M matthiask skrev:
Har nu testat lite mer. Max-temperaturen på gv-shunten satt till ~35 grader, och flödet helt öppet så blir in-temperaturen 30 grader. Trots att vattnet från pumpen faktiskt är 36 grader. Det kan jag inte riktigt förstå. Att justera max-temperaturen verkar inte påverka något.

Vidare så har jag upptäckt att potentiellt flödesproblem. Tur-vattnet, precis innan GV-shunten har en T-koppling som också går till en enstaka radiator i en längre ensam slinga. På detta rör finns en stängventil, och stänger jag den så ökar temperaturen som GV-shunten redovisar från 28 grader till 30 grader (så har jag nu inställt).

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka mina tester. Men någon form av flödesproblematik känns det som jag har... Genom att sänka maxtemperaturen på GV-shunten så ser det i alla fall ut som dock att pumpen numera "orkar" värma upp till 36 grader med endast kompressorn. Men hade gärna velat komma upp till strax över 40 grader som jag själv upplevt lett till en hyfsad komfort. Och att temperaturen till GVn ändå hade ~35 grader som invärme.

Så kanske närmar mig värmepannans kapacitet nu? Även om då en radiator i stunden är bortkopplad för att jag som sagt noterade att jag fick upp in-värmen till GVn om jag ströp den.
Kan du se hur många kw pumpen ger?
 
J jespgrun skrev:
Kan du se hur många kw pumpen ger?
Ingen enkel siffra jag kan se om det är något som är rörligt. Men det är en 11 kw-pump. Har en elpatron på 3kw också, men ju nu testar jag vad jag kan åstadkomma utan att den går in så den är avstängd.
 
M matthiask skrev:
Ingen enkel siffra jag kan se om det är något som är rörligt. Men det är en 11 kw-pump. Har en elpatron på 3kw också, men ju nu testar jag vad jag kan åstadkomma utan att den går in så den är avstängd.
Vad heter pumpen? Om du tar reda på vad pumpen max drar så går det ju att kolla på elmätaren om du ligger kring det och således se om pumpen är maxad.
 
J jespgrun skrev:
Vad heter pumpen? Om du tar reda på vad pumpen max drar så går det ju att kolla på elmätaren om du ligger kring det och således se om pumpen är maxad.
Tack, nu förstår jag vad du var ute efter. Ja det stämmer, så kanske jag kan besvara frågan själv. Dock är pumpen inte varvtalsstyrd. Det är en IVT greenline CE11.
 
Tittar på lite andra saker parallellt, kopplat till flödet. Den cirkulationspump vi har är den enligt bild. Den är nu i läge 2, men kan sättas i läge 3 ser jag. Tolkar det som att den då blir mer kraftfull. Är det värt att fundera något över denna?

Den är fö. väldigt varm. Inte så man bränner sig, men tillräckligt för att man ska reagera. Definitivt mycket varmare än vattnet i sig. Elektronik + värme brukar ju sällan vara en vinnande kombination. Något att fundera på?
 
  • Röranslutning med mätare, QR-kod, tekniska specifikationer, upp och ner, WATTO logo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M matthiask skrev:
Trots att vattnet från pumpen faktiskt är 36 grader. Det kan jag inte riktigt förstå. Att justera max-temperaturen verkar inte påverka något.
Är temperaturen 36 grader vid inloppet till GV-centralen eller ut från VP:n? GV-centralen har ju också cirkulationspumpen som kanske behöver justeras. Vill minnas att det fanns ett par lägen.

M matthiask skrev:
Tur-vattnet, precis innan GV-shunten har en T-koppling som också går till en enstaka radiator i en längre ensam slinga.
Då behöver du så småningom justera och strypa flödet för detta element. Men låt den vara avstäng nu och ändra inte för många saker sammtidigt! ;)

M matthiask skrev:
Den är nu i läge 2, men kan sättas i läge 3 ser jag. Tolkar det som att den då blir mer kraftfull. Är det värt att fundera något över denna?
Testa att öka till läge 3. Kan vara så att du behöver öka på pumpen till borrhålet också om det går. Kommer susa mer i elementen, men även hjälpa till att få upp värmen.

M matthiask skrev:
Den är fö. väldigt varm. Inte så man bränner sig, men tillräckligt för att man ska reagera.
Har för mig att de brukar bli rätt varma.

Har du rensat/kollat partikelfiltret? ska göras en gång om året och görs om du gjort service på den.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Är temperaturen 36 grader vid inloppet till GV-centralen eller ut från VP:n? GV-centralen har ju också cirkulationspumpen som kanske behöver justeras. Vill minnas att det fanns ett par lägen.


