Jag skulle syna allt med lupp innan jag slantade upp. Vad har de gjort för jobb?
Sen får du hålla inne med pengar tills VVSen är åtgärdat självklart.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle syna allt med lupp innan jag slantade upp. Vad har de gjort för jobb?
Sen får du hålla inne med pengar tills VVSen är åtgärdat självklart.
Instämmer helt.
 
T TheGame skrev:
Växa polacker i dörren.
Ja det känns lite som man får vad man betalar för och ska man instruera hantverkare man anlitat så är det väll lika göra jobbet själv och ta betalt för lektionen 😄

OnT TS mpste följa avloppet verkar mest koncentration på vattenledningar vilket inte är orsak till doft.
Sen varför vill du inte ta dit samma firma? Är det också en "billig firma" med importerad arbetskraft?
Jag anlitade engång en VVS firma när jag renoverade badrum som gjorde en miss med duschblandare.
Dom var där på en timme och fixade och slog ett öga på övrig installation att inget missats.
Detta var känd firma med svenska arbetare.
Ja faktum var att jag tydligt frågade firman innan om de använde inhyrd arbetskraft, och enligt insäljaren så var det bara egna gubbar. Spelar mig inte så stor roll vart ifrån de kommer det handlar mer om att jag vill kunna prata med dem, kan dom bara engelska bra så duger det gott. Dom var visserligen ärliga med att de hade stående avtal med en VVS firma och en El-firma som gjorde de bitarna så de var inte egna. Men väl när kontrakt var skrivet och arbetet drog igång var det bara VVS och några från el som pratade svenska överhuvud taget. Hade en elektriker som drog om all el, han var helt fantastiskt dock pratade han bara engelska för han var grek. Var dock utbildad elektroingenjör och jobbade tidigare med design av kraftverk, men behövde lära sig svenska innan han kunde få den typen av jobb här. Han sa dock upp sig från elfirman innan dom var klara hos mig för han tyckte att de bara pressade på att allt skulle gå fort, men han ville att det skulle bli bra också. Var alltså då tyvärr inte han som la golvvärmen, efter att det blivit fel kom ägaren själv och la om det och bad tusen gånger så mycket om ursäkt och stoppade i bättre grejer än överenskommet så de stod ju för att det blev fel men hade jag inte själv kollat av det skulle felet varit ingjutet och jag skulle stått och varit missnöjd med golvvärmen utan att fatta varför.
 
namnbyte
En tanke jag inte sett någon nämna, hur är det med golvbrunnarna i källaren? Hittills ser man inget uppenbart även om det så klart kan vara fel utfört och därav lukt. Men innan du drar för stora trådar slå vatten i alla golvbrunnar du hittar i källaren, kan vara ett dåligt sammanträffande att ett vattenlås torkat ut. Kan lukta as, har själv haft det och letade för evigt innan orsak till stank upptäcktes
 
  • Gilla
Gammalthus1875
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
En tanke jag inte sett någon nämna, hur är det med golvbrunnarna i källaren? Hittills ser man inget uppenbart även om det så klart kan vara fel utfört och därav lukt. Men innan du drar för stora trådar slå vatten i alla golvbrunnar du hittar i källaren, kan vara ett dåligt sammanträffande att ett vattenlås torkat ut. Kan lukta as, har själv haft det och letade för evigt innan orsak till stank upptäcktes
Tack för bra tips. Det finns en golvbrunn i källaren. Ska slå i vatten där imorgon när jag tagit bort inplastningen av källardörrren.

Men det förklarar ju inte stanken vid disk och tvättmaskin i köket.
 
Om brunnen är torr, så dunstar det av där. När du fyllt på vatten, så slår du i några centiliter matolja så dunstar det in på läääänge.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om brunnen är torr, så dunstar det av där. När du fyllt på vatten, så slår du i några centiliter matolja så dunstar det in på läääänge.
Matolja i brunnen?
 
G Gammalthus1875 skrev:
Tack för bra tips. Det finns en golvbrunn i källaren. Ska slå i vatten där imorgon när jag tagit bort inplastningen av källardörrren.

Men det förklarar ju inte stanken vid disk och tvättmaskin i köket.
Kan ju vara så att lukten kommer från källaren och letar sig upp längs med rören till sparksockeln i köket.

Sen förstår jag inte resonemanget om att du inte vill låta samma rörmokare komma tillbaka för att kolla vad som är fel.
Kan ju vara så enkelt som att en golvbrunn är torr vilket inte ens är hans fel.
 
G Gammalthus1875 skrev:
Matolja i brunnen?
Jepp blir som en hinna som inte dunstar av som vatten, bara någon centiliter räcker. Klart används brunnen så kommer oljan att späda ut sig och försvinna.
 
namnbyte
G Gammalthus1875 skrev:
Tack för bra tips. Det finns en golvbrunn i källaren. Ska slå i vatten där imorgon när jag tagit bort inplastningen av källardörrren.

Men det förklarar ju inte stanken vid disk och tvättmaskin i köket.
Tyckte väl jag såg en sådan i en mörk hörna på en utav bilderna.

Nej inte direkt, men kan göra indirekt. Har ni undertryck på boplan eller övertryck i källaren blir det lätt för källarluft att ta sig upp genom alla möjliga springor. Exenpelvis via genomgångarna där röris varit och grejat.

Kan vara helt skevt ute, men snabb sak att kolla/testa
 
G Gammalthus1875 skrev:
Tack för bra tips. Det finns en golvbrunn i källaren. Ska slå i vatten där imorgon när jag tagit bort inplastningen av källardörrren.

Men det förklarar ju inte stanken vid disk och tvättmaskin i köket.
Det var det första jag tänkte på när du säger att det är ditt första hus, brunnarna i källaren är inte det första man tänker på, men oftast används de inte och således torkar ut och börjar lukta och hur mer du spolar och kör maskiner så trycker skitlukten ut där om de är torra.

Töm i vatten i alla brunnar i källaren, även de som inte har bytts ut(om de nu bytte i källaren med) och i handfat om ni har toalett i källaren, sen vädra ordentligt och se om det hjälper, håller tummarna för det så du kan fortsätta att njuta av ditt nya hus😀
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.