Hej alla!
Jag har precis börjat bila ur källaren för att gjuta om och lägga in vattenburen golvvärme. Vill inte gjuta för hand så vart kan man beställa betongbilen ifrån ? Bor i bromma, stockholm. Vad brukar kvm priset ligga på eller räknar man kanske kubik?

Tacksam för svar...
 
Vi är flera på forumet som använt Nettobetong med gott resultat. Bra pris och smidig leverans.

/Mathias
 
Jag kan bara instämma med MathiasS, men i vårt fall kom betongbilen ett par timmar senare än utlovad tid. Grannens mur- och trappgjutning blev en dag försenad. Där var grannen mindre nöjd över att ha gjutarfrossa ytterligare en natt. Svärfarsans beställning från Nettobetong i höstas kom en halvtimma för tidigt. Jag tror de har lättare att hålla tiderna under lågsäsong (dvs senhöst/vinter).

Priset är per kubik. Givetvis blir det billigare/kubik om man köper en hel balja. Sen är det flera andra faktorer som spelar in - rännna vs. pump, betongkvalitet, tid för lossning mm.

Hemma hos oss fick de tömma och tvätta ur pumpen (ca 300 liter betong blir kvar i pumpen som annars måste tömmas någon annan stans) vilket höll priset nere en del också. Dessa 300 liter var de som gjorde att betongen räckte till vår altan inkl. en trappa. Vi fick köra den betongen med skottkärror från pumpen.

IMG_7499.jpg
6 kubik betong gav en altan på ca 16 ton (varav 500 kg armering)

IMG_7507.jpg
 
ok.. tack för informationen!
Kan man få dom att hjälpa till med avjämning, vibration och fall mot golvbrunn eller kör dom enbart leverans?
 
Hemmakatten
Annars kan jag rekommendera Botong Bygg AB, 070-4322818, firman håller till i Upplands Väsby. Bosse heter han och kallas naturligtvis för Bosse Betong. :) Han gjuter och gör grymt snygga plattor. Han gjorde våran husplatta som blev jättesnygg. I varje fall i norra delarna av stan vet jag att han har gott rykte. Anlitar du honom är det inga problem med betongleveranser för då beställer han exakt vad som behövs i både kvalité och kvantitet. Prisnivån har jag dock ingen aning om.
 
Hemmakatten skrev:
Annars kan jag rekommendera Botong Bygg AB, 070-4322818, firman håller till i Upplands Väsby. Bosse heter han och kallas naturligtvis för Bosse Betong. :) Han gjuter och gör grymt snygga plattor. Han gjorde våran husplatta som blev jättesnygg. I varje fall i norra delarna av stan vet jag att han har gott rykte. Anlitar du honom är det inga problem med betongleveranser för då beställer han exakt vad som behövs i både kvalité och kvantitet. Prisnivån har jag dock ingen aning om.
Vi som läst/läser Assar kan aldrig anlita denna kille....

http://susning.nu/Nollberga/Baron_Bosse

Antingen vet han precis vad som skrivits i Assar eller så har han en fruktansvärd otur när han namngett företaget.

"Botong, både dyrare och betydligt sämre än vanlig betong".
 
koffa skrev:
i Stockholm finns skanska, swerock, betongindustri ( störst), färdig betong)
samt L-Betong som har en fabrik ihop med Nettobetong.
Jag kollade med dom stora drakarna när jag skulle beställa mina 4 kubik och det var rejält dyrare än Nettobetong.
 
P-e-t-e-r: Alla betongfirmor med självaktning har givetvis kontaktinformation till entreprenörer som hjälper till med utläggningen av betongen. Du får ju betala för tjänsten om du lejer bort det arbetet.

Vi köpte inte den tjänsten från Nettobetong men det gjorde grannen. Huruvida grannen är nöjd med jobbet får du fråga honom (sök upp swehjo på forumet).
 
Fasting65 skrev:
Vi köpte inte den tjänsten från Nettobetong men det gjorde grannen. Huruvida grannen är nöjd med jobbet får du fråga honom (sök upp swehjo på forumet).
Jag gjorde som grannen och det blev väldigt bra. Går att läsa om i källarprojektstråden.
 
Hej

Vet ngn var man får tag i betongbilen till strax söder om Sthlm (Älvsjö), nettobetong är uppköpt av l betong och det verkar så invecklat att beställa. ngn med rekommendation på ngn firma?

Behöver vibbfri betong som gärna torkar snabbt. Har bilat ur min källare, ca 10 cm porös betong. Kan man lägga ca 7 cm med armering ? Den har ju vad jag förstår inte primärt en konstruktionseffekt som det varit.


Mvh
Johan
 
Jag har under sommaren använt två olika firmor för leverans i Älvsjö, tycker båda fungerat bra.

Luja Betong (dom köpte Netto)
www.betonglarsson.se

Ena levererade på ränna, andra via pump (givetvis enligt min beställning). Tycker mig ha fått ett bra och likartat bemötande från båda dessa.

Du har ju också de stora drakarna men där är det ännu dyrare.
 
Angående tjocklek på betong så var rekommendationen till mig att gå på 9-10cm, inte mindre. 6150 nät lägger du i för att slippa sprickor.
 
MathiasS skrev:
Jag har under sommaren använt två olika firmor för leverans i Älvsjö, tycker båda fungerat bra.

Luja Betong (dom köpte Netto)
www.betonglarsson.se

Ena levererade på ränna, andra via pump (givetvis enligt min beställning). Tycker mig ha fått ett bra och likartat bemötande från båda dessa.

Du har ju också de stora drakarna men där är det ännu dyrare.
Lagt på minnet och tack för tipset! (y)
 
Tack, ringde och kollade med Betonglarsson och jämförde deras priser med Sweroc som jag fick tips om i bygghandeln.

2 kubik betong med bil, utlast på ränna under 30 min skulle hos Betonglarsson kosta 5727 kr inkl moms och 6044 inkl moms hos Sweroc. Hos båda kunde man få leverans efter 2-3 dagar.

Mannen jag snackade med hos Sweroc var så grymt serviceminded (trots ett så litet jobb ;-) ) och kunnig så jag överväger att ta dem, inte så stor prisskillnad som motiverar ngt annat. Betonglarsson verkade iof också enkla att ha och göra med.
 
Hur gick det? Har liknande frågeställning med ett källarprojekt söder om stan (Farsta) och ska snart gjuta ca 0.9 kubik.

Till utmaningen hör att ränna inte är att tänka på då vi har några krångliga krokar från gatan till huset så för mig är slang och pump det enda tänkbara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.