Semiproffset Thiger skrev:
Du har helt rätt och jag har fel. Jag vet inte när detta tillkom i Branschreglerna men det står ju där och då är det så det är. Tack för att du upplyste om detta!

Bara för TS att som någon annan skrev: Riv upp. Ta lärdom. Lycka till.
Finns som sagt en plastmatta under som bygger 7cm upp längs väggar. Så är inte rädd för vattenskador mer än laminatgolvet som inte är någon kostnad mest bara lite bök. Skulle det nu finnas en chans? att den skulle kunna torka så hoppas jag först på det.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
J jawa74 skrev:
Finns som sagt en plastmatta under som bygger 7cm upp längs väggar. Så är inte rädd för vattenskador mer än laminatgolvet som inte är någon kostnad mest bara lite bök. Skulle det nu finnas en chans? att den skulle kunna torka så hoppas jag först på det.
Ja vilket då borde vara helt godkänt. Ibland kan man tro att BKR i maskopi med försäkringsbolagen härjar med dessa regler för att göda branschen samt se till att försäkringsbolagen har kryphål överallt.
 
Staffans2000
J jawa74 skrev:
nån dl lyckades tränga sig under golvet
Katastrof!
Karln har råkat spilla ut två snapsar med vatten som sipprat ner under laminatskivorna. Om laminatet är helt av fuktokänsligt material finns det ingen anledning att göra någonting. Det kommer att torka upp förr eller senare i alla fall. Värstascenariot är att skivorna med tiden sväller lite grann, och om så sker kan du då ta ställning till vad du skall göra.
Dvs. Strunta i vad Byggkeramikrådsförespråkarna och olyckskorparna rekommenderar.
Avvakta och se!
 
  • Gilla
jawa74
  • Laddar…
A
Är det bara jag som reagerar på att TS tycks ha limmat en toalett på ett flytande laminatgolv? Det lilla vattnet som kom ut vid installation är ett litet problem när toalettstolen har knäckt vattenröret i fallet som ofrånkomligen kommer.
 
Scouten skrev:
Är det bara jag som reagerar på att TS tycks ha limmat en toalett på ett flytande laminatgolv? Det lilla vattnet som kom ut vid installation är ett litet problem när toalettstolen har knäckt vattenröret i fallet som ofrånkomligen kommer.
förstår inte riktigt... varför skulle den garanterat falla?
 
A
Om man limmar fast något i något som inte sitter fast, så sitter det ju per definition inte fast? Det är ju i princip bara golvlisterna som håller fast golvet? Flytande golv har ju ingen motståndskraft alls mot krafter uppåt.
 
Scouten skrev:
Om man limmar fast något i något som inte sitter fast, så sitter det ju per definition inte fast? Det är ju i princip bara golvlisterna som håller fast golvet? Flytande golv har ju ingen motståndskraft alls mot krafter uppåt.
Absolut men förstår fortfarande inte varför den *garanterat* skulle falla? är klart om man börjar rycka i den så går det åt helvete.
 
A
Du gör naturligtvis precis som du vill, men eftersom jag träffat många rörmokare som inte velat limma toaletter på plastmattor de inte varit säkra på var korrekt limmade (på grund av ålder), för då skulle de kunna riva upp mattan och välta, så skulle jag inte ha gjort som du. Det räcker med att sätta sig snett, luta sig, eller något liknande, så hamnar tyngden på ena kanten och lyftkraften på motsatt sida på golvet. Jag ser det som en problemkonstruktion, där det bara beror på riktig bonntur om det inte går åt skogen. Fast jag kanske är onödigt försiktig, ingen annan har ju reagerat.
 
Scouten skrev:
Du gör naturligtvis precis som du vill, men eftersom jag träffat många rörmokare som inte velat limma toaletter på plastmattor de inte varit säkra på var korrekt limmade (på grund av ålder), för då skulle de kunna riva upp mattan och välta, så skulle jag inte ha gjort som du. Det räcker med att sätta sig snett, luta sig, eller något liknande, så hamnar tyngden på ena kanten och lyftkraften på motsatt sida på golvet. Jag ser det som en problemkonstruktion, där det bara beror på riktig bonntur om det inte går åt skogen. Fast jag kanske är onödigt försiktig, ingen annan har ju reagerat.

Absolut. Är en tillfällig lösning tar inte mer än nån timme att riva ut allt igen.. problemet är att det är väldigt svårt att hitta någon hantverkare som tar på sig så här små jobb till en rimlig summa.
 
Staffans2000
Scouten skrev:
Om man limmar fast något i något som inte sitter fast, så sitter det ju per definition inte fast?
Det är förvisso sant!
Men om man hårddrar ditt resonemang, så kan inget monteras i ett hus, eftersom det inre heller per definition sitter fast :thinking:!
En wc-stol utsätts inte för några stora sidokrafter, utan står upprätt helt av sig själv. Därför borde det räcka om den är fastlimmad. TS har väl Inga planer på att anordna steppkurser eller inspelning av obskyra filmer på holken?

Staffan
 
Stickan56
J jawa74 skrev:
Absolut. Är en tillfällig lösning tar inte mer än nån timme att riva ut allt igen.. problemet är att det är väldigt svårt att hitta någon hantverkare som tar på sig så här små jobb till en rimlig summa.
Hur känns det om du står en bit från stolen (så din egen tyngd inte stabiliserar golvet) kan du vicka på den i sidled?

Stickan
 
Stickan56
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är förvisso sant!
Men om man hårddrar ditt resonemang, så kan inget monteras i ett hus, eftersom det inre heller per definition sitter fast :thinking:!
En wc-stol utsätts inte för några stora sidokrafter, utan står upprätt helt av sig själv. Därför borde det räcka om den är fastlimmad. TS har väl Inga planer på att anordna steppkurser eller inspelning av obskyra filmer på holken?

Staffan
Laminat ovanpå foam kan ju vara svajigt.

Stickan
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är förvisso sant!
Men om man hårddrar ditt resonemang, så kan inget monteras i ett hus, eftersom det inre heller per definition sitter fast :thinking:!
En wc-stol utsätts inte för några stora sidokrafter, utan står upprätt helt av sig själv. Därför borde det räcka om den är fastlimmad. TS har väl Inga planer på att anordna steppkurser eller inspelning av obskyra filmer på holken?

Staffan
Nja, Där håller jag inte med dig, jag skulle inte tveka på att limma en toalettstol på ett klinkergolv, som är väldigt fast, men jag skulle inte limma fast något på röllackansmattan i tv-rummet, för den sitter inte fast. Jag skulle inte heller limma fast något på en skärbräda, men kan tänka mig att lägga skärbrädan på den bänkskivan som är fastlimmad på skåpen.
 
  • Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
Scouten har iofs delvis en poäng, Stolen sitter inte helt fast i förhållade till avloppsröret. Men att den skulle tippa låter lite långsökt. Det är lite annat läge om en stol är limmad i ett dåligt underlag så att stolen kan lossna och välta. Men här är det ju hela golvet som måste "välta" om stolen skall välta.

Däremot så är det kanske inte så bra att stolens avlopp kan röra sig lite i förhållande till avloppsröret. Men även där finns ju en viss flexibilitet iom den normala gummipackningen mot avloppet.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Hur känns det om du står en bit från stolen (så din egen tyngd inte stabiliserar golvet) kan du vicka på den i sidled?

Stickan
Inte mer än vad man skulle förvänta sig av silikon fogen (är både under och längs efter)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.