andersmc skrev:
Men, allvarligt, var det någon som förstod hur han skulle tjäna pengar på sitt koncept? Skulle man betala pengar till honom innan man åkte till Bygmax? Eller var det en ritning han sålde?
Oklart vad man egentligen skulle betala honom hundratusentals kronor för.
Men jag gissar att kreativität och erfahringhet kan vara värdefullt att få ta del av om man känner sig osäker - exempelvis kring det ekologiska - när man ska köpa sitt hus på Byggmax och bygga det själv.

I förster linie är han ansvarig för:
Ekologi- o. energiråd, design, ritning, konstruktion, planering och kvalitätsmanagment (KVA eller kvalitätsansvarig PBL. detta år heta han kontrollmannen PBL).
Ett vicktigt förutsättning är kreativität och över 43 år erfahringhet.
T. ex. han har funnid och utvecklat ett spesiell husprogramm i samarbet med BYGGMAX, en ledare prisvert bygghandlare här i norden, Sverige, Norge o Finnland.
Detta år heta han kontrollmannen PBL. Nästa år heta han något annat... :cool:
 
Några exempel på Obyggarens kvalitet (ett och samma hus):
- Matning av allt vatten till modern villa med 2 badrum gick från mätaren med ett (1!) PEX rör 16 mm (utv)
- Höjdskillnaden på gjuten glättad betongplatta var 56 mm (11 ton flytspackel för att fixa till det)
- Innan flytspackling kunde göras fick en toppsats som manuellt lagts på tas bort - orsak bom på minst 20 ställen och kvarvarande höjdskillnadefter pålad topsats var 45 mm (ca 2 m mellan högsta och lägsta punkten)
- Skarvade spirorören endast med silvertejp - inga nipplar, inga rör var förankrade
 
Listan på hans misstag kan göras hur lång som helst, vad sägs om att ha murat på en liggande träregel, allt för att spara material. Vad händer när regeln blir ålderstigen, muren håller upp en del av takkonstruktionen. Skråspikade takstolar, under pappen, var 4:e råspont spikad med en spik i varje. Underlagspappen inte fäst över huvud taget. Hela taket kunde rasat in. Ringbalk???? skall det behövas, orkar snart inte med fler bakslag.
Fy F.n för den tyska "byggmästaren" en äkta jubelidiot.
 
Idag ser jag i Byggmax reklamblad att de rekommenderar en byggare som heter "AUTARK AB ekologiska byggsystem".. Samma gubbe måntro??
 
Autark AB är i konkurs med misstänkta oegentligheter, enligt min tolkning av konkursberättelsen som blev klar i början av juni. Har själv fått reklam från Byggmax idag, Nr 9 11/7-23/7 och kan inte se någon reklam för Autark - har du samma blad som jag LennonJ? Har svårt att tänka mig att Byggmax skulle göra reklam för olika byggare, kan du vara mer specifik? Enligt Allabolag.se finns ingen AUTARK AB ekologiska byggsystem, det enda som finns är "gamla" Auark AB.
 
På min sista sida (säkert lokalt i skåne) där byggmax kartor finns står det: byggfirmor i närheten av dig.. Där finns ett företag med som heter ovanstående. Det står sedan att kontaktuppgifter till dessa hittas på byggmax.se... Letade efter dessa kontakter igår när jag i stället trillade över den här tråden..
 
