Ofta när jag pratar med nybyggare och läser här på forumet så slås jag av hur, i mitt tycke lite knasigt, folk resonerar när det gäller yta på huset vs ekonomi.

Resonemanget går att - ja för samma peng får vi 180 kvm i 2 plan + garage hos husbyggare "budget" mot husbyggare "högre standard" där vi BARA skulle få 130 kvm för samma peng. Vad är det som gör att folk vill bygga så stort som möjligt? Maximalt med hus för pengarna istället för optimalt? Varför tittar inte folk efter vad som finns bakom tapeterna och varför är driftsekonomin inte lika viktig?

Jag vill bygga ett optimalt hem för våra behov, och jo, för oss räcker det långt med 130 kvm (2 vuxna och 2 barn). Jag satsar hellre pengarna på en sund och konstruktionsmässig god stomme, både ur ekonomiskt och miljöekonomiskt perspektiv, än ett jättehus där jag får stå och betala ränta få åtskilliga kvm som jag inte utnyttjar. Som ska värmas upp... (dessutom måste jag ju städa eländet ;-) )

Eller är det jag som inte fattar?

Det skulle vara intressant att höra hur andra tänker och tycker om detta.
 
Kan bara hålla med.
 
Ja inte förstår jag heller. Förmodar att det är som med bilar, man skall bräcka grannen:)
 
Det finns antagligen lika många svar som det finns husägare, men min erfarenhet är att större yta gör livet lättare, inte minst vad gäller städningen, faktiskt.

Sedan kostar det inte 20% mer att bygga 20% större, inte heller kostar det 20% att värma upp, men man skall givetvis inte bygga större än man behöver.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
men man skall givetvis inte bygga större än man behöver.
Eller bara lite större än man behöver ... ;)

Och vad det gäller garage och förråd så ska man bygga mycket, mycket större än man behöver ... :rolleyes:

Men jag håller med TS om att det är viktigt med energisnålt hus med låga driftskostnader, och allt för få verkar väga in detta speciellt mycket.
Det är kanske därför staten lägger sig i nu med regleringar och energideklarationer, vill inte folk tänka själva så gör staten det åt dom.
 
Jag kan förstå intentionerna, men det finns en hel del underbart med ett stort hus.

Till att börja med får man plats med stora möbler, man kan ropa in en kul möbel på auktion och det finns plats. Om hemmet är en hobby behövs det större hus än annars. Å andra sidan behöver man inte sommarstuga, husvagn, segelbåt och/eller en lång thailandssemester varje vinter. Man går hemma och trivs.

Har man därtill något rum extra finns det med ens plats att härbärgera gäster på ett bra sätt, eller låta ens hobby och intressen få utrymme att ta en plats i ens liv.

Jag bor med fru och en liten son i en gammal bruksherrgård i Hälsingland. Vi har dryga 500m2 boyta, plus generösa biutrymmen. Huset kostar bra mycket mindre än vad en tomt utan hus kostar i storstaden, och driftskostnaderna ligger runt 5000kr/månad vilket är mycket mindre än vad vi betalade i hyra för en liten trea i Stockholm i dåligt skick.

Jag tycker att jag har dragit en rejäl vinstlott som hittat detta hus, och jag förstår dem som gärna vill ha ett lite större hus. Det blir lite roligare att leva så, precis som det är lite roligare att ratta en häftig bil istället för en tio år gammal Volvo.
 
Jag tyckte vårt radhus på 117 kvadrat kändes stort när vi flyttade dit efter att ha bott i lägenhet sedan jag flyttade hemifrån. Men ganska snart insåg vi hur trevligt det skulle vara med lite mer utrymme än bara det nödvändiga som vi hade där (dvs tre sovrum, två badrum samt vardagsrum/kök/matrum). Nu har vi 180 kvadrat + 55 kvadrat garage/verkstad sedan en vecka och jag hade kunnat tänka mig mer, dock ville jag inte tumma på kvalitén så det fick bli såhär. Men bara en sådan sak som att vi nu kan få ett riktigt snyggt vardagsrum utan att försaka att ha en bra stereo och hemmabio genom att ha det i ett eget rum, att jag kan ha en dedikerad studio för min musikhobby, att min fru har ett eget pysselrum och att vi nu har en riktig verkstad och garage etc etc.

