F
nikasp nikasp skrev:
Allvarligt men 9 fall av 20000 är ju inte några mängder.

[bild]
Det är allvarliga incidenter. Vad har du för statistik i ryggen när du hävdar att det inte ”är några mängder”? Har du nån känsla för hur många ”jävligt fel” det behövs för att generera 9 myndighetsincidenter? Är det 90 eller 900 eller tom 9000st?
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jo, ganska dålig faktiskt.
Kärnkraften är den absolut hårdaste reglerade industrin vi har i detta land och ändå sker det olyckor och misstag där. Putte tycker dock svea solar är ett skit bolag för att dom inte har noll incidenter.

Det jag menar är att om inte ens det hårdast kontrollerande verken vi har i landet klarar det så är det smått orimligt att kräva att en privat aktör presterar bättre
 
F
A atomlab skrev:
Kärnkraften är den absolut hårdaste reglerade industrin vi har i detta land och ändå sker det olyckor och misstag där. Putte tycker dock svea solar är ett skit bolag för att dom inte har noll incidenter.

Det jag menar är att om inte ens det hårdast kontrollerande verken vi har i landet klarar det så är det smått orimligt att kräva att en privat aktör presterar bättre
och jag menar att ett kärnkraftverk rapporterar sina incidenter, det gör säkerligen inte Svea Solar i samma utsträckning. Du får nog lägga på minst två nollor för att komma ens i närheten.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Om Elsäkerhetsverkets föreläggande och medias rapportering | Svea Solar

"Hur påverkar det här mig som är kund hos Svea Solar?
Vi förstår om kunder är oroliga, men som kund kan man känna sig lugn med att vi tar det här på största allvar och att säkerhet är väldigt viktigt för oss. Har du en solcellsanläggning från oss kan du vara trygg i att den lever upp till en hög säkerhetsstandard. Är du orolig får du gärna höra av dig till kundservice. "

Får man svar om man kontaktar SveaSolars Kundtjänst tro, och OM man får något svar mot förmodan, på vilken gissningsleknivå är det då tro.... skickar de kostnadsfritt en besiktningsman eller oberoende elektriker som går igenom anläggningen så den är säker ??
Knappast
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
F fsn skrev:
och jag menar att ett kärnkraftverk rapporterar sina incidenter, det gör säkerligen inte Svea Solar i samma utsträckning. Du får nog lägga på minst två nollor för att komma ens i närheten.
Så nu är det 900 fall vi pratar om?
 
A atomlab skrev:
Absolut inte alls en dålig jämförelse på något sätt.
Det som händer i en solcellsanläggning drabbar bara ägaren men det som händer i kärnkraftverket drabbar massan. Därför en urusel jämförelse
 
A atomlab skrev:
Kärnkraften är den absolut hårdaste reglerade industrin vi har i detta land och ändå sker det olyckor och misstag där. Putte tycker dock svea solar är ett skit bolag för att dom inte har noll incidenter.

Det jag menar är att om inte ens det hårdast kontrollerande verken vi har i landet klarar det så är det smått orimligt att kräva att en privat aktör presterar bättre
Hur hög är risken att en enstaka människa drabbas av ett fel som finns i kärnkraftverket???
 
Det är rimligheten i att du tycker ett företag skall ha noll incidenter för att verka seriös jag ifrågasätter
 
F
A atomlab skrev:
Så nu är det 900 fall vi pratar om?
”Läst men inte förstått” är fullt applicerbart verkar det som.
 
A atomlab skrev:
Det är rimligheten i att du tycker ett företag skall ha noll incidenter för att verka seriös jag ifrågasätter
Hur många inrapporterade fel med fara för människoliv har man i ett kärnkraftverk?
 
10 veckor tog det för att till slut få handpenningen återbetald. Det märks att de inte har resurser att hantera nuvarande situation. Jag är glad att vi inte behöver ha med dem att göra mer för nu.
 
  • Gilla
  • Wow
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Är det något av dessa 9st rapporter/incidenter som har lett till dödsfall ?
 
F
M mortimer skrev:
Är det något av dessa 9st rapporter/incidenter som har lett till dödsfall ?
tror inte det. Känns det som förmildrande på nåt sätt?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Har det förekommit dödsfall av dessa 9 incidenter så är det än större anledning att jämna företaget med marken.
Pratade med min bror i helgen som hade en och annan dålig erfarenhet av SveaSolar.

Om några år tror jag att många installationsföretag har slutat erbjuda solceller till villor av olika anledningar och erbjuder det bara till större tak/fastigheter
 
P pennybridge skrev:
10 veckor tog det för att till slut få handpenningen återbetald. Det märks att de inte har resurser att hantera nuvarande situation. Jag är glad att vi inte behöver ha med dem att göra mer för nu.
Men ärligt talat det var väl en väldigt speciell situation eller hur? Hur kan du begära att de snabbt ska kunna processa väldigt udda fall, oavsett vilken organisation du vänder dig till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.