Då behöver du så småningom justera och strypa flödet för detta element. Men låt den vara avstäng nu och ändra inte för många saker sammtidigt! ;)


Testa att öka till läge 3. Kan vara så att du behöver öka på pumpen till borrhålet också om det går. Kommer susa mer i elementen, men även hjälpa till att få upp värmen.


Har för mig att de brukar bli rätt varma.

Har du rensat/kollat partikelfiltret? ska göras en gång om året och görs om du gjort service på den.
Tack! Ska testa allting om någon dag, tyvärr inte hemma för stunden.

> Är temperaturen 36 grader vid inloppet till GV-centralen eller ut från VP:n? GV-centralen har ju också cirkulationspumpen som kanske behöver justeras. Vill minnas att det fanns ett par lägen.

Nej, 36 grader var vad VPn mätte som temperatur på ut-vattnet. Men GVn temperatur var fortsatt bara ~30 grader vilket jag tyckte var konstigt. Trots att flödet var helt öppet och reglaget för maxtemperaturen var högre än så. Har ännu inte rört cirkulationspumpen till GVn. Tror jag behöver titta om på dessa delar en gång till i lugn och ro så jag inte lurar mig själv.

> Då behöver du så småningom justera och strypa flödet för detta element. Men låt den vara avstäng nu och ändra inte för många saker sammtidigt! ;)

För att förekomma lite, vad betyder det att "justera och strypa flödet för detta element"? Pratar vi om att elements rör fysiskt behöver förflyttas till annan del av systemet? Eller någonting man gör direkt på elementet? För stunden använder jag en ventil för att helt stänga av som praktiskt satt på den slingan :)

> Testa att öka till läge 3. Kan vara så att du behöver öka på pumpen till borrhålet också om det går. Kommer susa mer i elementen, men även hjälpa till att få upp värmen.

Får testa helt enkelt! Ang pumpen till borrhålet har jag ingen aning om vart det sitter. Men får anta att det sitter i själva värmepumpen. Om jag tar bort fronten kanske det ger sig.

> Har du rensat/kollat partikelfiltret? ska göras en gång om året och görs om du gjort service på den.

Jag hade en servicetekniker här förra veckan som snabbt undersökte ett potentiellt fel med värmepumpen som ursprungliga VVS-installatören noterat. Tyvärr var inget fel (hade hoppats på en enkel lösning där det visade sig att något var fel i pumpen som kunde lagas). Däremot var en givare för hetgasen inte korrekt, så den byttes. I alla fall, i samband med det så tittade killen snabbt på pumpen under fronten, luftade den (visste inte att man kunde göra det). Sa inget om filtret, men helt klart värt att titta på i alla fall. Någonting säger mig att tidigare ägarna inte gjorde något underhåll (vi flyttade in i somras).
 
M matthiask skrev:
Tack! Ska testa allting om någon dag, tyvärr inte hemma för stunden.

> Är temperaturen 36 grader vid inloppet till GV-centralen eller ut från VP:n? GV-centralen har ju också cirkulationspumpen som kanske behöver justeras. Vill minnas att det fanns ett par lägen.

Nej, 36 grader var vad VPn mätte som temperatur på ut-vattnet. Men GVn temperatur var fortsatt bara ~30 grader vilket jag tyckte var konstigt. Trots att flödet var helt öppet och reglaget för maxtemperaturen var högre än så. Har ännu inte rört cirkulationspumpen till GVn. Tror jag behöver titta om på dessa delar en gång till i lugn och ro så jag inte lurar mig själv.

> Då behöver du så småningom justera och strypa flödet för detta element. Men låt den vara avstäng nu och ändra inte för många saker sammtidigt! ;)

För att förekomma lite, vad betyder det att "justera och strypa flödet för detta element"? Pratar vi om att elements rör fysiskt behöver förflyttas till annan del av systemet? Eller någonting man gör direkt på elementet? För stunden använder jag en ventil för att helt stänga av som praktiskt satt på den slingan :)

> Testa att öka till läge 3. Kan vara så att du behöver öka på pumpen till borrhålet också om det går. Kommer susa mer i elementen, men även hjälpa till att få upp värmen.

Får testa helt enkelt! Ang pumpen till borrhålet har jag ingen aning om vart det sitter. Men får anta att det sitter i själva värmepumpen. Om jag tar bort fronten kanske det ger sig.

> Har du rensat/kollat partikelfiltret? ska göras en gång om året och görs om du gjort service på den.

