Har hittat ett nytt användningsområde för kronans vadmal (köpte på mig 2000 uniformer för några år sedan) Fint tyg att stoppa igen ventiler med! :)
När jag var ner och pysslade slog jag av de två kupévärmarna ett slag medan jag donade med kablar och ventiler.
fram till då hade jag kört 2000W + 1200W
Nu stängde jag den på 1200W vilket gör att det just nu nog är lite för lite flås om jag ska utläsa någonting av fuktvärdena.

Vid 00:30 var det ute 16,5 grader och 88%
I grunden hade temperaturen sjunkit till 20,1 och fuktkvoten stigit till 79%
Det var väl också så att den jag stängde av var den som var närmast givaren.

En timme senare 01:30 var det ute 16,9 grader och 84% samt 20,1 och 80% i grunden.

Temperaturen i grunden är alltså lägre än med två värmefläktar (inte så underligt) men konstant den senaste timmen.

Kanske ska ta och slakta kondenstorktumlaren och ställa ner den i grunden, men sambon skulle nog undra vart den tagit vägen? :)
 
ante_jonta skrev:
Jag förstår det som att jag då bara sänker den relativa luftfuktigheten på den stillastående luften genom att värma upp den. Och att det så fort som jag stänger ner värmen så återgår det till samma luftfuktighet som innan.
Men om jag kan värma upp den inkommande luften så tar den med sig lite fukt på väg ut igen?

jag kollar vid midnatt igen och rapporterar.
Helt rätt uppfattat. Det är principen bakom alla sätt att torka saker med luft. När luften utifrån värms, så sjunker den relativa luftfuktigheten. Då kan den suga åt sig lite fukt i källaren. När den sedan kommer ut igen i kylan så kondenseras fukten där den inte gör skada.
Om luften inte ventileras ut så behövs en avfuktare istället. Absorbtionsavfuktare är jag inte hemma på. Kyltorkar däremot är vardag. De tillämpar exakt samma princip genom att luften tillåts passera ett kylelement. Där kondenseras fukten och rinner ner i en behållare, eller till avlopp om den är ansluten.

Har du en kondenstumlare i tvättstugan så fungerar den precis på det sättet. Är den luftkyld så förklarar det också varför de slutar att fungera när de står i ett litet utrymme. Det blir helt enkelt för varmt där och när temperaturskillnaden är för liten sker ingen kondensation.

VH/Findus
 
ante_jonta skrev:
"Du har just börjat torka ut fukt. Ge det lite mer tid."
Låt oss anta att det är blött i källaren nu. Orsaken är inte väsentlig. Det som händer då är att när den relativa fuktigheten i luften sjunker i och med att den värms upp så suger luften upp fukt nere i källaren. Då stiger den relativa luftfuktigheten eftersom luften då kommer att innehålla mer vatten. Kyler du ner luften igen så blir det ångbastu. Du vill inte ha det i källaren så därför bör du byta luften såvida du inte kontinuerligt ökar temperaturen.

Alternativt, med risk för att bli tjatig, sätter ner en kyltork.

Mätvärdena du får stämmer ungefär med vad man borde förvänta sig om det är fuktigt där. Förändringen sker gradvis. Jag orkar inte gå in på matematiken, men fuktinnehållet i gram vatten är mycket högre i blött trä än i luft. Det går att beräkna hur många m3 luft det behövs för att minska fuktigheten tillräckligt. Alla siffror du behöver för en sådan beräkning finns i tråden. Du har ju självdrag, antar jag. Omsättningshastigheten imponerar nog inte.

Att torka ut krypgrunden med värme från eldrivna element är förstås ohållbart dyrt. Därför förslaget med solfångare. Den behövs bara på sommaren. Samma period då man kan förvänta sig att den fungerar.

VH/Findus
 
Men om ja nu ska ventilera ut den luft jag värmt upp och fått att ta åt sig mer fukt, så får jag ju samtidigt in lika mycket ny luft, å då är vi ju där igen med att jag har ventilation i grunden. Alltså ska man inte stänga ventilerna????? Jag blir tokig! :) Bort med vadmalen alltså?
 
Du får in ny luft ja... som värms upp och därmed bär mer vatten. Kyls den ner så är det tvärtom. Egentligen väldigt enkelt. Håll kvar den kunskapen och ställ "dumma" frågor till de som tvärsäkert säger hur du skall göra. Kan de inte förklara sig då så utgår du ifrån att det mesta de säger är skrock.

