Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så länge elpriserna är instabila & bidragen finns kvar kommer folk investera.
Jo vi får se men man ser nog redan nu hur marknaden viker. I mailådan verkar de alldels desperata just nu.
Som tur är har jag för dålig solvinkel på mitt hus 😉
 
P paralun skrev:
Jo vi får se men man ser nog redan nu hur marknaden viker. I mailådan verkar de alldels desperata just nu.
Som tur är har jag för dålig solvinkel på mitt hus 😉
Javisst kommer antalet installationer inte stiga 2024. Väldigt höga nivåer 2022&2023
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle säga jämföra med ränteplaceringar.
Nja. En solcellsinstallation kommer ju med en betydligt större risk eftersom det handlar om en fysisk installation.

Den kan ju gå sönder efter 8 år. Det gör inte ränteplaceringarna.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nja. En solcellsinstallation kommer ju med en betydligt större risk eftersom det handlar om en fysisk installation.

Den kan ju gå sönder efter 8 år. Det gör inte ränteplaceringarna.
Det är närmsta placering jag kommer på att vi kan jämföra med. Inget är precist
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Finns det något annat sätt att hedga mot elräkningen? Alltså mer direkt investera i elpriset utan omvägen via elbolag.
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är närmsta placering jag kommer på att vi kan jämföra med. Inget är precist
Jag har nog ingen direkt jämförelse och det är väl anledningen till att man diversifierar, alla investeringsval kan vara bra och dåliga ur olika perspektiv men samtidigt ha en roll i ens totala portfölj.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Finns det något annat sätt att hedga mot elräkningen? Alltså mer direkt investera i elpriset utan omvägen via elbolag.
Tja, energiråvaror är väl ett. Olja, naturgas, uran.
Just naturgas borde gå hyggligt. Dock sker inte det på dagsnivå. I fredags när vi hade ovanligt högt elpris så var priset på naturgas i Europa tämligen oberört.
Men många länder i Europa använder naturgas i stor utsträckning för att producera el. Holland, Italien, UK.
Så över tid bör priset följa elprisnivån i Europa något så när.

Köper du en fond får du ned även företag som agerar i branschen. Prospektering, utvinning, transport mm. De kanske inte riktigt korrelerar med elpriset hos dig. Sedan finns terminer man kan sitta med för t ex naturgas.

Men elpris bör korrelera med stigande energipris. Och energiråvaror bör korrelera.

Hm, ja just det, nu vaknade några hjärnceller till. Du har ju terminer för elpris i våra elområden. då kan du i princip låsa din kostnad för el.

Annars kan du ju köpa el med fast pris. Vet inte hur lång bindning som finns? 5 år? Det är väl det enklaste.
 
S slugger75 skrev:
Jo det är väl ganska många som både har huslån och pengar investerade i börsen?

Dessa människor skulle ju kunna sälja av alla fonder och aktier för att betala av lite bolån, men det gör de inte. Alltså, de har lånade pengar investerade i börsen.
Jag funderar på detta. Många tror jag har ett sparande i pensioner, fonder osv och amorterar inte av lånen max de kan utan sparar istället. När man blir pensionär kan man inte (alltid lika lätt som när man jobbar) ta nya lån men man kan använda sitt sparande. Däremot kanske man inte lånar upp en mille på bostaden och sätter i aktier?

Visst kan man tänka att man skaffar solceller, betalar av lånen osv så att man har otroligt låga kostnader när man är pensionär. Nackdelen är ju om man tex måste byta bergvärmesystem eller lägga om taket så kanske inte pensionen räcker...

Av "miljöskäl" skulle jag gärna skaffa solceller, men bla denna tråden och lite funderande gör att jag tvekar om det är lönsamt. Och faktumet att vårt elsystem blir mer och mer instabilt pga all icke planeringsbar produktion (vind, sol) talar ju för att inte skaffa solceller. Men samtidigt, med ett litet batteri och några solceller kan man bli mer oberoende av tillfälligt höga elpriser. Men att blir självförsörjande på el är ju knappast sannolikt... Så frågan om man egentligen köper sig en trygghet om man bara kan undvika en av de dyraste timmarna på dagen mha batterier och el.

Min sista grej som talar mot är att det blir fult, att jag inte har nånstans att montera batterierna där jag känner mig trygg map brandrisk.

