Nyinstallerat laminatgolv i en liten gästtoalett med synliga skarvar nära toalettstolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis renoverat klart våran gästtoalett och då det var bökigt att få hit en hantverkare) 1,3kvm golvyta) så gjorde jag allt själv och la ett laminatgolv direkt på gamla plastmattan med vanligt 2.5mm skumgummi under. Då jag kopplade in vatten så kom det ut lite mer vatten än väntat så nån dl lyckades tränga sig under golvet i skarven vid avloppet. Så idag märktes det med att golvet låter lite som blöta skor. Av en del skäl är det väldigt omständigt att bara lyfta golvet (liten yta, lister limmad toalett osv) Så jag funderar nu om det finns nån chans att det torkar upp själv (eller med nått trick) eller om det bara är att bita i det sura äpplet och riva upp allt igen?
 
Är det bra ventilerat så kommer det torka ut om det bara är en deciliter, men du skriver limmade lister, vilket borgar för att det är tämligen tätt. Ställ in en avfuktare i några dagar och se om det hjälper. Tyvärr gör ju plastmattan under att det inte kan ventileras ut genom golvet under heller. Funkar det inte med avfuktare så skulle jag lyfta upp golvet .
 
Riv upp. Ta lärdom. Lycka till.
 
Staffans2000
Om inte laminatet sväller rekommenderar jag dig att vänta och se vad som händer. Tids nog kommer vattnet upp samma väg det rann ner!

Simma lugnt

Staffan
 
  • Gilla
jawa74
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Är det bra ventilerat så kommer det torka ut om det bara är en deciliter, men du skriver limmade lister, vilket borgar för att det är tämligen tätt.
nejdå spikade lister bara toalett som är limmad.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
J jawa74 skrev:
nejdå spikade lister bara toalett som är limmad.
Aah, läste limmade lister, men ser att du skrev att toaletten var limmad. Då skulle jag plocka bort listerna ett tag samt ställa in en liten avfuktare så att det kan ventilera ut ordentligt.
 
Det finns som sagt en anledning till att golv på toaletter skall ha tätskikt.

Med lite (mycket) tut så torkar det ut innan skivorna sväller. Men Om du får riva upp o göra om, så skulle du ju kunna täta ordentligt vid väggar, rörgenomföring osv. Så att sådana här små missöden inte får så stora konsekvenser.
 
H hempularen skrev:
Det finns som sagt en anledning till att golv på toaletter skall ha tätskikt.

Med lite (mycket) tut så torkar det ut innan skivorna sväller. Men Om du får riva upp o göra om, så skulle du ju kunna täta ordentligt vid väggar, rörgenomföring osv. Så att sådana här små missöden inte får så stora konsekvenser.
Fast det finns inga krav på tätskikt på en WC utan golvbrunn mig veterligen. Det är ingen våtzon. Man har ju heller inget tätskikt i kök.

Givetvis skall manschetter sitta på alla genomföringar så att vatten inte tränger ner i konstruktionen på ett enkelt sätt, precis som i kök.

***Ovan stämmer inte då nya regler tillkommit*** Se längre ner i tråden - Thiger

Dessutom är en plastmatta likställt med ett tätskikt till en viss grad.
 
Redigerat:
Stickan56
Semiproffset Thiger skrev:
Fast det finns inga krav på tätskikt på en WC utan golvbrunn mig veterligen. Det är ingen våtzon. Man har ju heller inget tätskikt i kök.

Givetvis skall manschetter sitta på alla genomföringar så att vatten inte tränger ner i konstruktionen på ett enkelt sätt, precis som i kök.

Dessutom är en plastmatta likställt med ett tätskikt till en viss grad.
Kan du utveckla vad du menar med "till viss grad".

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Kan du utveckla vad du menar med "till viss grad".

Stickan
Antingen har man lagt plastmatta som tätt ytskikt i ett våtutrymme och har därför inget fuktmembran bakom. Eller så har man lagt plastmatta i ett icke våtrumsklassat utrymmer för att man tycker det är snyggt eller billigt, men har då inte lagt någon vikt vid ytskiktets funktion att stå emot fukt. Troligen bara från vägg till vägg utan uppvik.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Fast det finns inga krav på tätskikt på en WC utan golvbrunn mig veterligen. Det är ingen våtzon. Man har ju heller inget tätskikt i kök.

Givetvis skall manschetter sitta på alla genomföringar så att vatten inte tränger ner i konstruktionen på ett enkelt sätt, precis som i kök.

Dessutom är en plastmatta likställt med ett tätskikt till en viss grad.
Jodå, reglerna gäller även för toalett, men bara för golvet, och 5 cm upp på väggen. Läs sidan 18 punkt 1 i BKR reglerna.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
S
Lägg ett vinylklick istället.
 
H hempularen skrev:
Jodå, reglerna gäller även för toalett, men bara för golvet, och 5 cm upp på väggen. Läs sidan 18 punkt 1 i BKR reglerna.
Du har helt rätt och jag har fel. Jag vet inte när detta tillkom i Branschreglerna men det står ju där och då är det så det är. Tack för att du upplyste om detta!

Bara för TS att som någon annan skrev: Riv upp. Ta lärdom. Lycka till.
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Lägg ett vinylklick istället.
Tittade på det men behövde bygga upp golvet med ca 1cm pga toalett avloppet. Vinylgolv jag såg var bara 4.5mm.

Min plan nu är väl att avvakta tills jag går på semester om några veckor och lösa det då om det inte gått till sig.

Finns det någon nackdel med att skjuta på det några veckor, plastmattan under isolerar väl problemet till laminatgolvet?
 
Utdrag från BKR

"3. Underlag/förberedelser

3.1. Generella krav

3.1.1 Befintliga ytskikt vid renovering

Befintliga ytskikt i form av kalkputs, asfaltprodukter, plastmattor, våtrumstapeter, lim eller målningsbehandlingar inklusive väv och liknande, ska avlägsnas. På ytor där be- fintligt ytskikt inte helt kan avlägsnas utan stora svårigheter, kan montering eventuellt ändå utföras efter samråd med beställaren och tätskiktstillverkaren. Avsteg från grund- regeln ska noteras i Kvalitetsdokumentet BBV, Bilaga A.

Fukthalten i underlag ska generellt alltid hållas på lägsta möjliga nivå. För applice- ring av tätskikt ställer dock branschreglerna, BBV, inga specifika krav på underlagets relativa fuktighet. Tätskiktstillverkarens anvisning för aktuellt underlag ska följas."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.