myrstack skrev:
Hur gick det? Har liknande frågeställning med ett källarprojekt söder om stan (Farsta) och ska snart gjuta ca 0.9 kubik.

Till utmaningen hör att ränna inte är att tänka på då vi har några krångliga krokar från gatan till huset så för mig är slang och pump det enda tänkbara.
Det blev Sweroc med en pumpbil, ränna hade vi närmre eftertanke ej funkat. Har för mig att det var så att betongen ej kunde vara så tunn som det först var tänkt just pga pumpen. Det innebar att vi fick jobba som sjutton nere i källaran för att få det plant och i våg, hade annars tänkt att det skulle flyta ut mer av sig själv.

Det blir ju ganska dyrt med så liten mängd, har du räknat så det i ditt fall inte blir billigare att låta någon blanda betongen på plats?
 
Räkningen pågår och det enda som är uteslutet så här långt är att blanda runt 80 säckar själv...

Har inte hittat någon seriös som vill blanda på plats utan att även ha två snubbar som gjuter med (vilket jag inte behöver) så totalkostnaden drar iväg ändå.
 
myrstack skrev:
Räkningen pågår och det enda som är uteslutet så här långt är att blanda runt 80 säckar själv...

Har inte hittat någon seriös som vill blanda på plats utan att även ha två snubbar som gjuter med (vilket jag inte behöver) så totalkostnaden drar iväg ändå.
blanda själv! det blir ju bara några vändor i tombolan... har blandat ett par m3 i sommar och kärrat ut så det är enkelt och billigt!

80 säckar??????? :O max 10 säckar cement, sedan en släpkärra gjutgrus

gjort på max 2 timmar
 
Redigerat:
Utryckte volymen i hastigheten i färdigpåsar, inte för att jag tänker använda det vid det scenariot

Om du blandar 900 liter i tombola själv på två timmar så kyler jag ölen så länge :) Räknade på lite längre tidsåtgång än så och i mitt fall är jag nog beredd att betala för bekvämligheten
 
inte för att jag tagit tid men ... jag slängde i en halv säck cement 9 spadar grus å 9 spadar sand i tombolan. åsså på me vatten. det vart lagomt i betongkärran... kanske 15 sånna vändor räcker till max 10 minuter per sväng så jag får väl revidera till 2,5 timmar då =)

500 spänn i material plus eget arbete.... hur mycket är du beredd att betala för bekvämligheten?
 
Det tog mig 3h att blanda 700 liter i en 125liters tombola tidigare i somras. Då hade jag en hjälpande hand som laddade tombolan medan jag drog av och såg till att gjutningen blev spikrak.
 
125 liter är väl även typ de minsta som finns, a la JULA etc.

jag lånade en gammal lite större modell... säkert 300 liter eller liknande
 
Det låter som fusk, varför tog det då så lång tid?


:)
 
MathiasS skrev:
Det låter som fusk, varför tog det då så lång tid?


:)
jag är en lat kontorsråtta som inte är van vid grovjobb... förekommer ju bara på semester ;)
 
thestrut skrev:
500 spänn i material plus eget arbete.... hur mycket är du beredd att betala för bekvämligheten?
Några tusen, därav frågan i tråden om vilka som körde betongbil i södra stockholm.

Ska man göra kostnadsberäkning närmare verkligheten får man väl räkna med hyra av tombola, hemkörning av material (alt hyra av släp) för att blanda själv. 10 säckar cement är väl inget problem i bilen men grus och sand blir ju en del.

Vibratorstav osv åker man väl på i båda fallen.
 
myrstack skrev:
Några tusen, därav frågan i tråden om vilka som körde betongbil i södra stockholm.

Ska man göra kostnadsberäkning närmare verkligheten får man väl räkna med hyra av tombola, hemkörning av material (alt hyra av släp) för att blanda själv. 10 säckar cement är väl inget problem i bilen men grus och sand blir ju en del.

Vibratorstav osv åker man väl på i båda fallen.
du kan ju även räkna på att du inte behöver betala gymkortet 1 månad om du blandar betongen själv ;)
 
Själv behöver jag drygt 1,5 kubik och ringde betonglarsson - Priset med pumpbil skulle hamna på ca 7000 inklusive moms...

Kanske man ska blanda själv? Har ju trots en egen tombola....
 
thestrut skrev:
du kan ju även räkna på att du inte behöver betala gymkortet 1 månad om du blandar betongen själv ;)
Jag har just släpat ut 4 kubik betong, sand, kakel/klinkers och lyckligtvis lite lättbetong som är riktigt bärbar i jämförelse så det där gymkortet känns långt borta.

Praktiskt, om det nu nu är pumpbilen som gör att priset drar iväg och man tar betongen sista metrarna själv ur mellanlagrar man praktiskt en kubik? Hög på marken är otänkbart av fler än en anledning
 
slacker skrev:
Själv behöver jag drygt 1,5 kubik och ringde betonglarsson - Priset med pumpbil skulle hamna på ca 7000 inklusive moms...

Kanske man ska blanda själv? Har ju trots en egen tombola....
Visst kan man det, men det är ju just vid dessa tillfällen man önskade man hade en mycket större tombola. Kolla om det inte går att hyra något för en vettig peng. När jag blandade sist konstaterade jag att jag inte skulle vara gladare åt två tombolas, jag skulle ändå inte hinna ladda dom med grus och cement, däremot hade det sparat tid att ha en mycket större tombola.
 
Kolla http://www.almima.se/betongpumpning dom har små pumpar med klen slang. Funkar bra inomhus. Tror jag sett fler firmor med dessa små pumpar men kommer inte ihåg namnen.
Men 0,9 hade jag nog blandat själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.