V Villaägarenr1 skrev:
Är de verkligen inte så att en villaförsäkring tänker en period efter avslutande vid ägarbyte ?

Detta måste man ju kunna få hjälp med?
Med tanke på att TS nya gällande försäkring inte täcker denna typ av fel så har jag svårt att tro att säljarens avslutade skulle göra det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Är de verkligen inte så att en villaförsäkring tänker en period efter avslutande vid ägarbyte ?

Detta måste man ju kunna få hjälp med?
Nej, men ofta kan visa eller göra sannolikt att ett fel har funnits längre, alltså redan när bolaget ifråga hade försäkringen. Det handlar väl då mest om vattenskador från läckande rör. Där har då försäkringsbolagen en praxis att några månader efter tillträde (kommer inte ihåg hur många) så förutsätter de att skadan fanns innan köparen tecknade försäkring, de lägger då ingen energi på att försöka avgöra vilket av bolagen som skall stå för det. Och säljarens försäkringsbolag får ta den. Nu har det kommit en del uppstickare i förs. branschen. Är osäker på om de "spelar med".
 
F
T thunderboy skrev:
Hej alla hjälpsamma eldsjälar

Jag skrev på papper för tillträde av en villa för 3 dagar sedan. Som ni alla vet är det idag pågående kraftigt regnoväder och vid ankomst till huset det jag att det läcker in vatten ovanför altandörr i vardagsrummet. Utifrån verkar det som att regnet kommer in mellan fasad och det bläcket ovanför dörren. När man tog bort och exponerade överliggaren så är den helt genomvåt hela vägen och det rinner och droppar vatten därifrån som skapat små pölar på parkettgolvet. Det är även blött kring dörrkarmen av detta, eventuellt även bakom panelväggen men det går ej att se. Besiktningsprotokollet sa inget om detta, inga spår i golv eller annat som tydde på fel.

Jag informerade säljarna om detta och kontaktade mitt försäkringsbolag där jag har min nya villaförsäkring. Mitt försäkringsbolag säger att detta är säljarnas försäkringsbolag som ansvarar för och ska initiera besiktning och åtgärd, och om det stöts på problem så kommer mitt försäkringsbolag skicka ett krav. Säljarna får besked av sitt försäkringsbolag att de bedömer att eftersom försäkringen upphörde då de sålde huset (alltså för 3 dagar sedan) och skadan skedde efter detta (idag) så kan de inte få ersättning för detta. Således säger säljarna att de inget kan göra.

Detta måste väl ändå räknas som ett dolt fel och att det åligger säljarna att bekosta åtgärder? Det blir mäkta irriterande att jag själv får skyndsamt försöka åtgärda läckan och jaga försäkringsbolag för att försöka få till stånd besiktning, men ingen återkopplar och deras jourarbetare säger att de kan inget göra. Jag har fått tag på hantverkare som kunde komma först i morgon bitti men det känns sådär att själv behöva bekosta detta och att det är oklart vem som kommer få ta resterande kostnader.

Är det någon som har tips eller bra input på hur gå till väga?

Tacksam för svar
Kan inte hjälpa dig men ville bara säga fy fan. Hoppas det löser sig, inget kul när man precis köpt hus! 😢
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
Besiktningsmannen har ju gjort ett bra jobb mot sin beställare i detta fall. Besiktningsmannen har ju inget incitament alls att göra en bra besiktning.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Besiktningsmannen har ju gjort ett bra jobb mot sin beställare i detta fall. Besiktningsmannen har ju inget incitament alls att göra en bra besiktning.
Säljarens besiktningsman ska hitta alla fel som kan tänkas räknas som dolda fel och göra säljaren uppmärksam på dessa. För att säljaren inte ska bli ersättningsskyldig i efterhand. Missas något kan besiktningsmannen bli ersättningsskyldig.

En köpares besiktningsman ska hitta alla fel som INTE kan tänkas räknas som dolda fel. Alla fel som är dolda är mindre meningsfullt att hitta, de ska säljaren ändå stå för... Missas något kan besiktningsmannen bli ersättningsskyldig.

Så, båda besiktningsmän har incitament att göra en bra besiktning men med olika mål.
 
  • Gilla
JSten och 6 till
  • Laddar…
S
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Säljarens besiktningsman ska hitta alla fel som kan tänkas räknas som dolda fel och göra säljaren uppmärksam på dessa. För att säljaren inte ska bli ersättningsskyldig i efterhand. Missas något kan besiktningsmannen bli ersättningsskyldig.

En köpares besiktningsman ska hitta alla fel som INTE kan tänkas räknas som dolda fel. Alla fel som är dolda är mindre meningsfullt att hitta, de ska säljaren ändå stå för... Missas något kan besiktningsmannen bli ersättningsskyldig.

Så, båda besiktningsmän har incitament att göra en bra besiktning men med olika mål.
Sant, ett bra jobb är ju såklart olika berornde på vem som beställer.

I det här fallet verkar ju besiktningsmannen gjort ett bra jobb, då det där felet inte bör kunna klassas som dolt fel.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Är du säker på att vattnet kommer ifrån dörren? Har du kollat väggarna ovanför och taket?
 
