I
jensaro skrev:
Snälla! Du kan inte först helt korrekt likna kJ med Ws sen mena att Ws är detsamma som W???

Har jag skrivit det?
 
I
putte82 skrev:
Beror på vad jag väljer att skaffa. En intressant pump var Nibe fighter 310.

Kan man ha för stor/effektiv förångare? Vad är problemet om jag skulle koppla in en 1000 meter jordslinga mot pumpen?
Föreslår att du tar din fråga till ett lämpligare forum där man koncentrerar sig på frågan i ämnet.
 
putte82 skrev:
Beror på vad jag väljer att skaffa. En intressant pump var Nibe fighter 310.

Kan man ha för stor/effektiv förångare? Vad är problemet om jag skulle koppla in en 1000 meter jordslinga mot pumpen?
Verkar som diskussionen spårat ur lite i din tråd; men har jag förstått det rätt att du vill koppla in en flvp på en markslinga, eller har jag helt missförstått dig? Det går ju inte...
 
ion skrev:
jensaro skrev:
Snälla! Du kan inte först helt korrekt likna kJ med Ws sen mena att Ws är detsamma som W???

Har jag skrivit det?
Jag försökte förklara att du gör ett feltänk i #12, men jag nöjer mig med att säga att ditt resonemang i #12 är fullständigt felaktigt. Jag är ledsen, men att begripa skillnaden mellan effekt och energi är fundamentalt och gör man inte det bör man inte lägga ut texten som du gör.
 
I
Tycker du kan läsa vad jag skrev till förklaring betäffande mitt nyttjande av w.
terawattimme (TWh)
gigawattimme (GWh)
megawattimme (MWh)
kilowattimme (kWh)
megajoule (MJ)
kilojoule (kJ)
joule (J)
wattsekund (Ws)
elektronvolt (eV)
Brittisk/Amerikansk

quad
therm
brittish thermal unit (BTU)
foot-pound (ft×lbs)
Vanliga Enheter

kilokalori (kcal)
kalori (cal)
 
I
Vad menar ni med #?
 
Lämna nu huruvida det är det en eller andra...
Nu spekulerar jag lite här som ren amatör:
En FLVP är tänkt att återvinna värmen från luft vid ett ganska lågt luftflöde och luft är en hyffsat dålig värmebärare dessutom vilket gör att cop blir lidande. En VV har mer gynnsamma förhållande både med tanke på energiinnehåll och flöde.
Kan man dock dra mer luft genom en flvp så kan COP höjas avsevärt men då kyler man istället ut huset eller får börja blanda in uteluft (vilket du (TS) har tänkt) och då faller temperaturen vilket gör att fler avfrostningar krävs och då faller cop igen :(.
Så svaret på frågan är att luft är en dålig värmebärare och uteluft är kall även om den dras genom marken ett tag.
 
I
Nu ska jag inte lägga mer idiotitid på detta, lovar.
 
Vid 7*C på en värmepumps kalla sida och 35*C på varma (nu pratar vi köldmedie) så ligger cop på ca 5.7 med R410, detta innebär dock att luften behöver vara ca 10-12*C(med luft/vatten) eller vattnet ca 9*C (vid mark/berg).

En flvp har som sagt ganska lågt flöde vilket gör att man om jag förstått det rätt ligger precis över 0*C i förångning för att få tillräckligt med energi från luften, och då ligger COP på 3.75, tillkommer gör då cirkulationspumpar och fläktar samt avfrotning.
Samma sak gäller Berg/markvärme som på vintern förångar runt 0*C vid ett par grader + på vattnet från berg/mark, men då har man ingen avfrostning.
 
I
jensaro skrev:
ion skrev:
Jag försökte förklara att du gör ett feltänk i #12, men jag nöjer mig med att säga att ditt resonemang i #12 är fullständigt felaktigt. Jag är ledsen, men att begripa skillnaden mellan effekt och energi är fundamentalt och gör man inte det bör man inte lägga ut texten som du gör.
Lägga ut texten? Det mesta är saxat från tillförlitliga källor.
[h=2]joule (J)[/h]Joule är SI-enheten för arbete eller energi. 1 J definieras som den mängd arbete som utförts när en kraft på 1 newton förflyttas en sträcka på en meter i riktning mot kraften. Joule har namngetts efter den engelska fysikern James Prescott Joule (1818-89).

