A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Berätta gärna hur mycket förlorar de bolag som äger vindkraftsbolagen före finansiella kostnader?

Jag vet inte om det är lätt eller svårt att bara stänga ner, du kan få förklara hur det går till så får jag bedöma saken.

Däremot är det något långsökt att de skulle stänga ner. Pga vad isf ?
https://www.di.se/nyheter/kinas-miljardnota-for-att-radda-svensk-vindkraft/

Fullt möjligt enligt politikerna;

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...iga-konsekvenser-av-utlandskt-agande_h911259/
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför skulle de ?
Tja det är väldigt sannolikt att Kina försöker invadera Taiwan inom ett par år. Ett sådant scenario skulle vara värre än att Ryssen är i Ukraina då det är en direkt konflikt med USA. Det sista man vill ha i ett sådant läge är en energiproduktion som styrs av den kinesiska staten.

Av precis samma anledning var det vansinne att göra sig beroende av rysk gas. Där tänkte all exakt som du gör nu. Vad är det värsta som kan hända?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Att vi bjäbbar när de invaderar Taiwan...

Nej, det finns naturligtvis en mängd olika scenarier där de skulle kunna vilja utöva påtryckning. Vi lever idag inte längre under Pax Americana pss som vi gjorde direkt efter kalla kriget. Den geopolitiska bilden har blivit mycket mer komplex, och vi i Sverige kan inte längre uttala oss, och handla, utan konsekvenser som på den gamla goda tiden.

Därmed inte sagt att risken från just Kina är särskilt stor idag. Problemet är bara att det kan ändras snabbt.
Exakt. Vinner Trump valet och kör sitt america first race så är det frikort till Kina att tex ta Taiwan. Han har redan hotat om att gå ur Nato.

Att man kan vara såhär naiv efter vad som hänt med Ryssland är ju helt mind blowing
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
[länk]

Fullt möjligt enligt politikerna;

[länk]
Det gav inga svar på frågorna, en låst artikel och vad är det som är fullt möjligt enligt dig och Fd regeringens svar?
 
Clarken37 skrev:
Tja det är väldigt sannolikt att Kina försöker invadera Taiwan inom ett par år. Ett sådant scenario skulle vara värre än att Ryssen är i Ukraina då det är en direkt konflikt med USA. Det sista man vill ha i ett sådant läge är en energiproduktion som styrs av den kinesiska staten.

Av precis samma anledning var det vansinne att göra sig beroende av rysk gas. Där tänkte all exakt som du gör nu. Vad är det värsta som kan hända?
Vad är skillnaden? Inga vindkraftverk eller kinesiska ? Vad är bättre ? Konsekvensanalys är inte din starkaste sida ser jag. Denna fråga och ang Ryska gasfrågan är off-topic, öppna gärna en egen tråd för den.
 
F fsn skrev:
Det är ofta interna lån från moderbolag. Sen åderlåts dotterbolaget på ränta långt över marknadsränta.
Precis, jag har sett siffror på 20+% i internränta. Då har man efter ca sju år fått en bra avkastning på sitt kapital och kan därefter sätta bolaget i rekonstruktion. 20% innebär trots avskrivning av insatsen att man får ut nästan 15% avkastning per år över sju år (sju år överlevde Markbygden innan rekonstruktionen). Snacka om att blåsa bankerna...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det positiva med ockerräntan och rekonstruktionen/konkursen är att kinesernas makt minskar efter några år...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gav inga svar på frågorna, en låst artikel och vad är det som är fullt möjligt enligt dig och Fd regeringens svar?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är skillnaden? Inga vindkraftverk eller kinesiska ? Vad är bättre ? Konsekvensanalys är inte din starkaste sida ser jag. Denna fråga och ang Ryska gasfrågan är off-topic, öppna gärna en egen tråd för den.
Europeisk vindkraft via subventioner.

Om det enda alternativet för att få tag i vind/solklart är att ha kinesiska ägare, ett land som får Ryssland att likna en fullvärdig öppen ekonomi, så röstar jag för ingen vind/solkraft.

Personligen försöker jag undvika kinesiska produkter där jag kan. Precis som ryska. Skulle aldrig någonsin köpa en Huawei eller Kinesisk bil tex
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Europeisk vindkraft via subventioner.

Om det enda alternativet för att få tag i vind/solklart är att ha kinesiska ägare, ett land som får Ryssland att likna en fullvärdig öppen ekonomi, så röstar jag för ingen vind/solkraft.