Så tyvärr får jag avstå ett tag till... Men kunde man köpa in sig i ett vattenkraftverk eller liknande och på det sättet säkra låga elpriser / förköpsrätt på billig el så skulle det vara klart intressant...
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jag tar inga nya lån, de enda lån jag har är de på huset, men jag amorterar knappt av de jag har heller. Lägger alla pengar på börsen och handlar bilar, bygger ut huset, åker på semester mm för vinsterna jag gör där. Jag har en buffert på runt 100kkr som ligger utanför börsen för att kunna ha snabbt tillgängliga pengar, men det är bara för att man inte skall behöva ta ut pengar från börsen när den ligger som lägst (som exempelvis efter Covid-raset eller IT-raset).

Nu har jag klarat mig mycket bättre än index på börsen, men jag se det mer som tur än som skicklighet. Jag fick bland annat en fastighetsaktie som resultat av en IT-aktie jag köpte för många år sedan och denna aktie har gått sjukt bra. Men å andra sidan förutsåg jag Covid-raset och sålde innan, kunde köpa tillbaka till runt halva priset i maj 2020.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Jag funderar på detta. Många tror jag har ett sparande i pensioner, fonder osv och amorterar inte av lånen max de kan utan sparar istället. När man blir pensionär kan man inte (alltid lika lätt som när man jobbar) ta nya lån men man kan använda sitt sparande. Däremot kanske man inte lånar upp en mille på bostaden och sätter i aktier?

Visst kan man tänka att man skaffar solceller, betalar av lånen osv så att man har otroligt låga kostnader när man är pensionär. Nackdelen är ju om man tex måste byta bergvärmesystem eller lägga om taket så kanske inte pensionen räcker...

Av "miljöskäl" skulle jag gärna skaffa solceller, men bla denna tråden och lite funderande gör att jag tvekar om det är lönsamt. Och faktumet att vårt elsystem blir mer och mer instabilt pga all icke planeringsbar produktion (vind, sol) talar ju för att inte skaffa solceller. Men samtidigt, med ett litet batteri och några solceller kan man bli mer oberoende av tillfälligt höga elpriser. Men att blir självförsörjande på el är ju knappast sannolikt... Så frågan om man egentligen köper sig en trygghet om man bara kan undvika en av de dyraste timmarna på dagen mha batterier och el.

Min sista grej som talar mot är att det blir fult, att jag inte har nånstans att montera batterierna där jag känner mig trygg map brandrisk.

Så tyvärr får jag avstå ett tag till... Men kunde man köpa in sig i ett vattenkraftverk eller liknande och på det sättet säkra låga elpriser / förköpsrätt på billig el så skulle det vara klart intressant...
En sansad syn tycker jag och ungefär så jag resonerade när jag skaffade, ingen guldgruva men en god hushållning, eftersom jag har planer på att sluta arbeta i förtid så vill jag också gärna ha lägre fasta kostnader, under tråkiga investeringsår så kan jag sitta kvar i olika investeringar längre, istället för att sälja av till låga värden och på så sätt får jag bättre avkastning där.
 
J JohanLun skrev:
Jag funderar på detta. Många tror jag har ett sparande i pensioner, fonder osv och amorterar inte av lånen max de kan utan sparar istället. När man blir pensionär kan man inte (alltid lika lätt som när man jobbar) ta nya lån men man kan använda sitt sparande. Däremot kanske man inte lånar upp en mille på bostaden och sätter i aktier?

Visst kan man tänka att man skaffar solceller, betalar av lånen osv så att man har otroligt låga kostnader när man är pensionär. Nackdelen är ju om man tex måste byta bergvärmesystem eller lägga om taket så kanske inte pensionen räcker...
Så pass små kostnader som byta BVP och lägga om tak är det inga problem att låna till som pensionär. Man skall ha väldigt låg pension om inte det skall gå. FIRE folk kan kanske har låg pension. Men dom har väl sparande bredvid.

Sedan kan man ju lägga om taket själv som pensionär. Man har gott om tid så att säga. (Undantaget är väl om man har fysiska förhinder). Material för det är inte så dyrt. Det är mest tiden som kostar.
J JohanLun skrev:
lite funderande gör att jag tvekar om det är lönsamt.
Payofftiden har varit runt 10 år ganska länge.

