S shigeon skrev:
Hej, jag har en borrhammare (Black & Decker KD661) med SDS-borrar. Men när jag försöker borra ett hål i en betongvägg så är det som att borren inte biter. Min lösning vid tidpunkten var att trycka hårdare. Men det hände i princip ingenting och det slutade med att hålet blev ca 1 cm djupt och själva borren smälte och blev till en spets. Jag förstår att man inte ska trycka för kung och fosterland, men det känns fortfarande som att något är fel. Är det någon som känner igen sig i problematiken och har någon lösning? Måste jag köpa en ny borr? Är det jag som gör helt fel? Kan det vara något fel på borren?
Dålig kvalitet på boren
 
TRJBerg
Har en Milwaukee PLH 28 XE Kombihammare (SDS+). (Borrhammare).
Har fungerat bra. Borrade ett 25mm hål i 30cm betong med den. Tog tid dock.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S shigeon skrev:
Hej, tack för svaret!
Den maskinen jag har nu är en borrhammare. Jag har fått göra en djupdykning i skillnaden mellan borrhammare och slagborr så den saken är jag nu säker på. Och slagfunktionen var påslagen. :D

Vad gäller själva borren så tog jag en som jag iaf trodde var ny, men tittade såklart inte så noga. Men då kan jag kanske kolla på att köpa en ny sån.
Det här är ingen borrhammare utan vad jag skulle kalla en slagborrmaskin. Helt oduglig till betong och hårdare material. En SDS(plus) borr _går_ att få fast i en vanlig chuck som den där har men som sagt, det funkar inte i praktiken att borra i betong med den.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har en motsvarande [länk] fast minst 10 år gammal. Funkar utmärkt fortfarande.
Den maskinen i länken köpte jag på Jula när de hade rea för nästan halva priset.
Använder den för att borra 20 mm hål för stenspräckning. Funkar utmärkt 🙂

Stenblock och skräp vid skogsbryn, höstlöv på marken, trästaket i ena hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Du kör borrmaskinen åt rätt håll? Medurs
 
Inget blir bra utan ordentliga borr. Jag trodde i början att maskinen var mycket viktigare men så del man kan ha
 
  • Gilla
Porsibygg och 1 till
  • Laddar…
För övrigt är det inga större problem att ta sig igenom ett armeringsjärn med ett 5,5-6mm hål. Jag brukar köra på, visst det tar en stund men det går. Jag har säkert borrat 10000-tals såna hål, de flesta såklart inte i armering. Även 18 och 22mm. Rakt igenom armering med ”vanliga” betongborr.

De gånger ett bort gått sönder kan jag nog räkna på två händer.
 
S shigeon skrev:
Tackar och bockar för alla bra svar! Ska ta en sväng till Jula senare idag. Är det några krav som jag bör ställa på maskinen? Tänker att jag kan passa på att få lite tips från eliterna!
Har du inte redan varit och köpt skulle jag rekommendera dig att ta en sväng inom Lidl. Deras parkside får du mycket för pengarna speciellt om du hittar deras svarta performance
 
Perssel Perssel skrev:
Inte Jula eller Jemofix....
Köp kvalitet det lönar sig
Skulle inte säga att det är fel på jula eller jem o fix i sig men du har helt rätt i att man ska köpa märkesborr av god kvalitet. Bosch, dewalt, irwin, eller likanande. Undvik affärernad egna märken.
 
Personligen tycker jag inte borren har så stor betydelse. Den stora skillnaden får man när man går från slagborr till borrhammare. Köpte en billig sats med borr 5-12mm som tuffar på fint 10 år senare. Duger gott för betongväggar.

Kör Biltema eller Hard Head borr för 20mm hål i sten för spräckkilar. Funkar också fint så länge de inte går varmt. Det fick dock bli ett Bosch borr när vi skulle spräcka berg som var grymt hårt.

