M matthiask skrev:
deltat ser ut att vara ca 4,5 grader på golvvärmen. I skrivande stund ca 28 grader in, 23 grader ut.

Men hur kan jag minska flödet till GVn utan att påverka värmen in? Minskar jag flödet så sjunker temperaturen in.
Temperaturen in minskar inte, däremot om flödet minskar så blir deltat större och returen sjunker. Du har GV på övre våninngen med. Vad är delta på den delen och temp in/ut samt hur varmt i rummen
 
J jonaserik skrev:
Temperaturen in minskar inte, däremot om flödet minskar så blir deltat större och returen sjunker. Du har GV på övre våninngen med. Vad är delta på den delen och temp in/ut samt hur varmt i rummen
På mellanvåningen och övre våningen är det inte golvvärme. Där har vi radiatorer. Vi har ca 20 grader varmt när jag kopplar bort golvvärmen, men med golvvärmen så sjunker det. För, min tolkning, pumpen klarar inte av att värma upp vattnet till det börvärde som gällande värmekurva säger att det ska vara. Utan golvvärmen så "orkar den med".

"Temperaturen in minskar inte". Nej, jag är med på att temperaturen på vattnet in så att säga ändras inte, men VVS-installatören beskrev det som att in-vattnet blandas med returvattnet, och det är så som temperaturen regleras till GVn.

Men du ville veta vad temp in/ut är till radiatorsystemet? Några dedikerade mätare för det kan jag inte se, utan då kan jag bara titta på vad pumpen själv rapporterar. Som i skrivande stund är 35,0 grader ut och 28,5 grader in. Men det är ju då för hela systemet, inklusive GVn.
 
Bara en enkel grej , vad händer om du ställer ner termostaterna på radiatorerna med 1/4 del. Blir det för kallt på våningarna då. Flödet kommer då att öka på GV. I bland är det så att vidd både GV och raddar så kan en s.k kortslutning ske i systemet. Det ena eller andra stjäl flöde från det andra. Verkligen svårt i bland att få till det.
 
J jonaserik skrev:
Bara en enkel grej , vad händer om du ställer ner termostaterna på radiatorerna med 1/4 del. Blir det för kallt på våningarna då. Flödet kommer då att öka på GV. I bland är det så att vidd både GV och raddar så kan en s.k kortslutning ske i systemet. Det ena eller andra stjäl flöde från det andra. Verkligen svårt i bland att få till det.
Ska prova! Är din teori / tanke att jag flödet till GVn är för lågt i dagsläget? Och det kan negativt påverka hela systemet?
 
M matthiask skrev:
Ska prova! Är din teori / tanke att jag flödet till GVn är för lågt i dagsläget? Och det kan negativt påverka hela systemet?
Skulle tro att flödet över radiatorerna är för lågt.
 
J jespgrun skrev:
Skulle tro att flödet över radiatorerna är för lågt.
För min egen skull då så jag inte pratar runt mig själv i cirklar, är problematiken med flöden något som kan påverka hur pumpen producerar varmt vatten och till vilken temperatur? Eller är detta två olika problem: 1) hur mycket pumpen klarar av att värma vattnet till med kompressorn och 2) flödet av vatten till radiatorer och golvvärme?

För tidigare postare gav tips på att skruva ned radiatorerna för att på så vis öka flödet till golvvärmen. Är det i konflikt med att du tror att flödet till radiatorerna är för lågt?
 
M matthiask skrev:
För min egen skull då så jag inte pratar runt mig själv i cirklar, är problematiken med flöden något som kan påverka hur pumpen producerar varmt vatten och till vilken temperatur? Eller är detta två olika problem: 1) hur mycket pumpen klarar av att värma vattnet till med kompressorn och 2) flödet av vatten till radiatorer och golvvärme?

För tidigare postare gav tips på att skruva ned radiatorerna för att på så vis öka flödet till golvvärmen. Är det i konflikt med att du tror att flödet till radiatorerna är för lågt?
Vad har du för fördelare till golvvärmen och är den shuntad?
 
