Hej.
Försöker klura ut hur jag kopplar vatten+ avlopp mellan tvättmaskin och handfat på ett sätt som vid senare tillfälle går att återställa?

20141117_210717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle sätta ytterligare en t-koppling på kallvattnet och sedan finns två alternativ, ska tvättmaskinen vara inkopplad en mycket kort tid så kan man ju dra slang från t-kopplingen till maskinen ska det vara mer permanent så skulle jag dra kromade rör som jag skulle fästa upp med rörklamma som jag limmade.
När jag drog rören till min tvätt maskin köpte jag ett special lim och rosfriafästen på höganäshuset som jag fäste rörklammorna med, senast när jag anlitade en firma för att göra om våtrumet så limmade dom helt enkelt upp klommorna med silikon och det har också fungerat bra.
Vad det gäller avlopped är det bara att göra precis likadant..
 
Krilleman
Ska maskinen stå precis bredvid tvättstället?
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Är det inte en anslutning för tvättmaskinsavlopp där på avloppet?

För tvättmaskinsvattnet hade jag dragit ut en separat, avstängningsbar avtappning.
 
  • Gilla
Byggvargen och 1 till
  • Laddar…
Fast avlopp från tvättmaskin ska väl gå genom vattenlås?
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Tvättmaskinen ska stå ca 80cm till vänster om handfatet. ( Har tänkt ha ett 30x30x180cm högskåp mellan tvättmaskinen och handfatet ).
Ja det är ett uttag på avloppet som går att såga av..men risken finns att det uppstår dålig lukt så därför rekommenderar man tydligen att det ska kopplas via vattenlåset.
Jag köpte en sån här (bild) men upptäckte att delen från handfatet är krökt så det passar inte.
Kallvattenrörets krökning ska jag skruva loss och ta med till vvs-butiken för att få rätt dimensioner på ett t-koppling.


unnamed.jpg
 
Redigerat:
20141125_142941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter kapat plaströret vid infästning till golvbrunnen så passade "tvättmaskinsadaptern".
 
Nu är frågan varifrån vattnet ska tas. Övre krök eller nedre t-rör?

20141125_144206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Krilleman
Det är 12mm från täckbrickan uppåt. 15mm nedåt. Mycket riktigt Vatette.

Om vattenslangen räcker från maskinen skulle det kunna gå att byta T-röret på kallvattnet och få ihop det ned dubbelmuttrar. Och då är det lätt att montera tillbaka det som det är nu också!

Nytt T-rör helt 15mm
Dubbelmutter
T-rör 15x12x15 (i detta T-rör sätter du blandaren med befintlig 12mm mutter och förminskning)
Dubbelmutter
15mm vinkel
dubbelmutter
ballofix

Men då måste måttet över det röda strecket vara minst 11,5cm för att klumpen ska få plats! (centrum anslutningsrör från väggen till underkant slang)

20141125_144206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Krilleman
1417022341569.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Krilleman
Bilden blev visst vriden med mobilen. 90º medurs hade sett bättre ut!

Och det tillkom visst en 20/15 bussning mitt i allt. ;)
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Tack för svar!
(Som ni förstår är jag novis inom detta området).
Mätte det röda strecket till 10.5cm.
Tog några fler bilder. En översiktsbild som visar vattnet kommer in från höger om toastol. Det finns Ballofix på båda rören, varav det övre är kallvattenröret.
En bild visar tvättmaskinmunstycket som ska kopplas mot kallvattnet.
Jag vet inte om bilderna förtydligar något eller ändrar förutsättningarna? (Slangen räcker gott och väl och TM är en ca 2år gammal LG).

20141127_101009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141127_101158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141127_101651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Lättaste lösningen då är att du kortar ner varmvatten-röret en bit. Går ju lätt att fixa med en snutt 12mm rör och två mutter+kona, så du enkelt kan sätta tillbaka originalröret även på varmvattnet senare.

Då drar du varmvattet från blandaren framför kallvattnet. På så sätt hamnar ventilen för tvättmaskinen överst.
 
  • Gilla
Kincop
  • Laddar…
Ojoj..nu blev det teoretiskt för mig Krilleman. :surprised:
Om du hinner och orkar får du gärna fota en skiss o lägga här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.