R
hempularens svar verkar mycket rimlig. Testa och töm badkaret och se om brunnen blir överfull.
 
D
Roland112 skrev:
men hur tror du att fogen blir i en dusch där man sprutar flera liter vatten under kanske 10 minuter...? Fogarna blir maxade med fukt oavsett..
Ja, men om det är öppet så kommer det kunna rinna mycket mer vatten än om det är fyllt med fog. Det är samma sak som den gamla sagan med sållet. Ett såll läcker... som ett såll... Om du har aska i sållet så kommer det läcka betydligt mindre (säger i alla fall sagan). Det betyder inte att det blir helt vattentätt och inte heller att aska är ett vattentätt material. Men det stoppar upp flödet. Och mängden vatten kan vara avgörande för om läckaget syns eller inte.
 
Japp. Ska testa det imorgon! Tack för tipset hempularen! Jag återkommer imorgon med resultat.
 
R
men vatten rinner inte som en flod under plattorna, det sugs bara upp av bruket under plattorna. När bruket är mättat rinner de bara på golvet till brunnen.
 
D
Roland112 skrev:
men vatten rinner inte som en flod under plattorna, det sugs bara upp av bruket under plattorna. När bruket är mättat rinner de bara på golvet till brunnen.
Hur du än vrider och vänder på det så är det så att ju mer material som är i vägen, oavsett som det anses vattentätt eller inte, så kommer det att verka hindrande för flödet (oavsett om du ser det som ett flöde eller inte). Det är inte bara frågan om ett material är vattentätt eller inte. Livet är inte bara svart och vitt. Det kan läcka mer eller mindre och ju mer det läcker, desto större sannolikhet att det märks i våningen under.

För övrigt beskriver du ju hur det fungerar om det är utformat som det skall. Nu är det ju inte alltid så att allt är gjort som det skall, då skulle man kanske inte haft problemet, eller hur?
 
Redigerat av moderator:
Inte alltför ovanligt att bristande tätskikt, felande brunn eller skadat avlopp avslöjar sig vid användning av badkar. Det händer då och då. Ofta brukar det handla om att brunnen inte kan hantera vattenmängden pga av dålig tätning mot tätskikt eller motsvarande. Det kan även handla om mindre sprickor i avloppsrör eller en O-ring som är skadad eller felmonterad.

Man borde kunna hitta orsaken ganska lätt om man river innertaket.
 
Roland112 skrev:
Fog och silikon är ju inte själva tätskiktet om det är de du menar. Under plattorna sitter ju ändå rollat gummimembran och eventuellt tätskiktsduk som är själva tätskiktet. Kakelfog är inte vattentätt för fem öre!
Rent tekniskt ska man betrakta det så. Men i själv verket är både kakel och fogar vattentäta, dock inte fukttäta. Det finns ingen möjlighet för vatten att rinna under kakel och fix, ner i brunnen. Tänk efter själv, vart ska vatten kunna rinna i en homogen massa av fix. Det finns inga kanaler under kaklet där vatten kan rinna. Om däremot tätskiktet är dåligt/trasigt och en fog saknas, kan vatten gå igenom bjälklag. Är bara den ena dålig, kommer inga vattendroppar, enbart fukt.
 
DIY_freak skrev:
Har du något belägg för detta? I LFs försäkringsvillkor står det att det skall vara fackmässigt utfört. Om det inte är fackmässigt utfört men du har ett intyg i handen, så står det inte att det är OK för att du har ett intyg.
Bra att du är uppmärksam. Tar tillbaka det. Jag vet inte varför jag tänkte så. Egentligen papper har inget värde huvidsaken är att arbetet är utfört fackmässigt. Då är det doldfel.
 
AG A skrev:
Rent tekniskt ska man betrakta det så. Men i själv verket är både kakel och fogar vattentäta, dock inte fukttäta. Det finns ingen möjlighet för vatten att rinna under kakel och fix, ner i brunnen. Tänk efter själv, vart ska vatten kunna rinna i en homogen massa av fix. Det finns inga kanaler under kaklet där vatten kan rinna. Om däremot tätskiktet är dåligt/trasigt och en fog saknas, kan vatten gå igenom bjälklag. Är bara den ena dålig, kommer inga vattendroppar, enbart fukt.
Instämmer.
Har rivit badrumsgolv som saknade tättskickt bara klinker o fog och spånskiva under. Inga fuktskador av stor skala var obserberade. Spånskivan under duschen var något deformerad men ingen fukt i bjälklag och ens en droppe vatten.
Badrummet var 7 år gammal och användes dagligen av en tre barnsfamilj.
 