J Jaggatagga skrev:
Är du säker på att vattnet kommer ifrån dörren? Har du kollat väggarna ovanför och taket?
Jag är på annan ort för tillfället men en anhörig samt hantverkaren som är där har sagt att det kommer från dörren. Tänker du att det skulle komma ovanifrån?
 
en möjlighet kan vara att teglet blivit så blöt att det rinner på baksidan av teglet ner på dörrkarmen
 
T tergo skrev:
en möjlighet kan vara att teglet blivit så blöt att det rinner på baksidan av teglet ner på dörrkarmen
Det låter väldigt dåligt om det skulle vara fallet men det borde väl inte vara en sannolik möjlighet?
 
T thunderboy skrev:
Det låter väldigt dåligt om det skulle vara fallet men det borde väl inte vara en sannolik möjlighet?
Det var i alla fall så jag fick vattenläckan hemma hos mig. Mycket regn med hårda vindar mot fasaden gjorde att teglet mättades. Till slut rann det in bakom fönstret inomhus. Det hjälper inte heller i mitt fall att teglet lutar in en aning, så vattendroppar rinner mot karmen och med tiden tar sig in. En liten aluminiumlist, som man limmar med Tec7 längs teglets kant, har löst problemet för mig. Precis som nämnts i #22.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T thunderboy skrev:
Hej och tack för svar
Okej det verkar precis som du säger nu efter att jag pratat med mitt försäkringsbolag igen. Läckage från fasad täcker inte min försäkring och handläggaren var i princip säker på att säljarnas försäkring inte heller skulle täcka det. Väldigt tråkigt men det är väl bara att bita i den dyngsura parketten och fixa det hela för egna pengar
I princip är väl säljaren skyldig att stå kostnaden för dolda fel oberoende av ifall denna har hemförsäkring eller dolda felförsäkring. Är det oförsäkrat får säljaren själv stå för det. Sedan är det en annan sak att det kan vara svårt att få rätt (men om säljaren inte får stöd av försäkringsbolag kanske det kan vara enklare) och får man rätt kan säljaren i värsta fall inte betala. En väg att gå kan ju vara via småmålsförfarande, då begränsar man i varje fall de juridiska kostnaderna. Sedan är det ju frågan om det verkligen är dolt eller borde uppmärksammats vid en fackmässig besiktning (och ev kunnat betalas av besiktningsmannen eller hans försäkring om den inte var så fackmässig som man kan fordra).
 
  • Gilla
thunderboy
  • Laddar…
Dagens uppdatering för er som finner det intressant. Hantverkarna var där idag för att slutföra jobbet efter att igår tagit bort gips och isolering ovanför dörren och fönster på insidan, och lämnat öppet för att låta det torka upp. De upptäcker då att det rinner även uppifrån och konstaterar att det även läcker in vid fönstret på plan 2 som sedan rinner längs plasten ner till våning 1. Hantverkaren sa att det såg ut som att någon försökt åtgärda detta tidigare vid fönstret men inte gjort det så bra/ej korrekt. När de öppnar upp vidare på våning 1 hittar de svartmögel så detta har alltså pågått ett tag.

De har nu öppnat ännu mer på våning 1 som de säger ska stå öppet i 1 vecka för att torka, samt rensat ut defekt/olämpligt material. Fönstret på våning 2 är nu åtgärdat med tätning och ny plåt. Min fråga till hantverkaren var om han bedömde att man behövde öppna väggen även på plan 2 för att se om material var fuktigt/mögligt, men han tyckte inte detta ingreppet var nödvändigt då han bedömde att vattnet runnit på "utsidan" av plasten.

Så enligt min tolkning ska det nu alltså vara åtgärdat för att hindra att ytterligare vatten kommer in, och enligt hantverkaren är adekvata åtgärder vidtagna och vi ska invänta att se så att allt torkar upp på en vecka och att de ev byter det materialet som behövs efter detta, samt återställer korrekt.

Hantverkaren har återigen sagt att detta är något som flera av husen omkring haft problem med så det hade kanske gått att få fram via undersökning/besiktning innan jag tog över huset. Det verkar ju dock helt klart att säljarna har känt till och eventuellt till och med haft problem med detta tidigare eftersom det verkade ha gjorts någon halvdan åtgärd på plan 2, men alltså inte upplyst mig om det. Återstår att se om det dyker upp nya grejer längs med vägen
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Säljarens besiktningsman ska hitta alla fel som kan tänkas räknas som dolda fel och göra säljaren uppmärksam på dessa.
Hur ska en besiktningsman kunna hitta de dolda felen? Ligger det inte i sakens natur att hen inte ska kunna hitta dem?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
Aron72 Aron72 skrev:
Hade en liknande incident ca 7mån efter inflyttning. Under regn och blåst rann det in vatten mitt i rummet från taket. Försäkringen (hem) täckte inget då läckage från väggar och tak ansågs vara underhållsrelaterat, ingen hjälp där. Huset var 3 år gammalt och en låång process med garbo tog vid, iaf blev klassat som byggfel då duken under panel var felaktigt ditsatt och fukten kröp in den vägen.
Åtgärden tog väl till slut 2 dagar Max, processen innan 9månader. Gick väl back 30k i slutändan. (Vi ordnade med temporär lösning under tiden då vi inte fick röjja själva i det då det blev ett försäkringsärende, i efterhand hade vi nog löst det snabbare och billigare om vi tagit in hantverkare direkt själva.
Så himla tråkigt o dumt. När ni konstaterar efteråt att man kunnat löst snabbare/bättre/billigare själv. Otroligt dåligt för ett tre år gammalt hus. Hur kom vattnet in menade du ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.