J jespgrun skrev:
Vad har du för fördelare till golvvärmen och är den shuntad?
Ja, golvvärmen är shuntad. Jag postade tidigare en bild på vad jag själv trodde var den. Är det samma sak som fördelaren? Postar bilden igen om det förhoppningsvis kan hjälpa.
 
  • Värmeinstallation, mätare, rör, ventiler, temperaturindikatorer, värmesystemkomponenter, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M matthiask skrev:
Ja, golvvärmen är shuntad. Jag postade tidigare en bild på vad jag själv trodde var den. Är det samma sak som fördelaren? Postar bilden igen om det förhoppningsvis kan hjälpa.
Jag kan vara helt ute och cykla men den som heter värme är väl ingen termostat?

läst denna? Här finns ju lite inställningar du skulle kunna testa nästkommande dygn.

Temp på steg 3 (Max 45C)
Reglerventilen under hade jag börjat med på runt hälften och väntat 1 dygn, kontrollera hur värmen är på planen och justerat efter det.
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdf
 
Redigerat:
J jespgrun skrev:
Jag kan vara helt ute och cykla men den som heter värme är väl ingen termostat?

läst denna? Här finns ju lite inställningar du skulle kunna testa nästkommande dygn.

Temp på steg 3 (Max 45C)
Reglerventilen under hade jag börjat med på runt hälften och väntat 1 dygn, kontrollera hur värmen är på planen och justerat efter det.
[länk]
Tack för tipset! Har nu provat att sätta TEMP på 3 (max 45C som du skriver. Jag tänker att det för stunden inte har någon betydelse eftersom vattnet inte är så varmt, men det känns ju helt klart som ett bättre läge att ha den på normalt), samt att sätta regelventilen på ~hälften.

Ska avvakta ett dygn nu och se. Men, jag känner väl fortfarande att det inte har någon större betydelse för värmepumpens skull, detta handlar mer om ändra lite flöden. Problemet att värmepumpen bara klarar av att värma upp till ca 33 grader innan elpatronen slår in känns svårt att trolla bort...
 
M matthiask skrev:
Tack för tipset! Har nu provat att sätta TEMP på 3 (max 45C som du skriver. Jag tänker att det för stunden inte har någon betydelse eftersom vattnet inte är så varmt, men det känns ju helt klart som ett bättre läge att ha den på normalt), samt att sätta regelventilen på ~hälften.

Ska avvakta ett dygn nu och se. Men, jag känner väl fortfarande att det inte har någon större betydelse för värmepumpens skull, detta handlar mer om ändra lite flöden. Problemet att värmepumpen bara klarar av att värma upp till ca 33 grader innan elpatronen slår in känns svårt att trolla bort...
Jag får lite samma problem som dig ifall jag chockhöjer tempen så går elpatron i tills pumpen kommit upp i börvärde på framledning.

När elpatron slår in vad har du för börvärde på framledning? Känns rent spontant om ventilen för står helt öppen för golvvärmen så kommer all energi gå dit och det kan ju säkert ta ett dygn innan plattan är uppe i rätt temp.
Kanske behöver du strypa flödet dit alternativt ställa upp primära cirkulationspumpen men jag inte röris…
 
Redigerat:
Jag syftade på att öka flödet i hela systemet så att flödet över radiatorerna ökar och tempdiffen minskar så att vp:n orkar komma upp till börvärdet på avsatt tid.
Med temperaturen satt på max i gv-shunten så blandas inget från returen med inkommande till gv och allt går istället tillbaka till vp:n som inte orkar med. Med sänkt maxtemp så blandas endel av returen och blir som du själv nämner ett lägre flöde in/ut till gv-shunten från/till resterande system.
Cirkulationspumpen i gv-shunten ser till så att flödet i gv-slingan bibehålls när man ändrar temp och flöde in.
 