Personligen försöker jag undvika kinesiska produkter där jag kan. Precis som ryska. Skulle aldrig någonsin köpa en Huawei eller Kinesisk bil tex
Vi har en fri marknad, vi kan inte stoppa (några få kan vi dock stoppa) utländska bolag att investera i landet. Det kan du även se i svaret från Ygeman som du själv länkade till. Oavsett om vi gillar det (jag är inte pro Kina) eller inte verkar det som att det just nu var en fördel att vi har vindkraftverken på plats.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har en fri marknad, vi kan inte stoppa (några få kan vi dock stoppa) utländska bolag att investera i landet. Det kan du även se i svaret från Ygeman som du själv länkade till. Oavsett om vi gillar det (jag är inte pro Kina) eller inte verkar det som att det just nu var en fördel att vi har vindkraftverken på plats.
Inom Europa ska vi ju en fri marknad men handelsvaror från ex. Kina kan beskattas efter behag utan förhinder. Det i kombination med hur västvärlden har uteslutit Huawei borde rimligtvis kunna tillämpas på vindkraftsnivå också.. såvida man inte vill "göra en Merkel".
 
D Dayangel skrev:
Inom Europa ska vi ju en fri marknad men handelsvaror från ex. Kina kan beskattas efter behag utan förhinder. Det i kombination med hur västvärlden har uteslutit Huawei borde rimligtvis kunna tillämpas på vindkraftsnivå också.. såvida man inte vill "göra en Merkel".
Men det är ju bara av intresse om man anser att kineserna verkligen får makt över kraftförsörjningen genom vindkraftverken. Iom att vindkraft är en ytterst intermittent energikälla så kan det ifrågasättas, särskilt om de tappar makt pga ränteförfarandena som de använder sig av för att bygga dem.

Samma med solpaneler, inte mycket de kan göra när de väl är på plats. Growatt, Huawei etc kan ju stänga ned sina växelriktare dock, men solpanelerna som sådana har de liten kontroll över.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har en fri marknad, vi kan inte stoppa (några få kan vi dock stoppa) utländska bolag att investera i landet. Det kan du även se i svaret från Ygeman som du själv länkade till. Oavsett om vi gillar det (jag är inte pro Kina) eller inte verkar det som att det just nu var en fördel att vi har vindkraftverken på plats.
Var inga som helst problem att sätta P för Hauwei
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är ju bara av intresse om man anser att kineserna verkligen får makt över kraftförsörjningen genom vindkraftverken. Iom att vindkraft är en ytterst intermittent energikälla så kan det ifrågasättas, särskilt om de tappar makt pga ränteförfarandena som de använder sig av för att bygga dem.

Samma med solpaneler, inte mycket de kan göra när de väl är på plats. Growatt, Huawei etc kan ju stänga ned sina växelriktare dock, men solpanelerna som sådana har de liten kontroll över.
Det är lätt att låta konspiratorisk här men med tanke på att en utav, de av myndigheter utpekade, riskerna med ex. ett företag som Huawei är ju att kineserna möjliggör någon form av bakdörr i infrastrukturen. När det gäller kommunikation som i Huaweis fall så förstår man givetvis att det mestadels handlar om spionage men risken för sabotage/nedstängning har också påtalats.

Om nu västvärlden, Europa framförallt skulle fortsätta envisas med ett framtida narrativ om att sol och vind är det enda som skall byggas, och OM det uteslutande är kinesiska ägare/fabrikat så kan den potentiella makten att sabotera isåfall öka över tid.
 
Clarken37 skrev:
Var inga som helst problem att sätta P för Hauwei
Ser du någon skillnad mellan Huaweis verksamhet och vindsnurror? Eller vet du vad, svara inte.

Detta är inte slutet. Det är inte ens början på slutet. Men kanske är det slutet på början.” / W.Churchill
 
D Dayangel skrev:
Det är lätt att låta konspiratorisk här men med tanke på att en utav, de av myndigheter utpekade, riskerna med ex. ett företag som Huawei är ju att kineserna möjliggör någon form av bakdörr i infrastrukturen. När det gäller kommunikation som i Huaweis fall så förstår man givetvis att det mestadels handlar om spionage men risken för sabotage/nedstängning har också påtalats.

Om nu västvärlden, Europa framförallt skulle fortsätta envisas med ett framtida narrativ om att sol och vind är det enda som skall byggas, och OM det uteslutande är kinesiska ägare/fabrikat så kan den potentiella makten att sabotera isåfall öka över tid.
Jag håller med, men risken är mindre än vad som här framställs, särskilt om vi ser till att ta makt över de centrala komponenterna över tid (exempelvis växelriktare och generatorer).
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.