Jag hade en servicetekniker här förra veckan som snabbt undersökte ett potentiellt fel med värmepumpen som ursprungliga VVS-installatören noterat. Tyvärr var inget fel (hade hoppats på en enkel lösning där det visade sig att något var fel i pumpen som kunde lagas). Däremot var en givare för hetgasen inte korrekt, så den byttes. I alla fall, i samband med det så tittade killen snabbt på pumpen under fronten, luftade den (visste inte att man kunde göra det). Sa inget om filtret, men helt klart värt att titta på i alla fall. Någonting säger mig att tidigare ägarna inte gjorde något underhåll (vi flyttade in i somras).
Jag tänker om det kan vara så illa att det faktiskt hinner sjunka till ~30 grader påväg till GV? Är det lång sträcka?

Att strypa ett element beror på typen och görs vanligtvis antingen på radiatorkopplet eller på returen som har en ventil bakom ett lock.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Jag tänker om det kan vara så illa att det faktiskt hinner sjunka till ~30 grader påväg till GV? Är det lång sträcka?

Att strypa ett element beror på typen och görs vanligtvis antingen på radiatorkopplet eller på returen som har en ventil bakom ett lock.
Inte tänkt på att det skulle kunna naturligt sjunka, men känns inte så. Det handlar om ca 2m nya kopparrör. GVn sitter precis bredvid värmepannan.

Men förstår, strykning görs på radiatorn. Tack!

Status just nu är att en VVS-tekniker tycker att vi ska ta en till titt på värmepumpen i sig. Fungerar den verkligen optimalt? Så ska komma någon som ska kika på det, och ge sin bedömning…
 
Ok, 2 m är inget avstånd. Termometern på GV-centralen sitter ju efter blandningsventilen som man ställer in maxtemperaturen på och eftersom du ställt ner max så blandas 36 gradigt vatten ut med returvattnet i GV som någon skrev är ca 5 grader lägre villket borde ge en temperatur mellan 31-36 grader, om flödet in/ut till GV-centralen inte är för lågt.
Flödet begränsas alltså troligen av antingen in eller utloppet till GV. Hoppas dom har räknat på det innan dom ställde in, om dom nu ställde in...
 
Hade varit intressant att veta vad in/utloppen är inställda på. :)
Felsökningsbeskrivningen på sidan 7 i manualen innefattar endel av det jag skrivit.

Felsökning
Golvvärmekretsen blir inte varm eller tillräckligt
varm.
• Kontrollera att styr- och reglerventilerna
(V1+V2) är öppna. Se rubrik, Avstängning
mot primärsida.
• Kontrollera inställningen på styrventilen (V1).
• Är ställdonen resp. injusteringsventiler
öppna på golvvärmefördelaren?
• Kontrollera temperaturbegränsarens inställ-
ning (TEMP).
• Kontrollera att rätt pumpkurva är vald.
Är ovan kontroller gjorda och det ännu inte kom-
mer tillräcklig mängd värme till golvvärmekret-
sen kan detta tyda på ett för lågt tillgängligt driv-
tryck från primärsidans huvudcirkulationspump
(normalt placerad på värmekällan).
Fortsätt med att kontrollera huvudcirkulations-
pumpens funktion och ifall den kan stegas upp.
Hjälper inte detta kan fördelarshuntens cirkula-
tionspump hjälpa till att ”dra” vatten från primär-
sidan till golvvärmesidan genom att stegvis stänga
VF-ventilen tills att rätt temperatur uppnås.
 
  • Teknisk illustration av LK Fördelarshunt VVS-komponenter med beskrivningar och numreringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tänkte ge lite statusuppdatering här.

Tack alla som svaret, har lärt mig otroligt mycket. Status nu är att jag testat en hel del med pumpen, shunten till golvvärmen och primära cirkulationspumpen. Tycker jag nu fått till ett hus som fungerar helt ok, även om vi inte direkt går runt i endast underkläder och svettas. Siffror:

* Flödet till golvvärmen är delvis strypt (kanske 30-40% öppen) vilket ger en temperatur till golvvärmen på ca 28-29 grader, med ca 4-5 grader mindre på returen. Hela familjen uppfattar med bara denna temperatur att källaren är väldigt skön att vara i, utan tvekan skönaste delen i huset. Så känns helt ok isolerat.

* Tack vare begränsade flödet till golvvärmen får jag upp temperaturen till radiatorerna till 38 grader.

Förutsättningarna är, lite upprepat, ett hus på 300 kvm och en 11 kw-pump och 210m borrhål. Pumpen går endast på kompressorn för att bättre kunna utvärdera kapaciteten.

