Krilleman
Så här blir det om du kortar av varmattenröret. Vinkeln, som sitter högst upp på varmvattnet, ställer du så den pekar lätt utåt i rummet. (y)

PB280243.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christopher Fratta och 3 till
  • Laddar…
Tydligare hjälp går väl ej att få. Heder till dig krilleman ! (y)
 
Krilleman är the man helt enkelt (y)
 
Underbart! 😀 Tack för illustration.
 
Korta ner varmvattenröret genom att helt enkelt byta ut det mot det kortare kallvattenröret? 😕

Behövs det nån backventil? (Har för mig jag läste detta nånstans..)
 
Redigerat:
Krilleman
I en vanlig tappventil för tvättmaskin så är det inbyggd backventil. Så absolut kan det vara en ide.

Jag hittar ingen länk som jag kan hänvisa till kravet dock.

En sådan här skulle sitta fint i ditt fall. Rakt på ballofixen innan bussningen till 3/4 på anslutningsslangen från tvättmaskinen. RSK 8530487

Mora-Mellankoppling-med-Packning-krom-309491.jpg
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Jag är okunnig inom området men nu känner jag mig riktigt dum:
Räcker det med att stänga av vattnet via Ballofix (se bild1)? Jag förstår helt enkelt inte hur vattnet kommer till handfatet om inte via de två synliga rören utmed golvet? Kommer vattnet istället från dessa vita "plaströr" (bild2) så kan jag väl inte själv stänga av? Fattar verkligen inget just nu... sorry :(
20141127_101158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



20141129_022221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Enkelt!

Stäng ballofixerna till höger om WC.

Slutar vattnet att rinna i tvättställsblandaren?
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Ja det slutar rinna. :)
Men vad är då dessa vita rör? Det flödar vatten i dom känns det när jag spolar. Känner både kallt resp. varmt.
(Finns även likadana på motsatt sida, se bild, till handdukstorken men med Ballofix. ...OCH separat eltillförsel...haha!)

20141129_232449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Va?

Du har alltså handdukstork på dessa två rör (på andra sidan väggen från tvättstället sett)

????
 
Nej inte samma två rör.. handdukstorken har två egna vita rör.
 
Hej Krilleman! Är nu på väg för att inhandla delar enligt din eminenta beskrivning. Jag ska visa bilden för handlarn men frågar ändå:
Ska jag även köpa en 20/15 bussning?
 
Redigerat:
Tvättmaskinstillverkaren förespråkar oftast att man ska dra upp slangen för avlopp till en viss nivå innan den löper ut i ett avlopp, duger inte det som vattenlås?
 
Krilleman
Kincop skrev:
Hej Krilleman! Är nu på väg för att inhandla delar enligt din eminenta beskrivning. Jag ska visa bilden för handlarn men frågar ändå:
Ska jag även köpa en 20/15 bussning?
Nej, bussning har du ju redan enligt bild nr 3 i inlägg #13.
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Hade det inte varit lättare att sätta ett t-rör där vinkeln sitter idag upp till blandaren, vrida den lite och bocka till en liten bit rör så man kommer förbi bakom varmvattnet? Det blir mindre delar och du slipper klydda med varmvattnet. Det enda du behöver då är ett t-rör och bocka ett 12-rör, förutom ballofix och bussning. Nu kanske du redan handlat grejer till det, blir bra så också :)
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.