Hittar du armeringsjärn så borrar de borr som har 4 skär igenom dem lättare än de som bara har två skär.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S shigeon skrev:
Hej, jag har en borrhammare (Black & Decker KD661) med SDS-borrar. Men när jag försöker borra ett hål i en betongvägg så är det som att borren inte biter. Min lösning vid tidpunkten var att trycka hårdare. Men det hände i princip ingenting och det slutade med att hålet blev ca 1 cm djupt och själva borren smälte och blev till en spets. Jag förstår att man inte ska trycka för kung och fosterland, men det känns fortfarande som att något är fel. Är det någon som känner igen sig i problematiken och har någon lösning? Måste jag köpa en ny borr? Är det jag som gör helt fel? Kan det vara något fel på borren?
Fel rotationsriktning.
 
E Edvuld skrev:
Personligen tycker jag inte borren har så stor betydelse. Den stora skillnaden får man när man går från slagborr till borrhammare. Köpte en billig sats med borr 5-12mm som tuffar på fint 10 år senare. Duger gott för betongväggar.

Kör Biltema eller Hard Head borr för 20mm hål i sten för spräckkilar. Funkar också fint så länge de inte går varmt. Det fick dock bli ett Bosch borr när vi skulle spräcka berg som var grymt hårt.

Hittar du armeringsjärn så borrar de borr som har 4 skär igenom dem lättare än de som bara har två skär.
Det är just borren som är det viktiga. Jag använder bara Hilti med 4 skär, för de är överlägsna.
 
  • Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
S shigeon skrev:
Hej, jag har en borrhammare (Black & Decker KD661) med SDS-borrar. Men när jag försöker borra ett hål i en betongvägg så är det som att borren inte biter. Min lösning vid tidpunkten var att trycka hårdare. Men det hände i princip ingenting och det slutade med att hålet blev ca 1 cm djupt och själva borren smälte och blev till en spets. Jag förstår att man inte ska trycka för kung och fosterland, men det känns fortfarande som att något är fel. Är det någon som känner igen sig i problematiken och har någon lösning? Måste jag köpa en ny borr? Är det jag som gör helt fel? Kan det vara något fel.
Köp en beg. Hilti borrhammer så kommer det att vara som att borra i smör.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
För rätt många år sedan borrade jag in en krok i källarväggen för en lyft till takboxen. Det var 10mm plugg in i naturstensväggen., Jag hade bara en slagborrmaskin, höll på och borrade i dryg timme i graniten.

Sedan något år senare behövde jag borra ett hål igen, åter en 10mm plugg. Åkte då för att hyra en Hilti borrhammare på Bauhuas, de hade inga inne. Men när jag var på väg ut gick jag förbi en pall med billiga noamebrand borrhammare, kostade 500 kr. Vilket motsvaraded 2 dagars hyra av en Hilti. Detta var som sagt ca 25 år sedan, just när billiga elmaskiner började komma (En Hilti kostade typ 10 000 på den tiden).

Köpte 500 kr maskinen. Det tog mindre än 2 minuter att borra hålet, istället för en dryg timme.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
E Edvuld skrev:
Personligen tycker jag inte borren har så stor betydelse. Den stora skillnaden får man när man går från slagborr till borrhammare. Köpte en billig sats med borr 5-12mm som tuffar på fint 10 år senare. Duger gott för betongväggar.

Kör Biltema eller Hard Head borr för 20mm hål i sten för spräckkilar. Funkar också fint så länge de inte går varmt. Det fick dock bli ett Bosch borr när vi skulle spräcka berg som var grymt hårt.

Hittar du armeringsjärn så borrar de borr som har 4 skär igenom dem lättare än de som bara har två skär.
Det beror på hur stora och många hål man ska borra. Om TS ska sätta upp en tavla och behöver borra ett 6 mm hål så är svaret på hans fråga att behålla borrmaskinen och köpa ett bra borr, kostnad mindre än 100 kr.

Är målet att göra 10 st, 20 mm diameter och 3 dm långa hål behöver han helt klart mer energi i slaget. Då ska han ha en borrhammare.

Sen är det alltid en definitionsfråga på vad ett billigt borr är. Jag hade en borrsats med 10 borr för 39 spänn. De betongborren kom inte in en cm i väggen. Med ett borr för 80 kr st var det som att borra i smör. Trots samma slagborrmaskin från jula för 199 kr. Steget till ett hiltiborr har jag ingen erfarenhet av men inbillar mig att det påverkar livslängden mer än avverkningshastigheten.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.