Om du vill testa brunnen. Så kan du klämma i ett stopp, ex. en plastpåse med trasor, se bara till att den är så stor att det inte finns en chans att den förvinner in i röret. För då har du akuta problem.

Fyll sedan vatten i brunnen så att det precis svämmar över på golvet. OM det då är en läcka mellan tätskikt och brunn så kommer den att visa sig. För den utsätts då för det maximala tryck den någonsin kan utsättas för. Trycket kan ju aldrig bli högre än vattenhöjden.
 
Redigerat:
Tusen tack för tipset hempularen!
Ska testa det efter jobbet idag. Två frågor bara:

1) Om det börjar droppa ner och det visar sig att det inte är tätt mellan tätskikt och brunn, hur lagar man sådant? Måste man riva upp golvet och brunnen då?

2) Om det INTE visar sig att vatten droppar ner, kan det vara röret som "fuskar" då? Typ en packning eller liknande som jag fått tips om tidigare?
 
R
jag tror du behöver fastställa vilket typ av tätskikt du har. Jag vet inte hur man gjorde 2007 men frågan är om man då bara hade såkallade rollade tätskikt. Har man spånskiva som underlag så sätter man idag både rollat tätskikt och sedan en tätskiktsduk som avslutas en bit ner i brunnen.
hempularen kanske vet.
 
kulle
Roland112 skrev:
jag tror du behöver fastställa vilket typ av tätskikt du har. Jag vet inte hur man gjorde 2007 men frågan är om man då bara hade såkallade rollade tätskikt. Har man spånskiva som underlag så sätter man idag både rollat tätskikt och sedan en tätskiktsduk som avslutas en bit ner i brunnen.
hempularen kanske vet.
2007 var väl precis i övergången när man började använda tätskiktsduk.
 
Ragsan skrev:
Tusen tack för tipset hempularen!
Ska testa det efter jobbet idag. Två frågor bara:

1) Om det börjar droppa ner och det visar sig att det inte är tätt mellan tätskikt och brunn, hur lagar man sådant? Måste man riva upp golvet och brunnen då?

2) Om det INTE visar sig att vatten droppar ner, kan det vara röret som "fuskar" då? Typ en packning eller liknande som jag fått tips om tidigare?
OM det läcker på det viset så är det ttroligen inget annat att göra än att riva allt. OM det är ett foliebaserat tätskikt (började så smått användas ungefär då, blev obligatoriskt 2010 eller 2011), så kan det kanske gå att göra en mindre reparation på typ 0,5 - 1 kvm runt brunnen. OM det läcker så kan det finnas flera skäl, ex. en felaktig typ av brunn, äldre brunnar (före 1992) skall obligatorikst bytas vid renovering. Eller brunnen kan vara felaktigt monterad i golvet, så att den rör sig mot tätskiktet. Eller tätskiktet är felaktigt applicerat eller saknas helt.

En ev. reparation beror lite på VAD som är fel.

OM det inte verkar läcka från tätskikt (prova ev. också med att vattenbegjuta väggar o golv med brunnen blockerad), men var uppmärksam så det inte rinner ut över tröskeln. Då återstår fel på rör. Det kan i så fall ofta åtgärdas underifrån, taket i rummet under är billigare än badrummet.
 
Ta gärna lite bilder på golvbrunnen, rakt ner och närbilder på kanten där tätskiktet (förhoppningsvis) går ned till klämringen.

En sak till jag kom på. Vad har du för typ av blandare till dusch och badkar? Det finns blandare som är infällda i väggen (oftast inte typgodkända i Sverige). En sådan blandare kan läcka när den används, och i så fall inne i väggen. Vanliga blandare som monteras på rör som kommer ut ur väggen, eller på utanpåliggande rör, kan inte läcka på det här viset, ev. läckage sker inne i badrummet då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.