Exempel:

Täpp igen ventilerna-
Kommer inte fukten i luften att stanna kvar i källaren då?

Lägg plast på marken-
Är det säkert att fukten kommer därifrån?
Om fukten kommer från luften... vad gör plasten för nytta då?
Hur kan det komma sig att gamla hus utan plast i krypgrunden inte ruttnar?

"Dumma" frågor... Voffo gör di på dette viset...? Om och om igen.

Det är sist och slutligen du själv och ingen annan som får bära konsekvenserna. Det är billigt att ge "goda" råd. Om ditt hus skadas så kostar det inget för någon annan än dig. Det står lite för mycket på spel för att det skall spela någon roll vem som "vinner". Att något är sant för att en majoritet tycker det duger inte. Frågan om VARFÖR skall ställas tills du når vägs ände. Om det slutliga argumentet är "det begriper väl varenda mänska" så är det tro och vaneföreställningar som ligger som grund.

VH/Findus
 
Jamen så här då? :)
så länge som jag har det minsta varmare i grunden är utanför så ska jag vädra, oavsett vad för fukthalt det är i luften.
Eller kanske göra så att jag emellanåt forcerar ut luften snabbt med en fläkt
(får ju alltid in lite i springor o,dy)för att sedan täppa till igen.
Då borde ju den luftvolymen som jag drar ut innehålla en del fukt jag vill bli av med och den nya jag får in värms förhållandevis snabbt upp igen av att det är värma kvar i grunden. Å då kan jag ventilera ut den efter ett tag. Bökigt men då slipper jag ju ha korsdrag hela tiden med lägre temperatur som följd, och det är av vad jag kan förstå den högre temperaturen som är min vän.
 
Helt riktigt. Det du skriver nu finns det både vetenskapligt och erfarenhetsmässigt stöd för. Kanske så spelar det ingen roll om du sas "pulsar" luftomsättningen. Kan vara enklare att försöka hitta en "lagom" nivå genom att låta några ventiler vara öppna hela tiden. Det kan bara du som är på plats avgöra.'

VH/Findus
 
Well then.
Ska ut en sväng i skogen mellan regnskurarna och plocka den mer glädjefyllda sortens svamp.
Men tar och öppnar en ventil i nordvästra hörnet för att se vad som händer.
 
Problemet verkar vara lika som vårt, se under Miljö & hälsa.
 
Har försökt logga lite, men jag är lite för otålig ser jag så här i efterhand och ändrar kanske för mycket förutsättningar för att det ska gå att utläsa någonting.
Tanken nu när jag skriver detta är att om jag kunde hålla en konstant temperatur under huset och samtidigt något utbyte av luften så skulle jag vilja se att fuktkvoten sjunka om jag nu faktiskt torkar ut det som är fuktigt i trävirket.
Det är ju inte längre blött på blindbotten, men när borde jag kunna se procenttalet sjunka i mätaren där nere?

Eller är de så djävligt att man inte kan få ner det mer med den fuktighet som råder ute nu?
Hur hög fukthalt brukar det vara i en torpargrund på sommaren?

om jag skulle hålla samma temperatur där ner som det är där ute, då borde jag ju hålla samma fuktkvot, eller?
Då finns det ju faktiskt ingen sportslig chans att klara av det utan att brassa på med en avfuktare eller en varmluftsfläkt av hiskeliga proportioner?

Om nu huset i fjol inte hade samma fukt på blindbottnen som jag upptäckte i år, är det då vädret eller att jag missade det i fjol?

Det jag vet att vi gjorde i förändringsväg var att fixa dränering och öppnade de igensatta ventilerna på norra sidan som varit ur bruk sedan 15 år.
samtidigt som jag täckte för ett hål på södra sidans stenfot där en sten fattas, ca en halvmeter lång och 4 dm hög.

