Hologramen garanterar ju egentligen inget...

Det bästa vore att få upp vetskapen om just piratkopior så att dessa inte köps och marknaden därmed försvinner.
 
13th Marine skrev:
Hologramen garanterar ju egentligen inget...

Det bästa vore att få upp vetskapen om just piratkopior så att dessa inte köps och marknaden därmed försvinner.
Och hur vet man vad som är kopior och original?
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Daniel78 skrev:
Och hur vet man vad som är kopior och original?
Det vet du inte. Det är därför du egentligen enbart kan skydda dig genom att handla från auktoriserade återförsäljare där du rimligen vet att grejerna är handlade från det riktiga bolaget och inte via alibaba.com...

Hologram och andra "anti-pirat"-lösningar tar ungefär 2-3 dagar för förfalskarna att kopiera och sätta på sina förfalskningar. Det är ju också ganska vanligt att förfalskningar brukar vara märkta "anti-counterfeit protected" också:)
 
Som Forbo skrev, det vet man aldrig helt säkert, men man kan märka på omständigheterna, extra bra erbjudande hos "ovanliga" försäljare, till exempel kinasäljare, ebay och "stora partier" på blocket och liknande är ju nästan garanterat kopior.

Sen att folk vet ATT det finns kopior gör att man drar öronen åt sig och kollar lite extra på dedär billiga erbjudandet.
 
Forbo skrev:
Det vet du inte. Det är därför du egentligen enbart kan skydda dig genom att handla från auktoriserade återförsäljare där du rimligen vet att grejerna är handlade från det riktiga bolaget och inte via alibaba.com...
Problemet med piratkopior är att dom ofta säljs i samma led som originalen.
Dom 150´000 piratkopiorna dom hittade i mellanöstern är knappast något som tillverkats för att säljas en och en via Ebay/Tradera/Blocket.. dom är tänkta att säljas till affärer som sedan säljer dessa vidare utan att veta om att det är kopior.
 
Det är väl lite som med mjölkpaket, datummärkningen är inte absolut. Häll upp och känn efter, smakar den som det ska så är den bra. Annars inte, oavsett om det står att den är för gammal eller har flera dagar kvar.
Om piraterna anstränger sig och gör kopior som inte går att skilja från originalet och då även insidan så kommer den att kosta nästan lika mycket som originalet, minus utvecklingskostnader. Om de inte anstränger sig utan siktar på att tillverka så billigt som möjligt för att maximera vinsten så blir det en usel produkt. Den som inte litar på datummärkningen på mjölkpaketet kommer nog även att upptäcka att det är något fel med varan.
Som med blocketannonsen "skruvbedragare". Jag kan tänka mig att den för otränade ögon kan vara svår att upptäcka men den som vet lite om verktyg märker nog. Det syns på formen (både design och ergonomi), batteriet samt uppsättningen.

Sen du johanpelle, den ende som skulle INTE störa sig på att någon försöker sälja "Makita-set" för 5000 kr när den egentligen är värd 500 kr utan dekaler är den som försökte sälja detta set för det facila priset.
I alla fall jag har väldigt svårt att se det seriöst. 5000 för kinasmäck? När inte ens originalet kostar så mycket....
Sen vad fasiken har Festool med saken att göra? Ge mig gärna en tråd där någon faktiskt frågat efter lågbudgetalternativ och tråden slutat med Festool.
De flesta som kan något om verktyg är oftast intresserade av kvalité och därför är det naturligt att dyra märken hamnar högt upp men trots det så är det rätt många som kritiserar Festool här, det finns flera trådar där man kastar skit på Festool än tvärtom.
 
johanpelle skrev:
Det är väl verktygsnördarna som är oseriösa som alltid hänger på Blocket och fikar efter stöldgods.
Lägg ned hela den här urspårade tråden så blir det bäst!
Om det hade funnits en ogillaknapp så hade jag använt den för ditt inlägg.

Att klaga på att folk försöker minska bedrägerier som drabbar stackars hemmafixare är synnerligen bedrövligt och jag hoppas verkligen att tråden lever vidare och allt flera suspekta objekt stoppas.
 
Redigerat:
  • Gilla
magnu och 6 till
  • Laddar…
Det låter som johanpelle själv haft problem med avstängda annonser/auktioner?
 
Troligen mer sur för att han handlar för mycket efter att ha läst här på forumet och fått bannor hemma *S*

/Kent
 
Maxikatten skrev:
Lite dyr pelarborr, kostade ny ca 2700 MED chuck.
[länk]
Ja de va dyrt, Tack för den upplysningen.
 
Lars i Veda skrev:
Här är en till dyr apparat, ovanligt mycket använd för att vara en kopia
[länk]
Man var ju inte direkt klokare på googlesvenskan i produktbeskrivningen heller :)
 
End skrev:
Sen vad fasiken har Festool med saken att göra? Ge mig gärna en tråd där någon faktiskt frågat efter lågbudgetalternativ och tråden slutat med Festool.
De flesta som kan något om verktyg är oftast intresserade av kvalité och därför är det naturligt att dyra märken hamnar högt upp men trots det så är det rätt många som kritiserar Festool här, det finns flera trådar där man kastar skit på Festool än tvärtom.
Så är det väl på alla forum, någon frågar efter ett verktyg han bara skall använda två gånger om året, och skriver att han vill ha så billigt som möjligt men ändå något som kan hålla.

Om det gäller en skruvdragare får han då svar allt ifrån att han måste köpa det dyraste och mest fina märket som finns, inklusive dubbla batterier ficklampa lyxig väska allt annat kommer han att bli besviken på, till den som säger att han klarar sig på en vanlig skruvmejsel.
 
Zixten skrev:
Så är det väl på alla forum, någon frågar efter ett verktyg han bara skall använda två gånger om året, och skriver att han vill ha så billigt som möjligt men ändå något som kan hålla.

Om det gäller en skruvdragare får han då svar allt ifrån att han måste köpa det dyraste och mest fina märket som finns, inklusive dubbla batterier ficklampa lyxig väska allt annat kommer han att bli besviken på, till den som säger att han klarar sig på en vanlig skruvmejsel.
Jag tycker också att vissa råd är överentusiastiska ibland, denna tråd handlar om misstänkta annonser, inte vilka verktyg man generellt behöver. Vare sig man behöver ett dyrt eller billigt verktyg, så finns aldrig någonsin anledning att köpa ett förfalskat verktyg till fullpris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.