J jespgrun skrev:
Jag får lite samma problem som dig ifall jag chockhöjer tempen så går elpatron i tills pumpen kommit upp i börvärde på framledning.
J jespgrun skrev:
Jag får lite samma problem som dig ifall jag chockhöjer tempen så går elpatron i tills pumpen kommit upp i börvärde på framledning.
Vi har inte direkt det lättaste huset får jag erkänna. Byggt 1926, utbyggt på 60-talet. Närmare 300 kvm totalt. Rör som går lite överallt till radiatorer, inne i väggar och svåra att följa.
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Jag syftade på att öka flödet i hela systemet så att flödet över radiatorerna ökar och tempdiffen minskar så att vp:n orkar komma upp till börvärdet på avsatt tid.
Med temperaturen satt på max i gv-shunten så blandas inget från returen med inkommande till gv och allt går istället tillbaka till vp:n som inte orkar med. Med sänkt maxtemp så blandas endel av returen och blir som du själv nämner ett lägre flöde in/ut till gv-shunten från/till resterande system.
Cirkulationspumpen i gv-shunten ser till så att flödet i gv-slingan bibehålls när man ändrar temp och flöde in.
Tack! Låter väldigt logiskt som du beskriver det. Känns som man hade velat ha flödesmätare på nyckelrör så man snabbare kunde se en skillnad på när man skruvade på saker.
 
J jespgrun skrev:
När elpatron slår in vad har du för börvärde på framledning? Känns rent spontant om ventilen för står helt öppen för golvvärmen så kommer all energi gå dit och det kan ju säkert ta ett dygn innan plattan är uppe i rätt temp.
Kanske behöver du strypa flödet dit alternativt ställa upp primära cirkulationspumpen men jag inte röris…
Vid runt 34 graders börvärde så slår elpatronen igång, innan jag nu skruvade lite på GV-shunten under kvällen. Inte tittat mer på den nu, ska få stabilisera sig under ett dygn...

Öka primära cirkulationspumpen kan ju vara något steg att titta på senare. Jag har en cirkulationspump som sitter på returvattnet, osäker på om det är cirkulationspumpen för hela systemet (borträknat då den nya som sitter på GV-fördelaren) eller ifall värmepannan i sig har något?
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Jag syftade på att öka flödet i hela systemet så att flödet över radiatorerna ökar och tempdiffen minskar så att vp:n orkar komma upp till börvärdet på avsatt tid.
Med temperaturen satt på max i gv-shunten så blandas inget från returen med inkommande till gv och allt går istället tillbaka till vp:n som inte orkar med. Med sänkt maxtemp så blandas endel av returen och blir som du själv nämner ett lägre flöde in/ut till gv-shunten från/till resterande system.
Cirkulationspumpen i gv-shunten ser till så att flödet i gv-slingan bibehålls när man ändrar temp och flöde in.
Har nu testat lite mer. Max-temperaturen på gv-shunten satt till ~35 grader, och flödet helt öppet så blir in-temperaturen 30 grader. Trots att vattnet från pumpen faktiskt är 36 grader. Det kan jag inte riktigt förstå. Att justera max-temperaturen verkar inte påverka något.

Vidare så har jag upptäckt att potentiellt flödesproblem. Tur-vattnet, precis innan GV-shunten har en T-koppling som också går till en enstaka radiator i en längre ensam slinga. På detta rör finns en stängventil, och stänger jag den så ökar temperaturen som GV-shunten redovisar från 28 grader till 30 grader (så har jag nu inställt).

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka mina tester. Men någon form av flödesproblematik känns det som jag har... Genom att sänka maxtemperaturen på GV-shunten så ser det i alla fall ut som dock att pumpen numera "orkar" värma upp till 36 grader med endast kompressorn. Men hade gärna velat komma upp till strax över 40 grader som jag själv upplevt lett till en hyfsad komfort. Och att temperaturen till GVn ändå hade ~35 grader som invärme.

Så kanske närmar mig värmepannans kapacitet nu? Även om då en radiator i stunden är bortkopplad för att jag som sagt noterade att jag fick upp in-värmen till GVn om jag ströp den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.