Hej.

Kan någon ge mig tips/råd kring hur jag ska gå vidare.

I somras använde min fru badkaret på övervåningen i vårt radhus. Efter cirka 15 minuter upptäckte vi att det droppade vatten från taket på nedervåningen, under badrummet. Det var cirka 5-10 droppar. Vi ringde då till försäkringsbolaget och de skickade då en person som kom och gjorde en fuktmätning i badrummet samt i taket på nedervåningen. De kunde inte hitta någon fukt som skulle tyda på en vattenskada/vattenläcka. De rådde oss då att tömma vattnet i badkaret i omgångar för att minska trycken i rören. I augusti kom det återigen ner vatten efter att vi hade använt badkaret. Vi ringde då försäkringsbolaget igen och vi fick själva ringa efter en spolfirma som eventuellt kunde komma och spola rören. De använde då en inspektionskamera men fann inga fel i rören. De enda han påpekade var att röret hade lite bakfall på ett ställe i mitten. I fredags kom det ner vatten igen. Vid tidpunkten hade vi inte tappat upp vatten och badat, utan vi dushade bara i badkaret. Återigen kontaktade vi försäkringsbolaget och informerade om det återkommande problemet. De menar nu att vi själva får stå för felsökningen, då de redan har gjort en fuktmätning.

OBS! Vatten har inte kommit varje gång vi använt badkaret, vilket gör det ännu mer konstigt. Vi har använt badkaret cirka 1 gång/vecka och det är bara dessa 3 gånger som det har kommit några droppar vatten.

Imorgon ska en snickarfirma ta kontakt med oss för att eventuellt komma och bryta upp taket på nedervåningen, för att på så sätt se om vi kan lokalisera var problemet är. Taket är av vita "masonitskivor". Om det nu skulle vara en vattenläcka, borde väl detta synas väl i taket? Vad gäller vid sådana här problem? Har försäkringsbolaget rätt? Ligger det i mitt ansvar att hitta problemet och innebär det då att jag måste stå för det själv, dvs att riva upp tak m.m?
 
R
jag tycker ju spontant att om de läcker från taket när någon badar så är det ju inte något som plötsligt kommer lösa sig bara man skiter i det. Tycker helt klart att du har gjort de du kunnat, att du sedan inte får korrekt gehör från försäkringsbolaget är deras problem.
Antar att de läcker i en skarv i avloppsrören eller om de är våtrumsmatta så kanske inte denna längre håller tätt runt brunnen.
 
Hur gammalt är badrummet? Varit med innan om att tätningen runt en gammal gjutjärnsbrunn var dålig. Det var inga problem när man duschade i badkaret då vattnet går rakt ner i brunnen via avloppsröret på badkaret. Men när man däremot tvättade golvet eller när det svämmade över eller tömde så mycket att brunnen inte svalde så rann det mellan tätskiktet och brunnen och ner på våningen under.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Roland112 skrev:
jag tycker ju spontant att om de läcker från taket när någon badar så är det ju inte något som plötsligt kommer lösa sig bara man skiter i det. Tycker helt klart att du har gjort de du kunnat, att du sedan inte får korrekt gehör från försäkringsbolaget är deras problem.
Antar att de läcker i en skarv i avloppsrören eller om de är våtrumsmatta så kanske inte denna längre håller tätt runt brunnen.
Ja precis. Avvaktar till imorgon och ser när snickarna kan komma. Om det dröjer, får jag öppna taket själv. Tycker bara det är så konstigt när försäkringsbolaget säger: "vi kan förmedla en snickare åt dig. Men är det ingen vattenläcka, får du bekosta allt arbete själv. Det har även hänt fall där man aldrig hittade rotorsaken till problemen." Alltså, det kommer vatten från taket?! Något är ju fel?

Glömde skriva att det är kakel och klinker i badrummet. Badrummen i huset renoverades 2007 av en "välkänd" firma i uppdrag av den förra ägaren. Om det visar sig att det läcker från en skarv (vilket jag tror), anses det vara ett dolt fel? Vi besiktigade huset innan vi skrev på papprena och försäkringsbolaget skickade hit en besiktningsman OCKSÅ när vi väl flyttat in. Huset är alltså besiktigat 2 ggr utan anmärkningar.
 
R
Ragsan skrev:
Ja precis. Avvaktar till imorgon och ser när snickarna kan komma. Om det dröjer, får jag öppna taket själv. Tycker bara det är så konstigt när försäkringsbolaget säger: "vi kan förmedla en snickare åt dig. Men är det ingen vattenläcka, får du bekosta allt arbete själv. Det har även hänt fall där man aldrig hittade rotorsaken till problemen." Alltså, det kommer vatten från taket?! Något är ju fel?

Glömde skriva att det är kakel och klinker i badrummet. Badrummen i huset renoverades 2007 av en "välkänd" firma i uppdrag av den förra ägaren. Om det visar sig att det läcker från en skarv (vilket jag tror), anses det vara ett dolt fel? Vi besiktigade huset innan vi skrev på papprena och försäkringsbolaget skickade hit en besiktningsman OCKSÅ när vi väl flyttat in. Huset är alltså besiktigat 2 ggr utan anmärkningar.
Ja de där är ju inget du som köpare kunnat se vid köpet och inte heller besiktningsmännen. Förhoppningsvis tecknade förra ägaren dolda fel försäkring. Försäkringsbolaget kommer troligen fråga efter intyg på badrummet eller bilder på hur de renoverades. När man river upp kommer man ju se om de är rätt gjort enligt de bransch standarder som gällde 2007.
Jag skulle inte själv börja riva i något utan överlämnat de åt firman som försäkringsbolaget bett mig kontakta för att göra hela jobbet.
 