Hej LennonJ, Jag ser det nu, även på mitt blad (jag finns också i Skåne), lusläste inte de små boxarna, trodde det var lokal information om de olika Byggmaxbutikerna. Pinsamt för Byggmax att göra reklam för en firma som kursat och som är misstänkt (enligt myndigheter) och konstaterat enligt mig och några andra både för byggfusk och kriminell verksamhet. Byggmax behöver se över sina rutiner. Eftersom Auark AB kursat och XXXXXX flytt till Tysklad så slipper nog några i Sverige att hamna i klorna på honom igen, på ett tag. Läs mer på allabolag.se om Autark AB, 556764-1112, och vilka som satt i styrelsen, konkursberättelsen kan jag maila eller beställ den av Amber advokater i Hässleholm. Det intressanta är att polisen lägger ner sina förundersökningar mot XXXXX då han befinner sig på sin frus adress i Tyskland trots att han har svenskt personnummer och är skriven på en sommarstuge adress i Ängasjö i Östra Frölunda. Polisen klarar inte av att hantera saken när någon lämnat landet trots det är inom EU:s gränser. Frågan är vilket som är mest pinsamt svensk rättsäkerhet eller Byggmax:s rekommendationer?
 
Redigerat av moderator:
Korner, och th64 för den delen, varför insisterar ni på att lägga ut personnamn när ni ser att moderatorn lagt ner mycket jobb på att rensa bort dessa från era inlägg, sedan lång tid tillbaka?

Jag har all sympati för er i den aktuella situationen, men är också förvånad att ni inte blivit avstängda från forumet efter så många överträdelser. En skärpning vore på sin plats, för forumets och moderatorernas skull!

/A
 
Jag kan nog svara för både mig själv och th64.
Denne man har, genom att byta bolag, bolagsform och medarbetare, lurat, bedragit och fuskbyggt åt många människor.
Att negligera namnet på byggaren gör att han kan fortsätta bygga och bedra folk. Jag trodde att detta forum var till för att hjälpa andra i sitt beslut om byggare.
Då anser jag att hans namn måste vara med.
Har även varit i kontakt med moderatorn för sidan och förstår att personuppgifter egentligen inte får finnas. Men i en konkurs är firmatecknare och ägare offentliga uppgifter.
Så jag har svårt att förstå Din klagan.
Trevlig sommar

/K
 
korner skrev:
Jag kan nog svara för både mig själv och th64.
Denne man har, genom att byta bolag, bolagsform och medarbetare, lurat, bedragit och fuskbyggt åt många människor.
Att negligera namnet på byggaren gör att han kan fortsätta bygga och bedra folk. Jag trodde att detta forum var till för att hjälpa andra i sitt beslut om byggare.
Då anser jag att hans namn måste vara med.
Har även varit i kontakt med moderatorn för sidan och förstår att personuppgifter egentligen inte får finnas. Men i en konkurs är firmatecknare och ägare offentliga uppgifter.
Så jag har svårt att förstå Din klagan.
Trevlig sommar

/K
Tycker att det är bra att ni skriver så mycket som möjligt om denna fuskare!!
Vi kommer aldrig någonsin kunna lita på hantverkare efter att ha råkat ut för en fuskbyggare som är helt samvetslös!
 
Eftersom ni inte sköter er här så stänger jag tråden och redigerar bort personnamn för sista gången.
 
I.o.m. att Fuskbyggarna har lagt ut fuskarens namn bör hans namn placeras i titeln på tråden. Då får folk större chans att hitta hit.

Bör vi inte varna andra?
 
Han är tyvärr bara en i mängden av skojare. Det hade varit bättre om folk lärde sig att skriva ordentliga kontrakt, kritiskt kolla upp referenser med personliga kontakter samt ALDRIG betala förskott samt att hålla inne 10% efterhand tills godkänd slutbesiktning.
Om alla kunder gjorde detta skulle de flesta skojarna försvinna från branschen.

I dagens internetsamhälle är det lätt att få information om vilka avtal som skall användas (finns gratis tillsammans med bra råd på konsumentverkets sida och även här på byggahus.se)
Referenser skall vara sådana vars hus färdigställts under de senaste åren. Då får man kläm på hur byggaren avslutar sina åtaganden.
Det enda maktmedlet man som kund sedan har är sina pengar. De skall bara försiktigt pytsas ut när man är säker på att det som utförts är rätt gjort och klart i enlighet med en i förväg överenskommen betalningsplan.
 
Angående namnet så vill jag vara konsekvent, vi nämner företag här och inte personer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.