J Jens33 skrev:
Jag tycker det är målaren som kom sist har haft ansvaret att bedöma jobbet.
Oavsett om annan firma har satt dit remsorna.
Om det finns risk för sprickbildning vilket framgår tydligt av balkarna då skulle målaren valt en arbetsteknik för att motverka det.
Oftast duger inte remsor och man måste använda mikrolit. Både taket och väggarna i trähus.
Det har varit en felaktig bedömning av målaren att förlita sig på remsor. Det är hans firma som är ansvarig.

Du e så långt ute och cyklar att de inte finns, lugna dig och sluta sprid fel information.

Målaren som kom sist har säkert bara haft 1 uppdrag hos kund, nämnligen måla 1ggr så de ser bra ut inget annat. Kan inte hänga honom för sprickorna. Skulle han ställt sig och limmat remsor/satt mikrolit överallt menar du? Vi vet ju heller inte om han föreslagit de men polackerna sagt nej. Kan också varit att de inte hunnit spricka. Oavsett situation är de inte den sista målarens fel, punkt.

Man ser dessutom på bilderna också att de inte finns några remsor i skarvarna, inga pappersremsor iallafall, kanske glasfiberremsor. Ta en kniv och skär upp lite där de spruckit så kommer du få svar!
 
J Jens33 skrev:
Om byggnaden har trästomme då kommer den att röra sig när temperaturen och fuktigheten skiftar mellan sommar och vinter.
Jag känner personligen ingen målare i min bekantskapskrets som skulle använda remsor för en sån byggnad.
Man vill ju ha nöjda kunder. Men det är inte helt fel heller kommer din målare att säga.
Den sista målaren har ändå ett ansvar att undersöka underlaget. Det är det första en målare gör.

Va snackar du. Nyproduktion med trästomme, tror du man sätter mikrolit där eller? Nej man sätter pappersremsor. Pappersremsa är bra mycket starkare än mikrolit.

mvh målaren
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Va snackar du. Nyproduktion med trästomme, tror du man sätter mikrolit där eller? Nej man sätter pappersremsor. Pappersremsa är bra mycket starkare än mikrolit.

mvh målaren
Kan bara hålla med.

Mvh en annan målare
 
Intressant konflikt här mellan anhängare av papper respektive mikrolit.
Det är inte nybyggt, för övrigt, utan 22 år gammalt.
Och sen, varför talar du om polacker? Jag tror inte nationstillhörighet har med saken att göra, men eftersom du verkar vara inne på detta kan jag berätta att det är inte personer med utländska rötter som har denna firma och som kom och arbetade. Vi kollade dessutom noggrant upp att allt var ok skatte- och arbetsvillkorsmässigt. Det var det enda vi kunde kolla upp - sen om de skulle slarva och så vidare, det har vi inga förkunskaper om (eller så mycket efterkunskaper heller...)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S strandkrabba skrev:
Intressant konflikt här mellan anhängare av papper respektive mikrolit.
Det är inte nybyggt, för övrigt, utan 22 år gammalt.
Och sen, varför talar du om polacker? Jag tror inte nationstillhörighet har med saken att göra, men eftersom du verkar vara inne på detta kan jag berätta att det är inte personer med utländska rötter som har denna firma och som kom och arbetade. Vi kollade dessutom noggrant upp att allt var ok skatte- och arbetsvillkorsmässigt. Det var det enda vi kunde kolla upp - sen om de skulle slarva och så vidare, det har vi inga förkunskaper om (eller så mycket efterkunskaper heller...)

Nej sorry men man brukar kalla klåpare för polacker ibland även om så inte är fallet! Brukar också bara vara dom som gör snickeri + måleri hehe därför mina misstankar förstärktes.

Mikrolit är inte dåligt inte de jag säger men ska försöka summera nedanför:

nyproduktion/gips = används pappersremsa.