Redigerat:
Tusen tack för svar! Jag avvaktar tills försäkringsbolaget/snickarna hört av sig. Får vackert vänta och låta dem sköta jobbet.
 
D
Ragsan skrev:
I somras använde min fru badkaret på övervåningen i vårt radhus. Efter cirka 15 minuter upptäckte vi att det droppade vatten från taket på nedervåningen, under badrummet.
Tycker inte riktigt du har gjort klart hur förloppet var. Jag antar att det var när ni tappade ur vatten ur badkaret som det började komma vatten i nedervåningen? Men det finns ju ingen som badar kortare tid än 15 minuter, så det måste ju ha varit mycket mer än 15 minuter. Eller kanske du menar 15 minuter efter att din fru slutat bada?

Angående försäkringsbolagets åsikt att du måste göra felsökningen själv så säger t.ex. Länsförsäkringar:

I kostnaden för återställande ingår även kostnad för lokalisering, friläggning, rivning, röjning, destruktion och deponering av skadad egendom när skadan ersätts av försäkringen och inte är avskriven till 100 procent.

Å andra sidan så ligger det ju på försäkringstagarens uppgift att påvisa att det finns en ersättningsbar skada överhuvudtaget, så då ju en felsökning ett utmärkt sätt att bevisa detta. Å andra sidan så kan man ju anse det självklart att det finns en ersättningsbar skada om det börjar droppa i taket på undervåningen. Möjligtvis att det kan finnas någon fallgrop med att skadan inte är ersättningsbar på grund av icke fackmannamässigt utfört arbete eller liknande.
 
Eftersom det inte alltid läcker vatten vid bad och dusch, tror inte jag att det är avloppet som felar.
Jag skulle istället tro att det är vatten på golvet som är problemet.
Kolla noga om det finns sprickor i fogar på golvet, mjukfog mellan golv/vägg, och i närheten runt golvbrunn.
 
R
AG A skrev:
Eftersom det inte alltid läcker vatten vid bad och dusch, tror inte jag att det är avloppet som felar.
Jag skulle istället tro att det är vatten på golvet som är problemet.
Kolla noga om det finns sprickor i fogar på golvet, mjukfog mellan golv/vägg, och i närheten runt golvbrunn.
Fog och silikon är ju inte själva tätskiktet om det är de du menar. Under plattorna sitter ju ändå rollat gummimembran och eventuellt tätskiktsduk som är själva tätskiktet. Kakelfog är inte vattentätt för fem öre!
 
Hur noga tittade försäkringsbolaget på brunnen i badrummet?

På beskrivningen så skulle jag gissa att problemet är golvbrunnen, eller rättare sagt anslutningen av tätskikt till golvbrunnen.

OM du har en glipa där tätskiktet går ner i brunnen och skall tryckas mot insidan av brunnsväggen av klämringen (väldigt vanligt fel). Så läcker det bara ut vatten om nivån i brunnen stiger till ovanför kanten av tätskikt nere i brunnen. Det gör det ex. om man tappar ut mycket vatten snabbt från badkaret, eller om man duschar och det är lite halvstopp av hårtussar i brunnen.

När vattnet stiger till ovanför glipan i tätskiktet, så kommer det att kappilärsugas vatten, som då alltså hamnar under tätskiktet, och kan passera ner genom golvet.

OM det vore en rörskarv som läcker så borde det läcka vid varje användning av dusch/badkar.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Om badrumet är besiktat och har papper finns det 3 alternativ:
1. Vanlig slitage, då går det på din försäkring.
2, Felaktigt byggt, då går det ändå på din försäkring.
3. Doldfel, då går det på säljarens doldfel försäkring. Säljaren måste anmäla det. Om de inte gör det då kan du visa att du har kontaktat de utan gehör och anmäla det själv till deras försäkringsbolag.
I vilket fall som helst du ska få det gjort utan att bekosta det.
Bäst att hitta den rätta vägen och inte riva nåt.
 
D
Roland112 skrev:
Fog och silikon är ju inte själva tätskiktet om det är de du menar. Under plattorna sitter ju ändå rollat gummimembran och eventuellt tätskiktsduk som är själva tätskiktet. Kakelfog är inte vattentätt för fem öre!
Så är det ju rent tekniskt, men när det gäller kortvarigt rinnande vatten, så är det förvisso så att en silikonfog eller kakelfog tätar mycket bättre än en fog där fog eller silikon saknas.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
D
Matstj skrev:
Om badrumet är besiktat och har papper finns det 3 alternativ:
.
.
2, Felaktigt byggt, då går det ändå på din försäkring.
.
.
Har du något belägg för detta? I LFs försäkringsvillkor står det att det skall vara fackmässigt utfört. Om det inte är fackmässigt utfört men du har ett intyg i handen, så står det inte att det är OK för att du har ett intyg.
 
R
DIY_freak skrev:
Så är det ju rent tekniskt, men när det gäller kortvarigt rinnande vatten, så är det förvisso så att en silikonfog eller kakelfog tätar mycket bättre än en fog där fog eller silikon saknas.
men hur tror du att fogen blir i en dusch där man sprutar flera liter vatten under kanske 10 minuter...? Fogarna blir maxade med fukt oavsett..
 
Tack för alla svar!
Både killen som gjorde fuktmätningarna samt spolfirman gick igenom brunnen efter att jag flyttat på hela badkaret etc. Ingen av dem gjorde några anmärkningar på brunnen. Jag håller helt med att om det vore något med rören, borde vatten komma ner varje gång.
Jag tog även upp frågan som skrivits här ovan om sprickor i fogar. Detta trodde ingen av dem var orsak till att det droppar vatten.
Kan det lilla bakfallet i röret ha något med detta att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.