Visst, jag skulle aldrig vilja ha ett stort hus på bekostnad av kvalitén, men kan jag ha både och så är jag glad.
 
Mikael_L skrev:
Eller bara lite större än man behöver ... ;)

Och vad det gäller garage och förråd så ska man bygga mycket, mycket större än man behöver ... :rolleyes:
Japp, när vi flyttade in för några år sedan rymdes hela vårt bohag (inklusive en bil!) i en 40-fots container och nu har vi riktig brist på utrymme trots 11 rum, ladugård, maskinhall, två garage och en hel drös med andra uthus och bodar. Måste se till att få verksta`n färdigbyggd snart..
 
Om man bygger nytt så har man drömmar, de drömmarna brukar även innehålla lite lyx, denna lyx kan vara en gnutta extra utrymme.

Det är vad jag tror.

Själva bygger vi 200m2 + 50m2 garage. 2 vuxna 1 barn. Jag kan tyvärr inte se var jag skulle kapa kvadratmetrarna om jag skulle minska, då blir mitt drömhus genast lite tråkigare
 
Jag skulle gärna vilja ha ett stort hus.Vi kommer förmodligen bygga ut våra 100kvm snart.
Nu har jag ganska mycket bi utrymmen.Typ lador,härbren,gästhus där man kan stoppa saker som man inte använder.Det brukar vara så på gamla gårdar.I huset bodde man och i lador,källare mm så förvarade man saker.Kanske därför att bostads husen var ganska små?
 
Handlar det inte om tradition, det här med stora hus? Ett stort hus har länge varit = bekvämlighet och välstånd. Man har byggt så stort man har haft råd med. Det först under de senaste åren vi har blivit medvetna om att stora ytor egentligen bara är slöseri med energi och andra resurser.

Framtiden måste innebära att vi bygger mindre, mer välplanerat och smartare, tror jag. Den som är trendkänslig och miljömedveten tror jag väger in detta i planeringen redan nu. Men det är alldels nyligen vi, den stora massan, har blivit riktigt medvetna om miljöproblemen och det kommer att ta ett tag innan vi i allmänhet förstår att det är rätt att bygga litet.

Sedan är man ju bara människa, har man råd och ser möjligheterna med mer utrymme, då är det nog lätt att lägga på yta. Det måste nog bli dyrare innan man gör slag i saken och bygger mindre.
 
För mig är yta defenitivt lyx.
Efter att ha bott i mer eller mindre små lägenheter, där alla saker ofta inte har en egen plats, känns det som ren lyx att ha flera rum och dessutom en källare. Det är inte på något sätt nödvändigt, men väldigt skönt att ha.

- Att kunna göra ett kök där flera kan jobba samtidigt och alla saker får plats i skåp
- Att kunna ha separat tvättstuga och badrum
- Att få plats med ett badkar
- Att få plats med bastu
- Att få plats med tillräckligt stort förråd
- Att ha rum som går att möblera på olika sätt (alltså inte är pyttesmå)
- Att ha flera rum

Och så är det ju så, i alla fall i Stockholmstrakten, att när man en gång säljer så får man i alla fall dubbla priset av vad det kostade att bygga om man bygger nytt. Detta tillsammans med ovanstående och att det som sagt inte är linjär ökning av kostnaderna om man ökar ytan på ett redan planerat hus tror jag gör att de flesta väljer att bygga lite för stort än tvärt om.
 
bara för man har stort hus behöver man ej ha massa rum..

jag giillar öppna ytor.. snyggt.
har stort biorum där man kan koppla av till en go rulle.
stort badrum me jaccuzzi m.m.
stort allrum för barnen m.m
m.m
med andra ord: ytan för mig e mycket avgörande.

mvh
snickar estwing
 
Mikael_L skrev:
Och vad det gäller garage och förråd så ska man bygga mycket, mycket större än man behöver ... :rolleyes:
Nej du Mikael, det går inte att bygga större förråd än man behöver, det är bara fråga om tid, innan det är fullt, oavsett storleken. :rolleyes:
 
Mikael_L
se38005 skrev:
Nej du Mikael, det går inte att bygga större förråd än man behöver, det är bara fråga om tid, innan det är fullt, oavsett storleken. :rolleyes:
Jamen ...
Men om .... hmmm ...

*suck* du har nog rätt .... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.