Så det betyder att jag inte kan få det så mycket bättre annat än om jag värmer upp grunden när sommaren är som den är nu?
Ska hålla koll på vilken sida av plasten som blir blöt.
 
Mattis tabell är bättre än den jag hittade tidigare i tråden. Enligt tabellen så kommer 20gradig luft med 74%relativ luftfuktighet att innehålla ca 13 gr vatten per m3. Kyler du ner den luften till 16 grader så bär den som mest ca 14gr vatten. Det motsvarar mer än 90% luftfuktighet. Du mätte upp 86%. Glappet däremellan kan ha kondenserats någon stans i din källare. Var fukten annars tagit vägen är inte lätt att förstå.

Nu när du har mätutrustning. Kan du inte åtminstone prova ett dygn med att värma upp grunden så att den är varmare än uteluften. Det kostar några kronor, men inget annat. Vid tjugofem grader i grunden och 20 ute borde du kunna förvänta dig en relativ fuktighet på 60% ca. Då börjar luften torka ut trä med en fuktkvot över 18%. Det låter ologiskt, men det beror på att procenterna betyder helt olika saker. Fukt i trä mäts i rak viktsprocent. 18% betyder 180 gram vatten per kilo trä. När du köper virke på en brädgård skall det ligga någgonstans mellan 12-16%.

Btw...
Hade du ägnat dig åt en luftsolfångare istället för att krypa omkring i grunden på nätterna så hade den varit klar nu.

VH/Findus
 
Jag ser att vi pratar förbi varandra ;). Värme is the shit i din situation. Och förmodligen för alla som har en torpargrund som ventileras med uteluft och inte har en avfuktare.

VH/Findus
 
Btw...
Hade du ägnat dig åt en luftsolfångare istället för att krypa omkring i grunden på nätterna så hade den varit klar nu.

VH/Findus[/QUOTE]


Tack för den punchen! :)
Men min tanke var att om det nu skulle behövas installeras en avfuktare så skulle jag ändå behöva lägga plast för att inte "elda" för kråkorna. Och det var nu när jag har ledigt fån jobbet ett par veckor som jag hade möjlighet att hinna med det på ett vettigt sätt.
Jag provar med att värma i natt, men vad tror ni är säkraste sättet?
Vet inte om jag riktigt gillar idén med en kupevärmare där nere i natt, gissar att jag kommer att få än mindre sömn om jag ligger och oroar mig för brandrisker.
Fegis, visst men det kanske finns andre lugnare sätt att värma (förutom att köpa en trygghetsvakt).
 
ante_jonta skrev:
Hej å hå.....

Snackade med min granne snickaren nyss.
Han tycker fortfarande att jag ska se till att få MER drag under huset istället för att lägga ner både pengar på en sorptionsavfuktare plus det nog så bökiga jobbet att få det tätt under huset där det är granitblock med sina småglipor och att jag har två större öppningar i den södra sidan som jag kan krypa igenom......
.
:D Jag känner en "Snickare" som tyckte jag var tokig som satsade på treglasfönster istället för tvåglas "Du behöver ju ändå ventilation" var motiveringen. :x
 
Hur gick det med uppvärmningen? Vilken temperatur kom du upp i och vad blev det för fuktighet?

VH/Findus
 
Jag både fegade ur och förbjöds av min sambo att ha kupévärmare där nere under natten.
Idag var jag tuffare, har haft två som snurrat sedan 12 och till nu 19:00

Värdena, ja vad ska man tro.
Jag har haft öppna spjäll på ventilerna och manluckan öppen.
Efter en dag med hög luftfuktighet ute, toppade på 82 har jag för mig visar det utomhus nu 19,3 grader och 75%. under huset är förhållandena 22,4 grader och 76%.
Det borde väl innebära att luften tar åt sig en del när den kommer in under huset?

Det var lite fuktigt på plasten innanför ventilerna när jag satte igång värmen idag , men vet inte hur det ser ut nu. Ska ner efter barnläggning.

