Har kört vidare på väggar och tak i tvättstugan idag tillsammans med min kära far. Tyvärr han vi inte få upp sista skivan i taket innan klockan slog kvällsmat för tjejerna. Som förövrigt har skött sig exemplariskt och lekt själva hela dagen utan gnäll och bråk. Väggarna är iaf redo för renoveringsduk och sedan är det målning som gäller. Fick även dit spotarna om än temporärt.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dem verkar ju funka bra. Dimmat du dem även? Mycket "surr" från transingen?
 
Thiger skrev:
Dem verkar ju funka bra. Dimmat du dem även? Mycket "surr" från transingen?
Jo det blir nog bra. Har inte kopplat in någon dimmer än så det vet jag inte. Sen är jag osäker på om jag ska ha en dimmer där. Det är trots allt en tvättstuga. Så gör jag det så är det isf mer för att kunna släcka automatiskt.
 
Hade besök av snickarna idag på morgonen som hade med sig diamanthålsåg till vinkelslipen. Kan säga att lättnaden som infann sig när vi hittade kablarna på första försöket var rätt skön. Så nu kan vi äntligen dra i ny tråd och reparera mitt lilla misstag i tvättstugan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fortsatte även igår med väggarna i tvättstugan och spacklade igen lite skador och satte upp ny gips där jag har dragit in fiberkabeln. Ikväll blir en liten förlimning av väggarna så att de inte suger åt sig för mycket lim sen när jag ska sätta upp renoveringsduken. Hur gör man med dessa i hörn? Går man över hörnet precis som med tapet eller slutar man i hörnet?
 
Jag tror man gör som med mikrolit. Hellre gå över hörnen med våden för att slippa spackla i hörnan..

Flax med dosan btw.. :)
 
Vi satte en slags hörnlist när vi tapetserade :) (alltså, under tapeten..)
 
Thiger skrev:
Jag tror man gör som med mikrolit. Hellre gå över hörnen med våden för att slippa spackla i hörnan..

Flax med dosan btw.. :)
Flax... 😡 Grymma efterforskningar skulle jag säga 😂

Vad är mikrolit? Ska man då överlappa med våden efter hörnet? Kanske skära genom båda och sedan ta bort den lilla undre biten så att man får en perfekt skarv?
 
Snigla skrev:
Vi satte en slags hörnlist när vi tapetserade :) (alltså, under tapeten..)
Blir det inte synligt tjockare då där hörnlisten är?
 
Mikrolit är en slät fiberduk som man brukar sätta på gips innan målning för att ta upp eventuella märken och annat. Brukar sätta den kant i kant och sen en tunn spackling med finspackel. Bara så lite så det räcker med att visa sandpappret för skarven.

Fördelen med att gå över hörnen med våden är att du slipper mjukfoga eller annat för att få ett perfekt hörn.

Renoveringstapet är normalt hårdare än mikrolit och kanske inte lika lätt att få snygga hörn. Faktiskt aldrig jobbat med renoveringstapet själv..

Mikrolit sätter man med vanligt tapetlim..
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Nu är min lilla fadäs med elröret fixat och nya trådar på plats. Passade även på att skrota ut den gamla elradiatorn som satt i hallen och satte upp en kopplingsdosa där istället. Inte vrålsnyggt just nu kanske men hallen ska ändå fixas. Hoppas att renoveringstapet är bra skit för isf skulle nog hallen kunna bli av ganska snart. Drar mig lite inför det projektet då det är typ 5-6m i takhöjd och det är gammal vävtapet på väggarna och i taket. Sen är det panel i snedtaket som behöver målas och eftersom det är en väldigt central del av huset slipper man ju gärna så mycket slipning som möjligt. Har även en hel del idéer om hur trappan ska fixas också men det måste förankras hos min kära sambo först så jag håller på dessa tills vidare.
 
Har för mig att det var lite synligt på nära håll, där vi tapetserade med vanlig tapet (syntes inte, för tapeten var mönstrad på ett sånt vis att det "försvann" ..). .

Men där vi hade renoveringstapet var det inte lika märkbart ( den var tjockare och lite mjuk, tapeten alltså)

Vi satte också renoveringstapet utan nått över hörn i köket (fd).. Det var lite hm klurigt och kanske ett av våra små misstag.. Den var omöjlig att få rak över hörnen..och limmet släppte av trycket så hörnen blev "rundade" i praktiken (renoveringstapet är styv.,). Det var inget som gick sönder eller så..(gick o måla) men ja, det gick inte o fästa direkt heller..

Vi hade tänkt prova att vika tapeten innan vi la den över hörnet (nästa gång vi gjorde om).. Typ längs en lång linjal (som när man bygger pappersflygplan eller andra pappersleksaker)..

Hoppas din tapet/nät är lite mjukare!
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Har kollat runt lite, och det verkar finnas lite olika typer av renoveringsduk (såklart) med olika hårdhet. Detta verkar bero på hur mycket "fel" den skall svälja.

Hade jag stått inför att välja så hade jag lätt valt en lite mjukare duk och accepterat att det blir 99,8% bra med fördelen att duken är smidig att jobba med samt att det går att få hörnen bra. Speciellt i en tvättstuga..
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Köpte någon som hette Konkret på Bauhaus. Får nog ta och läsa lite på den och se om det står något. Som tur är så är de två hörnen som är aktuella ganska dolda. Ett är bakom varmvattenberedaren och det andra är bakom tvättmaskin och överskåp så det blir inte så mycket synligt egentligen. Så jag tror jag struntar i att gå över hörnen. Blir ju dessutom kakel in mot det ena hörnet och hörnet som syns då är alltså sista biten upp mot taket över varmvattenberedaren och det går nog att lösa på annat sätt.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Har nu läst på duken och det står ingenting om just hörn. Däremot förespråkar dom att lägga om lott och skära igenom båda lagren för att få en perfekt skarv alternativt då att lägga kant i kant.

En annan sak jag funderar på är det gamla uttaget som var till torktumlare och tvättmaskin sitter på en sådan höjd att det kommer att hamna i överskåpet numera och det gör inte mig något i sak men jag måste ju få till ett uttag till tvättmaskinen som är under bänkskivan istället. Tänker att det borde gå att använda ROT-dosa men hur ansluter man egentligen flerslangen till den befintliga dosan? Fiskar man upp slangen från det nya hålet med en ståltråd genom slangen så att man kan dra in den i stutsen eller hur fäster man den i den befintliga dosan? Behöver även fixa en dosa till golvvärmetermostaten samt dra ner slangar till golvet för givare samt värmekabel. Tanken är att elektrikern ska koppla in detta på de kablar som matar elementen och så även där behöver jag en dosa för de två befintliga rören som kommer ut ur väggen samt då en slang till den nya dosan med termostaten. Är detta görbart med ROT-dosor eller ska jag helt sonika ge upp och riva väggen?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild som visar väggarna det handlar om i inlägget ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.