Nu, när temperaturen är runt 0 grader så fungerade det bra. Men när det blir -15C så är det uppenbart att det inte räcker. Jag skulle då kunna aktivera elpatronen, men tveksamt om det räcker. Jag känner i alla fall nu att jag inte kan göra så mycket mer med det som finns. Jag kommer gå vidare och titta på hur kapaciteten kan utökas, och samlar nu in offerter och råd. De konkreta vägval jag ser är:

* Utöka bergvärmen. Innebära att borra nytt hål + ny pump. Dyrt, men kanske mest framtidssäkert.
* Installera en LVVP som kopplas in så den _endast_ värmer golvvärmen. Kanske finns möjlighet med samspel med radiatorsystemet på något sätt, lite osäker på den punkten.
* Behålla som det är nu med golvvärme och radiatorer i samma system till bergvärmen. Komplettera med LLVP i vissa utvalda delar av huset som används när det är minusgrader ute. Skulle även kunna användas som AC på sommaren.

Inte riktigt säker på ännu vilket som är det smartaste alternativet. Vill inte göra något dumsnålt, utan det är totalekonomin över en 10-20-årsperiod som gäller.
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Utöka bergvärmen... självklart men man kanske kan vänta med att borra för att se hur det lirar ihop med nya vp. Dom nya inveterpumparna anpassar ju hastigheten beroende på hur mycket den kan ta ur borrhålet. Å ac kan man ju koppla på bergvärmen också... miljövänligare.
 
M matthiask skrev:
Tänkte ge lite statusuppdatering här.

Tack alla som svaret, har lärt mig otroligt mycket. Status nu är att jag testat en hel del med pumpen, shunten till golvvärmen och primära cirkulationspumpen. Tycker jag nu fått till ett hus som fungerar helt ok, även om vi inte direkt går runt i endast underkläder och svettas. Siffror:

* Flödet till golvvärmen är delvis strypt (kanske 30-40% öppen) vilket ger en temperatur till golvvärmen på ca 28-29 grader, med ca 4-5 grader mindre på returen. Hela familjen uppfattar med bara denna temperatur att källaren är väldigt skön att vara i, utan tvekan skönaste delen i huset. Så känns helt ok isolerat.

* Tack vare begränsade flödet till golvvärmen får jag upp temperaturen till radiatorerna till 38 grader.

Förutsättningarna är, lite upprepat, ett hus på 300 kvm och en 11 kw-pump och 210m borrhål. Pumpen går endast på kompressorn för att bättre kunna utvärdera kapaciteten.

Nu, när temperaturen är runt 0 grader så fungerade det bra. Men när det blir -15C så är det uppenbart att det inte räcker. Jag skulle då kunna aktivera elpatronen, men tveksamt om det räcker. Jag känner i alla fall nu att jag inte kan göra så mycket mer med det som finns. Jag kommer gå vidare och titta på hur kapaciteten kan utökas, och samlar nu in offerter och råd. De konkreta vägval jag ser är:

* Utöka bergvärmen. Innebära att borra nytt hål + ny pump. Dyrt, men kanske mest framtidssäkert.
* Installera en LVVP som kopplas in så den _endast_ värmer golvvärmen. Kanske finns möjlighet med samspel med radiatorsystemet på något sätt, lite osäker på den punkten.
* Behålla som det är nu med golvvärme och radiatorer i samma system till bergvärmen. Komplettera med LLVP i vissa utvalda delar av huset som används när det är minusgrader ute. Skulle även kunna användas som AC på sommaren.

Inte riktigt säker på ännu vilket som är det smartaste alternativet. Vill inte göra något dumsnålt, utan det är totalekonomin över en 10-20-årsperiod som gäller.
Först , stannar VP någon gång nu eller går den konstant. 210 meter borra, ger ett uttag på ca 6kW = 35W per meter,( det är max aldrig gå över 35 W/m ) det blir ca 3 kW från kompressorn och sammanlagt 9 kW kompressor, sen tillkommer EL-patron på det och vad den är på är ?
 
J jonaserik skrev:
Först , stannar VP någon gång nu eller går den konstant. 210 meter borra, ger ett uttag på ca 6kW = 35W per meter,( det är max aldrig gå över 35 W/m ) det blir ca 3 kW från kompressorn och sammanlagt 9 kW kompressor, sen tillkommer EL-patron på det och vad den är på är ?
Som det är nu går kompressorn konstant. Elpatronen är på 3 kW är jag ganska säker på, men just nu använder jag inte den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.