Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är alltså bakfull i golvet under klinkergolvet på fuktspärren? Byggfel som är svårt att åtgärda efteråt...
Så behöver det inte vara. Problemet är bara att fukten kommer ut precis vid tröskeln. Där har man, felaktigt, klippt tätskiktet. Vilket gör att iallafall hälften av fukten går åt fel håll. Tätskiktet ska fortsätta över karmen, alternativt hela kanten på väggen, bakom karmen. Likaså på golvet, ska tätskiktet gå upp mot tröskeln.
Förutom att sätta in en dusckabin, är väl enda lösningen att ta bort yttersta raden av kakel och klinker. Så att man kommer åt att skarva tätskiktet.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla idéer och tips. Jag har nyss provduschat väggen och det är helt uppenbart att fogen mellan golv och vägg är den största boven i dramat. Är jag helt ute och cyklar om jag lägger en mjukfog där det finns sprickor i den hårda fogen mellan vägg och golv? Då hindrar jag i alla fall en del av vattnet att ta sig in i väggen. Kollade även på att impregnera fogar men det kommer nog inte att hjälpa enligt säljaren.
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
Att skydda den väggen med ett duschdraperi bör minska mängden vatten och ändå bättre är ju en duschkabin så att väggarna inte alls blir blöta.

Välkommen till forumet också!
Det är ju inte någon lösning på problemet😟Jag tycker bara det finns två alternativ.
1.Gör om hela badrummet.
Det är högst troligt fukt som gått igenom på den andra väggen med. Och kanske golvet.
2. Billigare lösning är att skaffa en duschkabin.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
H
Mats Eidmen Mats Eidmen skrev:
Tack för alla idéer och tips. Jag har nyss provduschat väggen och det är helt uppenbart att fogen mellan golv och vägg är den största boven i dramat. Är jag helt ute och cyklar om jag lägger en mjukfog där det finns sprickor i den hårda fogen mellan vägg och golv? Då hindrar jag i alla fall en del av vattnet att ta sig in i väggen. Kollade även på att impregnera fogar men det kommer nog inte att hjälpa enligt säljaren.
Hjälper inte att täta den fogen då du har massa fler fogar som släpper igenom plus även kakel kan släppa igenom.
Det är helt fel väg att gå.
Renovera eller duschkabin som alternativ.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Håller med alla tidigare inlägg. Köp en duschkabin och gör om senare. Det är nog inte bara fixkamningen som är fel i ditt badrum dessvärre. Var det du som gjorde om eller tidigare ägare?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
På den första bilden ser det ut som att kakelfixet är kammat horisontellt. Det gör ju att vatten som kommer in i fogarna rinner längs med tandningen mot dörren. Hade man kammat fixet lodrätt så hade vattnet istället runnit rakt ner mot golvet. Det är nog tyvärr inget att göra förutom att sätta in en duschkabin eller renovera hela badrummet.

Möjligen så skulle man kunna reklamera badrummet till hantverkaren om det är mindre än 10 år gammalt.
Om det nu skulle varit garanti kvar. Skulle det räknas som ett fel?
 
C C.Ö skrev:
Det är ju inte någon lösning på problemet😟Jag tycker bara det finns två alternativ.
1.Gör om hela badrummet.
Det är högst troligt fukt som gått igenom på den andra väggen med. Och kanske golvet.
2. Billigare lösning är att skaffa en duschkabin.
~ badrummet är ett seriöst förslag?
Finns det någonting som tyder på att det inte är tätt? Mer än kring dörrkarmen?
Jag vet hur det är med pengar för dig. Men 100000:- är inget jag har i bakfickan. Duschkabin var den seriösa lösningen....
 
Mats Eidmen Mats Eidmen skrev:
Tack för alla idéer och tips. Jag har nyss provduschat väggen och det är helt uppenbart att fogen mellan golv och vägg är den största boven i dramat. Är jag helt ute och cyklar om jag lägger en mjukfog där det finns sprickor i den hårda fogen mellan vägg och golv? Då hindrar jag i alla fall en del av vattnet att ta sig in i väggen. Kollade även på att impregnera fogar men det kommer nog inte att hjälpa enligt säljaren.
Jag tänker faktiskt sticka ut näsan och säga testa dra en silikinfog. Va kan det kosta en hundring? Tänk om det fungerar perfekt.
Eller så tänker man att för 100:- Får jag veta om jag måste lägga ut massa tusenlappar på en kabin eller massa mer på ett nytt badrum.
 
  • Gilla
Hjaal och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tänker faktiskt sticka ut näsan och säga testa dra en silikinfog. Va kan det kosta en hundring? Tänk om det fungerar perfekt.
Eller så tänker man att för 100:- Får jag veta om jag måste lägga ut massa tusenlappar på en kabin eller massa mer på ett nytt badrum.
Ja, jag hade också börjat där.
Funkar det så funkar det lixom. Om inte så tog det fem minuter.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Håller med alla tidigare inlägg. Köp en duschkabin och gör om senare. Det är nog inte bara fixkamningen som är fel i ditt badrum dessvärre. Var det du som gjorde om eller tidigare ägare?
Det var en firma som gjorde det åt förrförra ägaren för 13 år sen, så man kan inte reklamera. Gissar att reglerna runt funktspärrar har förändrats sen dess. Tyvärr märkte inte ens min besiktningsman problemet när han checkade huset i samband med köpet för 3 år sedan
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tänker faktiskt sticka ut näsan och säga testa dra en silikinfog. Va kan det kosta en hundring? Tänk om det fungerar perfekt.
Eller så tänker man att för 100:- Får jag veta om jag måste lägga ut massa tusenlappar på en kabin eller massa mer på ett nytt badrum.
Tack! Jag testar...
 
Skulle definitivt testat med silicon eller inte gjort något alls. Att byta dörr var 13:e år är hanterbart.

Om 13 år när denna dörren är slut så kanske du vill renovera badrummet av mer angelägna skäl. Eller också byter du bara dörr en gång till.
 
  • Gilla
  • Haha
Mats Eidmen och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Skulle definitivt testat med silicon eller inte gjort något alls. Att byta dörr var 13:e år är hanterbart.

Om 13 år när denna dörren är slut så kanske du vill renovera badrummet av mer angelägna skäl. Eller också byter du bara dörr en gång till.
Detta måste vara det bästa svaret!
Om inget annat än dörren är skadat, så kan man väl leva med att en dörr för 2000 kr förbrukas vart 13:e år.
Jag är tämligen ärlig i min åsikt.
 
  • Gilla
Hjaal
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Detta måste vara det bästa svaret!
Om inget annat än dörren är skadat, så kan man väl leva med att en dörr för 2000 kr förbrukas vart 13:e år.
Jag är tämligen ärlig i min åsikt.
Det är väl det som är lite ovisst. Är det bara det som syns som är fuktskadat. Hur ser allt bakom ut?
 
C C.Ö skrev:
Det är väl det som är lite ovisst. Är det bara det som syns som är fuktskadat. Hur ser allt bakom ut?
Det är även ovisst om det verkligen kommer att regna om en vecka.

Det kostar runt 100000:- för att bli säker. Är det värt det?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.