Renovering = pappersremsa om de bara är några få sprickor som man ser. Har man däremot rivit ner tapet på tex en puts teglad vägg sätter man mikrolit, gör jag iallafall då de allt som oftast blir sättningssprickor.


I ditt fall tycker jag de ser ut iallafall på bilderna som dom struntat i remsor helt. Du kan ta en kniv och skrapa upp där de spruckit och kolla. Du kan ju även mäta cc på väggen 90cm eller 120cm beroende på gipsen, är de sprickor på de skarvarna me de mellanrummen kan du enkelt se att de inte finns remsor.
 
Ja, det får vi nog göra, och så kommer jag nog att återkomma till er sen - för om firman vägrar hjälpa oss igen så måste vi ju ändå ta tag i det på något vis. Och då kommer vi behöva tips!:)

L Lechuza skrev:
Nej sorry men man brukar kalla klåpare för polacker ibland även om så inte är fallet! Brukar också bara vara dom som gör snickeri + måleri hehe därför mina misstankar förstärktes.

Mikrolit är inte dåligt inte de jag säger men ska försöka summera nedanför:

nyproduktion/gips = används pappersremsa.

Renovering = pappersremsa om de bara är några få sprickor som man ser. Har man däremot rivit ner tapet på tex en puts teglad vägg sätter man mikrolit, gör jag iallafall då de allt som oftast blir sättningssprickor.


I ditt fall tycker jag de ser ut iallafall på bilderna som dom struntat i remsor helt. Du kan ta en kniv och skrapa upp där de spruckit och kolla. Du kan ju även mäta cc på väggen 90cm eller 120cm beroende på gipsen, är de sprickor på de skarvarna me de mellanrummen kan du enkelt se att de inte finns remsor.
 
J
I Interista88 skrev:
Kan bara hålla med.

Mvh en annan målare
Om ni två slutar jobba på det viset då blir kunderna mycket nöjdare.
Det är en hel del jobb med mikrolit jmf med remsor men det är värt det.
Varför diskuterar ni inte alternativet med eran kunder innan?
Det är kunden som bestämmer hur hen vill ha det.
 
Men vi skrev ju att vi hellre använder remsor för det håller bättre, och mindre jobb.
Vrf ska vi då erbjuda kunden något sämre och dyrare?
Undviker microlit så ofta jag kan.
 
J
I Interista88 skrev:
Men vi skrev ju att vi hellre använder remsor för det håller bättre, och mindre jobb.
Vrf ska vi då erbjuda kunden något sämre och dyrare?
Undviker microlit så ofta jag kan.
Om rätt ska vara rätt då är det glasfiber remsor först sen mikrolit på det hela.
Så jobbar jag i alla fall och jag är inte målare.
 
J Jens33 skrev:
Om rätt ska vara rätt då är det glasfiber remsor först sen mikrolit på det hela.
Så jobbar jag i alla fall och jag är inte målare.
Glasfiber är ju svagare än papp.

jag har bara kört papp. Inga sprickor än så länge.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ja, ingen yrkesman kör glasfiber längre.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det var jag som startade tråden, ville bara uppdatera. Imorgon kommer en besiktningsman så då får vi svar på vad det är som hänt, förhoppningsvis! Tyvärr har firman inte svarat på hans kallelse.
 
Vad blev resultatet av besiktningen?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vad blev resultatet av besiktningen?
Det blev att den ursprungliga firman tar in en annan firma som ska skära upp gipsskarvarna, kompletteringsskruva vid behov, spackla och måla om väggarna. Det blir först om några veckor. Ursprungsfirman var inte motsträvig alls. Undrar om jag hade fått samma respons utan byggnadsingenjören som var här? Det kändes lite beige att betala 5000 kr till honom för att han var här 15 -20 minuter och bara tittade. Jo han lyste lite med en ficklampa också på skarvarna.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Så grundfelet var att gipsskivorna inte var tillräckligt tätskruvade i reglarna?
Att det var därför det hade rört sig så att skarvarna sprack?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.