Nu till tabellen:

p { margin-bottom: 0.21cm; } Fredag 2 kupévärmare 2000W + 1200W
alla ventiler + manluckan öppen


kl 19:00
ute 19,3 grader 75%
grund 22,4 76%


21:00
ute 18,2 78%
grund 22,4 74%


23:30
ute 17,0 83%
grund 22,6 72%




lördag
1 kupévärmare 2000W stängda ventiler


00:30
ute 16,6 87%
grund 20,1 77%


00:55
ute 16,5 88%
grund 20,1 79%


01:30
ute 16,9 84%
grund 20,1 80%


02:10
ute 16,5 86%
grund 20,1 80%
-stängde av värmen




10:30
ute 16,7 92%
grund 16,9 86%
-startar båda kupéfläktarna


12:40
ute 18,7 88%
grund 19,0 85%
-öppnar nordvästra ventilen
här blåser det ut.


16:30
ute 21,5 71%
grund 22,6 78%


17:05
ute 20,2 77%
grund 22,8 78%


18:00
ute 19.7 80%
grund 23,3 77%
-täcker ytterligare lite glipor


19:05
ute 18,5 82%
grund 23,6 77%
-Täcker ännu lite fler tilluft
och kör stark utsugsfläkt i NÖ ventil
(typ stor vekstadssvetsutsug)
i 2 min, täcker sedan ventil.


19:17
ute 18,3 82%
grund 23,5 76%


19:30
ute 18,2 83%
grund 23,5 76%
-stänger ventil NV


19:53
ute 17,9 84%
grund 23,7 77%
-fläkt i en minut


20:27
ute 17,6 84%
grund 23,8 76%
-fläkt i en minut


20:51 (regnar lite)
ute 17,3 85%
grund 23,9 76%


21:20
ute 17,1 85%
grund 24,0 75%
-öppnar en ventil på östra sidan
här sugs det in luft.


23:05
ute 16,4 89%
grund 24,2 75%






Sisådär, däremellan blev det en tur till skogen med dottern, Både blåbär och kantareller följde med oss hem efter fikastunden.


Kan någon klok utläsa någonting av tabellen så blir jag lycklig!:rolleyes:
 
ante_jonta skrev:
Tanken nu när jag skriver detta är att om jag kunde hålla en konstant temperatur under huset och samtidigt något utbyte av luften så skulle jag vilja se att fuktkvoten sjunka om jag nu faktiskt torkar ut det som är fuktigt i trävirket.
Det är ju inte längre blött på blindbotten, men när borde jag kunna se procenttalet sjunka i mätaren där nere?
Det brukar ta lite tid innan det syns något. När jag installerade avfuktare var RF 85-90% den 8 september. 10 dagar senare låg RF neråt 75%. Avfuktaren fick ut cirka 4 liter per dygn de gånger jag mätte. Mätarna är ju inte alldeles noggranna, så enstaka procent hit eller dit kan bero på annat.
 
svartöra skrev:
Det brukar ta lite tid innan det syns något. När jag installerade avfuktare var RF 85-90% den 8 september. 10 dagar senare låg RF neråt 75%. Avfuktaren fick ut cirka 4 liter per dygn de gånger jag mätte. Mätarna är ju inte alldeles noggranna, så enstaka procent hit eller dit kan bero på annat.

Å då hade du nog en del hjälp av att det började vara höst också.
Kollade du vad du hade för fuktvärden utomhus, om det också sjönk under dom dagarna?
 
Nej, jag har varken mätt upp eller sett någon omedelbar koppling mellan ute-RF och krypgrunds-RF. men jag har med tiden fått en känsla av att krypgrunds-RF ändrar sig ganska fort när förhållandena ute ändras, så jag tror (utan att säkert veta) att i mitt fall kommer den mesta fukten via luft utifrån, trots att jag tätat kattluckorna. Men krypgrunder är olika...

Avfuktaren installerade jag 2008. Så här tre år senare kan jag konstatera att källarlukten i krypgrunden är borta, så någon effekt har det haft. Sedan vet jag ju inte om det var nödvändigt eller inte med avfuktare. Huset hade ju klarat sig sedan 1982 utan... men nu är det gjort, och får vara värt ca. 1000 kWh om året.
 
Det är mycket vatten som skall bort och varje m3 luft kan bara ta med sig några gram. Avfuktare drar ju ström de med. Om det stämmer som Svartöra säger (1000kwh/år) så kan du köra värmefläktarna rätt mycket utan att det blir dyrare. Det är förstås ingen permanent lösning, men stoppar förfallet och ger dig tid att undersöka saken mer. Fortsätt och mät och se vad som förändras.

VH/Findus
 
Btw.
2000 uniformer säger du... Du har inte händelsevis några m59 skjortor som du vill bli av med. /Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.