Nu har nog panelerna fallit i pris så passa att installationskostnaden är högre. De stora volymerna gör att kapitalägarna investerar i förbilligande som vi kunder profiterar på. Och verkningsgraden kryper hela tiden upp.
Lönsamhet finns i sig, men man kan ju ha alternativ som är lönsammare.
J JohanLun skrev:
Och faktumet att vårt elsystem blir mer och mer instabilt pga all icke planeringsbar produktion (vind, sol) talar ju för att inte skaffa solceller.
Där ser jag inte riktigt logiken?
Varför skulle man säga nej till egen produktion ifall externa leveranser är instabila?
J JohanLun skrev:
Men samtidigt, med ett litet batteri och några solceller kan man bli mer oberoende av tillfälligt höga elpriser. Men att blir självförsörjande på el är ju knappast sannolikt... Så frågan om man egentligen köper sig en trygghet om man bara kan undvika en av de dyraste timmarna på dagen mha batterier och el.
Prisvariationer köper du dig fri ifrån genom fast pris avtal. Jag ser nog inte riktigt logiken här heller.

Men batterier blir billigare och billigare. Så den som vill ha timtaxa och köpa när det är billigt kommer kunna göra det med lönsamhet om några år.
J JohanLun skrev:
Min sista grej som talar mot är att det blir fult, att jag inte har nånstans att montera batterierna där jag känner mig trygg map brandrisk.
Ja, är man känslostyrd och känslorna säger nej, då blir det nej.
 
D daVinci skrev:
Så pass små kostnader som byta BVP och lägga om tak är det inga problem att låna till som pensionär. Man skall ha väldigt låg pension om inte det skall gå. FIRE folk kan kanske har låg pension. Men dom har väl sparande bredvid.

Sedan kan man ju lägga om taket själv som pensionär. Man har gott om tid så att säga. (Undantaget är väl om man har fysiska förhinder). Material för det är inte så dyrt. Det är mest tiden som kostar.
Kanske är det så. Jag tänker ändå att det måste vara skönt att inte vara beroende att ta lån. Men jag håller absolut med om att dyra drifts (eller ränte) kostnader är heller inte kul som pensionär...
D daVinci skrev:
Payofftiden har varit runt 10 år ganska länge.
Det som gör mig lite tveksam är att det verkar rätt beroende på de "regler" kring skatt och elhandel som finns och det kan ändras mycket snabbt om politikerna ändrar sig... Talar väl isåfall iofs för att skynda sig att installera så man hinner betala av ganska mycket innan reglerna ändras...
D daVinci skrev:
Där ser jag inte riktigt logiken?
Varför skulle man säga nej till egen produktion ifall externa leveranser är instabila?
För att det lilla batteriet man får inte räcker, framförallt inte på vintern om man värmer med el... Talar vi om att man kan gå off-grid blir det en helt annan sak. Har man en lada med jättetak och egen skog så man även kan elda med ved så kan man troligen göra sig helt oberoende av extern el. I mitt fall så skulle antalet paneler vara så få att det inte räcker till speciellt mycket.
D daVinci skrev:
Prisvariationer köper du dig fri ifrån genom fast pris avtal. Jag ser nog inte riktigt logiken här heller.
Ja, samma här. När man verkligen behöver billig el, på vintern - när elkonsumtionen är hög - producerar cellerna inte tillräckligt...
D daVinci skrev:
Men batterier blir billigare och billigare. Så den som vill ha timtaxa och köpa när det är billigt kommer kunna göra det med lönsamhet om några år.
Det lockar förvisso lite, men jag tror fortfarande en acctank för vatten är "billigare" och har inte samma risk för brand eller dyra fel...
D daVinci skrev:
Ja, är man känslostyrd och känslorna säger nej, då blir det nej.
Utseende och brandrisk är som sagt två saker som talar mot. Om jag kunde lista ut nånstans att montera batterier, tex i min "friggebod" så skulle det kännas bättre, men där är det kallt så troligen tappar man för mycket verkningsgrad då... Ekonomiskt kan jag absolut lägga bort känslorna. Men det är väl lite som med kläder och bil, nånstans vill man sätta sin gräns för lägstanivå på utseende och säkerhet...
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Finns det något annat sätt att hedga mot elräkningen? Alltså mer direkt investera i elpriset utan omvägen via elbolag.
Det knepiga är ju att spå om hur elpriset kommer konstrueras. Just nu verkar elnätsavgifterna öka ganska mycket. Politiker både nationellt och i EU verkar pilla för mycket med denna marknad, det känns som det inte alls är någon fri marknad.
 
Ser man till att hemmabatteriet är av typ litiumjärnfosfat (LFP) så är brandrisken i stort sett obefintlig. Börjar det ändå brinna är det nog snarare dålig elinstallation som tuttar på. Jag har själv ett batteri på väg för installation i källaren om ett par månader. Växelriktaren byts mot en som klarar ödrift.

Nu har jag sedan jag köpte huset för 4 år sedan haft 4 elavbrott, alla planerade antingen av elnätägaren eller av eljobb i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.