Hejsan!

Jag har inhandlat ett begagnat ifö caribia massagebadkar från 1993 som enligt ägaren skulle funka.
När jag testade karet hemma så lyser lamporna på kontrollpanelen och ett relä klickar i kopplingsboxen.

Jag har mätt upp kablar etc och det kommer ström fram till 1-fas motorn, men den vill inte snurra igång. Jag har känt på axeln och den sitter inte fast.

Det sitter en vit avlång grej utanpå motorn som jag förstår det är en konding eller liknande, står 15.5 mikrofarad. Ohm mätte denna och fick "22".

Hur ska man gå vidare med felsökningen?

Mvh Jonny
:(
 
  • koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • motor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • narbildmotor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan vara någon lindning som gått av, öppna kopplingsdosan på motorn och mät resistansen på respektive lindning (en blir på hur det ser ut under locket skadar inte heller)
 
Jag har kollat i denna kopplingsdos, kan ta bild imorgon.

Ska även testa ohm-mäta lindningarna, om en lindning är trasig så är motorn bara att kassera? eller är det nånting man kan fixa.

Mvh Jonny
 
Kanske måste vara vatten i karet?
 
Prova och ta bort fläkkåpan på motorn, sedan när du startat pump funktionen på karet så "hjälper" du motorn igång med att snurra på fläkten,snurrar den då, skall du byta kondensator, dom är ju lite knepiga och mäta upp om dom är hela eller inte.
/Jonas
 
Bo.Siltberg skrev:
Kanske måste vara vatten i karet?

Jag har läst om detta, men den funktionen finns ej på denna modell, men jag har haft vatten upp till kanten utan resultat :/
 
jkling skrev:
Prova och ta bort fläkkåpan på motorn, sedan när du startat pump funktionen på karet så "hjälper" du motorn igång med att snurra på fläkten,snurrar den då, skall du byta kondensator, dom är ju lite knepiga och mäta upp om dom är hela eller inte.
/Jonas

Ska testa detta när jag vaknar imorgon, hoppas på ett "liv".
 
För att mäta en kondensator krävs en multimeter med denna funktion. Ta loss kondingen och ta med till lokala elfirman så hjälper dom dig på 5 min att avgöra om den är hel eller inte.
Troligtvis är den inte det då motorn inte orkar starta.
 
Nu har jag testat att "snurra" igång motorn utan någe som helst liv.
Även försökt att mäta lindningarna, om jag gjort rätt så har jag mätit mellan följande.

U1 - V2 = 0006 ohm
W2 - V1 = 0015

tror multimetern stog på ohm 2000 eller liknande.

Mvh Jonny

Motorn går motsols, så det är väl det nede schemat som gäller?
Lite fler bilder:
 
  • kopplingmotor1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kopplingmotor2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kopplingmotor3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • motorspec.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Satt å funderade lite på ifall man kunde koppla bort kondensatorn och köra på 400v istället, för att kolla ifall motorn är hel. Om detta funkar så är ju kondensatorn uteslutande trasig.

Är det så lätt att man kopplar bort kondensatorn och kopplar in 2faser istället för fas/nolla?

Eller måste man bygla om nånting?

Mvh Jonny
 
Tycker det ser ut som blanka trådar och något svartbränt till vänster om plinten?
 
Fotografen skrev:
Tycker det ser ut som blanka trådar och något svartbränt till vänster om plinten?
Humz, har inte sett detta förens du påpekade detta på kortet, ska genast kolla upp detta!
 
Nu har jag kollat upp detta, och det man ser är lindningen nere i motorn.

Däremot ser kablarna brända ut, jag försöker få isär motorn för att inspektera kablarna. Jobbigt att hålla reda på alla 6kablar som går ner i motorn och alla har nästan samma färg :/

Mvh Jonny
 
O
Är det fukt i motorn? ser ut som de på bilden?
Tror inte du kan köra motorn på400v verkar vara byggd 230v enligt märkplåten.
 
Nu har jag fått isär motorn och kablarna ser ok ut.

Däremot var det fullt med rost så vatten har det varit i den, slipade alla rostiga detaljer men inge liv i motorn.

Går det att koppla denna via 3fas istället för att kunna koppla bort kondensatorn?

Blir så less när man köper saker som ska funka enligt säljaren, men inte gör de :/

Mvh Jonny

Nya bilder:
 
  • rost.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rostig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • slipad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • insida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.