S shigeon skrev:
Oj! Nyheter för mig. Vill du utveckla vad du menar att den inte är gjord för SDS-borrar? Hur vet jag vad det är för borrhammare jag ska ha?
Ett SDS-borr har längsgående spår som gör att hela borret löper fritt in och ut i shucken, och det är detta som gör att det hamras effektivt..

Ett vanligt borr sitter fast i schucken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
S Silkesnusa skrev:
Du kan inte se eller höra om du slagit i metall?
Ofta kan man se "järnfilspån" längst fram på borret om man går i armering. Men har du "riktig" betong är nog svaret det "alla" redan sagt, det vill säga att maskinen är för klen.
 
S shigeon skrev:
Hej, jag har en borrhammare (Black & Decker KD661) med SDS-borrar. Men när jag försöker borra ett hål i en betongvägg så är det som att borren inte biter. Min lösning vid tidpunkten var att trycka hårdare. Men det hände i princip ingenting och det slutade med att hålet blev ca 1 cm djupt och själva borren smälte och blev till en spets. Jag förstår att man inte ska trycka för kung och fosterland, men det känns fortfarande som att något är fel. Är det någon som känner igen sig i problematiken och har någon lösning? Måste jag köpa en ny borr? Är det jag som gör helt fel? Kan det vara något fel på borren?
Vad ska du borra för något?Du har ju slagborr på den maskinen men inte för sds borrar.
 
Jag har (förutom min Makita) en billig SDS-borrmaskin från IKEA (köpt på fynd för 100 kronor!) som faktiskt funkar mycket bra för lättare hål i betongväggar och golv.
https://www.ikea.com/gb/en/p/fixa-screwdriver-drill-li-ion-30203261/
EDIT: fel variant.
ska vara denna

En elektrisk skruvdragare med bitssats och laddare i orange plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
dannej83 och 5 till
  • Laddar…
S shigeon skrev:
Den maskinen jag har nu är en borrhammare.
Nej det är den inte.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har (förutom min Makita) en billig SDS-borrmaskin från IKEA
Det är något jag inte förstår här... 🤔

Elverktyg, borrskruvdragare, bits, laddare och borrsats ordnat i en orange låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är något jag inte förstår här... 🤔

[bild]
Fel version, ska vara denna
Svart och orange skruvdragarsats med laddare och bits i förvaringsväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom heter ju båda FIXA, så blev fel i hastigheten 😀
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tackar och bockar för alla bra svar! Ska ta en sväng till Jula senare idag. Är det några krav som jag bör ställa på maskinen? Tänker att jag kan passa på att få lite tips från eliterna!
 
Behövs inte så hög effekt, 500 - 800 W räcker, 1,5 - 2 J slageffekt. SDS+. Ska ha elektronisk hastighetsreglering, inte bara on/off.

Lägg en slant på att köpa bra borrkronor, finns tex Hilti TE-CX som klarar armeringsjärn som ingenting. Om du bara ska köra i icke-armerad betong finns det billigare men jag har dålig erfarenhet av de billigaste Jula/Biltema-varianterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du har inte talat om vad du ska ha maskinen till..men.. den billigaste duger till det mesta.

Off-topic: Batterimaskiner är inte elektriska enligt jula 🤔
Webbsida med verktygskategorier som borrmaskiner och varumärket "JULA" överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har inte talat om vad du ska ha maskinen till..men.. den billigaste duger till det mesta.

Off-topic: Batterimaskiner är inte elektriska enligt jula 🤔
[bild]
Oj, jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Det ska borras hål i betong.
 
  • Haha
SueCia
  • Laddar…
Jag vill nog påstå att en gammal slagborrmaskin fungerar för några få hål. Men visst är även en billig borrhammare mycket effektivare. Jag har också lyckats med bedriften att smälta ett borr, då med borrhamnare. Jag tror det handlar om att man går i armering. Med ett nytt borr och att flytta hålet lite var det inget problem att borra
 
S shigeon skrev:
Oj, jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Det ska borras hål i betong.
Ingen fara, det förstod jag ändå. Den större frågan är hur mycket sådana jobb du förväntar dig i framtiden och hur många/stora hål du tror det kan bli framöver.

Ska du borra några stycken hål duger det utmärkt med deras billaga maskin, ska du borra en massa hål kanske du behöver en större maskin.

För något enstaka hål duger till och med din slagborrmaskin med rätt vanligt stenborr och gott om tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag vill nog påstå att en gammal slagborrmaskin fungerar för några få hål.
Och jag påstår att det helt beror på vilken betongkvalitet man ger sig på. Har man "riktig" betong skulle jag säga att det är lönlöst med en enkel "konsumentslagborr". Betong kan skilja rejält i hårdhet.
 
  • Gilla
TommyC och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.