[h=2]watt (W)[/h]Watt är SI-enheten för effekt. 1 W definieras som den effekt som genereras av 1 joule under en sekund. Watt har namngetts efter den skottska ingenjören James Watt (1736-1819).

Ett klart samband mellan Joule och Watt.
 
Om vi nu återgår till TS fråga istället för att diskutera den nog så väsentliga skillnaden mellan effekt och energi, och den inte fullt så väsentliga frågan om vem som fattat vad, så...

putte82 skrev:
jag letar efter lämplig beg värmepump att koppla in på markvärmeslinga.

jag har hittat några frånluftare till bra pris. Men varför har dom ofta cop på runt 3 och bv runt 5? Själva pumpen borde ju kunna ge bättre cop då avluften är varmare än brine i bv?
... vill alltså min herre koppla in en frånluftvärmepump på en markslinga? Då tänker du dig alltså att tappa ur köldmediet (oftast propan, tror jag) och byta värmeväxlaren till en som är gjord för köldmedium på ena sidan och vatten/glykol på den andra? Sedan återfylla med köldmedium. Det blir ett spännande hembygge som säkert funkar som du gör allt rätt.

Min gissning är att du kommer att se ett annat COP när du gör en så här radikal ändring. Det är nog inte så mycket maskinen i sig som ger COP 3 eller 5 utan mer förutsättningarna.

Jag håller med en tidigare postare om att den typen av frågor - hembyggda värmepumpar - får bättre svar i Värmepumpsforum. Det finns någon tråd där om någon som byggt sin egen Ispinne med gasol och kylskåpskompressor. Där finns nog en del att hämta.

Och har du inte tänkt att bygga själv, så bör du hitta en begagnad pump som är gjord för det ändamål du tänkt dig.
 
Håller med svartöra i den sista meningen, bäst att skaffa något som är avsett för åtminstone i närheten av tänkta användningsområdet. Kanske missuppfattar TS men jag uppfattar inte dig som så intresserad eller insatt i ämnet att det är lämpligt att labba i så stor utsräckning som att använda del av FLVP till kollektorslinga i mark. Man skulle iofs kunna tänka sig flera sätt att använda FLVP precis som den är och stötta enkelt med energi (?effekt?) via markslingan. Men varför lägga mer idiottid här när det finns andra ställen tydligen... :)
 
Det du saxar är korrekt och visst finns ett klart samband mellan J och W MEN du skriver det ju själv: en Watt är den EFFEKT som ges av 1J under 1s. För att få en genomsnittseffekt divideras energin med tiden, P=W/t, eller med enheter W=Ws/s.

Oavsett hur flitit du saxar och briljerar med levnadsår osv måste du försöka förstå skillnaden mellan effekt och energi. Det finns nog även det på google..

Det är precis samma skillnad som mellan km och km/h, dvs tiden.
 
Redigerat:
Jag har tänkt undvika tappa köldmediet. Detta genom att bygga in förångaren i ett kärl. Sedan låta brinen fylla kärlet. Jag har fått svar på min fråga. Tack!
 
I
Jag lovade hålla käft men kan bara inte.
GK100, jag vet inte om "idiottid" var något jag skulle ta till mig som en förolämpning. Vad jag skrev tidigare var "idiotitid"= meningslös,förspild tid.
jensaro, det var du som påstod att man inte får blanda energi och effekt. Du mästrar andra med det du lärt i skolan och ser inte möjligheterna i det du läser. Jag kan för övrigt inte erinra mig ha fört min ålder på tal en enda gång i denna tråd. Om du vidare tycker att jag försöker briljera när jag försöker hjälpa TS,,, Jag kan briljera, läs, jag har elbehörighet, jag är utbildad kyltekniker jag har jobbat en jäkla massa år med mekanik och elektronik, det tar tid, det är därför jag är gammal. Att påstå att jag inte begriper skillnaden mellan energi och effekt är bara löjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.