårat egna barn och dessutom finns någon vuxen nära till hands.

Skall vi hitta ytterligare fördelar så är det ett hål mindre genom ytterväggen...
 
jtl skrev:
Jo, absolut. Precis som att de kan bränna sig på vattnet i köket eller i badrummet. Det handlar om att minimera risker.
Inne har jag bättre koll på vad som händer och skulle olyckan endå vara framme är det förhoppningsvis bara vårat egna barn och dessutom finns någon vuxen nära till hands.

Skall vi hitta ytterligare fördelar så är det ett hål mindre genom ytterväggen...
Aha, då förstår jag. Det är naturligtvis fullt möjligt, men ganska opraktiskt. När du sätter på vattnet står du väl därute så att du kan känna på vattnet medan du ställer in lämplig temperatur.
 
jtl skrev:
Jo, absolut. Precis som att de kan bränna sig på vattnet i köket eller i badrummet. Det handlar om att minimera risker.
Inne har jag bättre koll på vad som händer och skulle olyckan endå vara framme är det förhoppningsvis bara vårat egna barn och dessutom finns någon vuxen nära till hands.

Skall vi hitta ytterligare fördelar så är det ett hål mindre genom ytterväggen...
Det är ju just därför man har en blandningsventil, med denna så justerar man temperaturen så att ALLA blandade i huset får en temperatur som inte är för hög. Blandningsventilen sitter direkt på pannan innan rören går vidare till de olika blandarna.
 
MB77 skrev:
Det är ju just därför man har en blandningsventil, med denna så justerar man temperaturen så att ALLA blandade i huset får en temperatur som inte är för hög. Blandningsventilen sitter direkt på pannan innan rören går vidare till de olika blandarna.
Precis. Om den är ställd på max så kan det bli ohälsosamt varmt varmvatten. Max brukar väl vara 75-80 grader? Men man brukar ställa den på 55-65.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Precis. Om den är ställd på max så kan det bli ohälsosamt varmt varmvatten. Max brukar väl vara 75-80 grader? Men man brukar ställa den på 55-65.
Vi har en blandningsventil. Även om vattnet inte är så varmt att det skulle ge allvarliga brännskador så skulle ett barn få ont.

Vad max är beror helt på värmekällan. Eldar du med ved/pellets så kan du få riktigt varmt, likaså kan en del äldre varmvattenberederare ge ordentligt varmt vatten. Andra källor ger runt 60 som max.
 
För att svara på frågan så tror jag inte att det finns något snyggt på marknaden som motsvarar dina behov. Men det går naturligtvis att ta en vanlig duschblandare och montera på väggen innanför och montera utgången till ingången på en reguljär vattenutkastare.

Då kanske du inte ens behöver en dyr vattenutkastare utan kan montera ett rör och en enkel kran. Finessen med en vattenutkastare är att den ser till att inget vatten blir kvar i röret strax innanför kranen där det kan frysa. Det är därför det kommer en skvätt vatten efter att man stängt den. Men om du stänger av med din inneblandare och har ett rör med litet fall så kan du tömma det innan du stänger kranen ute.
 
En vattenutkasstare för både varmt och kallt vatten är den bästa lösningen, så är det bara. Är man väldigt nojjig att barnen ska bränna sig låter man de inte sätta på vattnet själva. En annan lösning kan vara att sätta en kulventil på insidan på varmvattnet som gör att det är avstängt, och endast på satt vid behov.

Att sätta en typ duschblandare innan en annan blandade verkar lite som en "raggar" lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.