Där det från början var blött på blindbotten är det inte längre några droppar.

jag har nu täckt ungefär 2/3-delar och då dom värst utsatta delarna i norra delen av huset.

Hur verkar det?
 
Mer fukt under huset än utanför just nu alltså. Värmen stiger ju så beroende på var du mäter kan det bli olika värden. Att värmen stiger gör förstås också att den relativa fuktigheten är lägst precis under blindbotten. Kan mycket väl torka ut även om 76% fortfarande är i mesta laget. Vågar du låta det stå till senare i kväll så får vi se om det ser ännu bättre ut.

Att det är fuktigt på plasten istället för under är precis varför jag själv tvivlar på nyttan av den. Det är något slags kollektivt konsensus att regeln som gäller för fuktspärrar i väggar (plast längst in) skall vara tvärtom i källare. Plast på den kallaste ytan istället. Ditt hus har stått i 90 år utan plast. Nu när du har utrustning kan du skaffa egen kunskap om hur ditt hus fungerar i praktiken.

Kanske ett uppslag till en ny hobby ;) . Mäta fukt och temperatur i källaren med olika konfigurationer av plast och andra ideer.

VH/Findus
 
jo, jag fortsätter med min hobby.
Visst jag flyttade faktiskt mätaren sedan igår, för att våga ha en kupévärmare på så fick det bli mot den del som jag först hade hängt mätaren.
Nu hänger den inte riktigt i blåsten och dessutom ovanför en del som inte är täckt med plast, med i den södra och torrare halvan.
Värden kl 21

ute 18,2grader 78%
grund 22,4 grader 74%
 
Väntar med spänning på fortsättningen. Du har just börjat torka ut fukt. Ge det lite mer tid.
VH/Findus
 
Mitt råd till dig är att stänga ventiler och manlucka, annars kan du aldrig torka ut då hela tiden släpper in ny fukt samt släpper ut värmen.
 
Matti_75 skrev:
Mitt råd till dig är att stänga ventiler och manlucka, annars kan du aldrig torka ut då hela tiden släpper in ny fukt samt släpper ut värmen.

Jag förstår det som att jag då bara sänker den relativa luftfuktigheten på den stillastående luften genom att värma upp den. Och att det så fort som jag stänger ner värmen så återgår det till samma luftfuktighet som innan.
Men om jag kan värma upp den inkommande luften så tar den med sig lite fukt på väg ut igen?

jag kollar vid midnatt igen och rapporterar.
 
Du kan inte få luften att ta med sig fukt ut den här årstiden, då fukthalten i luften ute är det samma som inne i vikt räknat. Procent halten spelar ingen roll, läs min länk i inlägg 29. Det är fukten i vikt inte procent som vill utjämna sig, därför är det enda rätta att stänga alla ventiler och värma upp luften i grunden för att på så sätt försöka komma under den kritiska nivån 70%.
 
Det skulle då betyda att om jag nu stänger till alla ventiler så behöver jag hålla sisådär 25 plusgrader för jämnan då och att jag aldrig egentligen kan bli av med fukten som nu finns i grunden. Bara ta upp den i den varmare luften och skicka runt den med kupévärmaren?

Hur vet jag när jag kan börja fundera på att eventuellt öppna igen och bli av med någon fukt?
När det är under 70 ute och vid vilken temperatur iså fall?
 
OK, nu klockan 23:30 regnade det ute, det var 17 grader och 83%
Under huset var det 22,6 grader och 72%.
Visst det var "bara" 22,4 grader kl 19 men 76% fuktighet, hur kommer det sig att 0,2 graders höjning av temperaturen minskar fuktkvoten med 4% om det nu inte funkar att torka med utomhusluft?

Jag kliver ska strax krypa ner och täcka för ventilerna, men jag funderar över det Findus skrev
"Du har just börjat torka ut fukt. Ge det lite mer tid."
Om jag håller ventilerna stängda, och en konstant temperatur, vart ska fukten ta vägen för att det ska torka ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.