M Mange_72 skrev:
Det alternativet har jag inte tänkt på, men ska se över detta. Tack
Tänk på att hålla huset högst då. Att det står vatten i ett hörn på tomten är inte roligt men definitift bättre än att det är runt huset
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Varför skulle det hjälpa? Om vattnet redan står över marknivå finns ju uppenbarligen ingen ytterligare kapacitet i marken att ta emot vatten. På något sätt måste proppen dras ur badkaret för att du ska få bort vattnet.
Problemet är ju tydligen att smältvatten rinner ner och lägger sig på TS tomt. Det är alltså inte grundvatten.
Tjälen i marken bildar en tät botten, som hindrar vattnet från att rinna ner i marken.
Brunnen jag pratar om skulle bli som att "dra ur proppen". Alltså en öppning ner i marken, under tjälen.
 
  • Gilla
Mange_72
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Jordborr är utmärkt till detta, om du inte har för mycket sten.

Borra flera hål, i med rör och grus och håll tummarna.
Tack för tipset!
 
G Genomklok skrev:
Om du hade både orange och gul på jordartskartan på din tomt, satsa på de orangea delarna.
Tack, det ska vi tänka på
 
A Alexn72 skrev:
Skulle råda att vara försiktig med detta förslag.
När det är mycket vatten så är det ofta mycket vatten "överallt" och när regn eller smältvatten kommer så gör de ofta de på kort tid.
Så jag skulle säg att tipsen mest gäller om vattnet ligger kvar i veckor efter "nerfall" i annat fall är risken stor att man har gjort ett relativt stort ingrepp och ändå har vatten på tomten.

Att leda ner vatten i grundvattnet tycker jag låter heltokigt.


De alternativ som jag ser är , höja marken eller kolla hur långt bort du måste leda vattnet innan du är på lägre mark
Tack för dina synpunkter. Finns mycket att ta hänsyn till för att få bukt på problemet.
 
G Genomklok skrev:
Jag håller med. Det behöver inte vara helt fel, men kräver en viss typ av geologi och topografi för att funka. Exempelvis en sadelpunkt med stockholmsgeologi (lera med morän under, alt genomsläppligt berg).

Men det bygger på att ansamlingen av vatten orsakas av bristande genomsläpplighet i övre jordlager men ändå god hydraulisk konduktivitet och låg mättnadsgrad i undre. I en "äkta" lågpunkt är det ett osannolikt scenario.

Då kvarstår de alternativ du är inne på: bortledning eller höja marken.
Tack för bra information. Höja marken har varit vår första tanke, samla ihop vatten i en tank (till sommarvatten) var vårt andra förslag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Anlägg en fin damm ?
Det skulle gumman gilla 😄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag hade detta problem på min lilla gård på gotland, några hundra m från kusten, ligger lågt, lerjord och högt grundvatten. Jag hyrde en liten minigrävare och grävde iordning ett dike runt hela tomten (3-4000m2). Det blev stor skillnad, har gått från att ha haft pölar med vatten överallt till inga. Diket är dock emellanåt fullt med vatten. En liten pöl detta år, men det har varit exceptionellt iår, fiskelägen och åkrar står under vatten överallt runt kusten.
Tack för tipset. Diken blir nog så gott som omöjligt då vatten måste pumpas vidare (diken måste annars grävas på tomten).
 
A AG A skrev:
Problemet är ju tydligen att smältvatten rinner ner och lägger sig på TS tomt. Det är alltså inte grundvatten.
Tjälen i marken bildar en tät botten, som hindrar vattnet från att rinna ner i marken.
Brunnen jag pratar om skulle bli som att "dra ur proppen". Alltså en öppning ner i marken, under tjälen.
Vi har en brunn, i närheten av vattensamlingen, men den är äldre och inte i bra skick.
 
M Mange_72 skrev:
Vi har en brunn, i närheten av vattensamlingen, men den är äldre och inte i bra skick.
Och den fryser inte, samt har en konstant nivå. Så går det nog att låta överskott på ytan gå dit.

EDIT Tar ni vatten från den
 
  • Gilla
Mange_72
  • Laddar…
Brunnen kan ge en del mer information. Vad är vattennivån i brunnen relativt marken? Grävd eller borrad? Bottendjup?
 
  • Gilla
Mange_72
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Skulle råda att vara försiktig med detta förslag.
När det är mycket vatten så är det ofta mycket vatten "överallt" och när regn eller smältvatten kommer så gör de ofta de på kort tid.
Så jag skulle säg att tipsen mest gäller om vattnet ligger kvar i veckor efter "nerfall" i annat fall är risken stor att man har gjort ett relativt stort ingrepp och ändå har vatten på tomten.

Att leda ner vatten i grundvattnet tycker jag låter heltokigt.


De alternativ som jag ser är , höja marken eller kolla hur långt bort du måste leda vattnet innan du är på lägre mark
Perkolationsbrunnar är en vedertagen metod att bli av med ytvatten på ett kostnadseffektivt sätt. Förutsätter så klart att det inte är lera i marken eller högt stående grundvatten. I detta fall handlar det ju om att ytvatten samlas u en lågpunkt på den tjälade marken på tomten.
Varför komplicera allt?
 
  • Gilla
Mardigan och 3 till
  • Laddar…
M Mange_72 skrev:
Tack för tipset. Diken blir nog så gott som omöjligt då vatten måste pumpas vidare (diken måste annars grävas på tomten).
Ja precis, du gräver runt hela tomten med en minigrävare så att vattnet har någonstans att ta vägen. Nu beror det såklart på hur lerig din jord är, men min är kompakt lerjord för det mesta och det blev ändå stor skillnad/inga pölar.
 
  • Gilla
Mange_72
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Perkolationsbrunnar är en vedertagen metod att bli av med ytvatten på ett kostnadseffektivt sätt. Förutsätter så klart att det inte är lera i marken eller högt stående grundvatten. I detta fall handlar det ju om att ytvatten samlas u en lågpunkt på den tjälade marken på tomten.
Varför komplicera allt?
Fast är inte det med tjäle en gissning? TS skriver ju att han har samma problem på hösten om det regnar mycket, det tillsammans med att hans tomt ligger lägst i området talar ju för att det kan vara högt stående grundvatten som orsakar problemen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har inte Gotland ofta problem med låga grundvattennivåer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.