DanielF skrev:
Jag vet... jag tror inte. När jag fick min säkerhetsdörr så måttade de för att se om jag kunde få utåtgående. Det gick sig inte för och jag fick en inåtgående. Min mor som bor på översta våningen i sitt hus, hon hade tillräckligt med utrymme för att kunna få en utåtgående, nästan alla andra har inåtgående.

Tror du på fullaste allvar att du får ha en utåtgående trapphusdörr som blockerar halva utrymningsvägen när trappan eventuellt är rökfylld?
Varför är det ingen som tar upp aspekten att man bör stanna kvar i sin lägenhet vid brand. Framför allt om det är rök i trapphuset. Elden tar inte alls många offer i motsvarighet till röken som är livsfarlig. Varje lägenhet är med stängd dörr en egen brandcell som har jag för mig ska klara 30 min. Innan dess har högst troligt brandkåren kommit och kan hjälpa dig ut.

Sen är jag tämligen övertygad om att det inte finns någon lag som stödjer ditt påstående, i sådana fall får du gärna visa den.
 
  • Gilla
spiskrok
  • Laddar…
Nu tycker jag denna intressanta tråd är färdigdiskuterad för min del, men en liten grej till orkar jag med...
#71; "Att en ytterdörr inte ska kunna slå en förbipasserande i skallen låter ju vettigt, därför går ju tex alla hotelldörrar inåt." Så är det inte. Många hotell och även kontor har dörrar utåtgående. På hotell så har man ju vanligtvis dörrarna stängda men i en kontorslänga, har själv jobbat i men sådan, var det rent ut sagt för dj-t när alla dörrar stod öppna så man fick kryssa mellan dörrbladen. Dåligt planlösningstänkande ur funktionssynpunkt.
 
Tänk på att dörren öppnas så att man kommer ut i "färdriktningen", då kan man inte springa rakt in i den.
En inåtöppnad dörr innebär istället att folk trycks in i utrymmen som ska utrymmas.
 
Förutom att underlätta utrymmning så ger en utåtgående dörr dig också möjlighet att trycka upp dörren med din kroppsvikt om dörr/karm sväller av värmen vid en brand. Så det är inte av en slump att reglerna ser ut som de gör.
 
Nu pratar ni om utrymningsvägar, eller?

Funderingen och påståendet gäller lägenheternas dörrar. Där kanske det lite mer "om och men".
 
S DanielF skrev:
Villa = dörr utåt
Lägenhet = dörr innåt

Detta av brandsäkerhetsskäl. Du kan inte ha utåtgående dörr i ett trapphus eftersom folk som tar sig ner kan springa in i den, dvs den blockerar. Men utåtgående är att föredra om man har en dörr som går ut i det fria.
Låter som att du aldrig har varit
S DanielF skrev:
Villa = dörr utåt
Lägenhet = dörr innåt

Detta av brandsäkerhetsskäl. Du kan inte ha utåtgående dörr i ett trapphus eftersom folk som tar sig ner kan springa in i den, dvs den blockerar. Men utåtgående är att föredra om man har en dörr som går ut i det fria.
Låter som att du aldrig varit i ett trapphus. Jag har varit i många trapphus och aldrig sett en dörr som öppnas inåt.
 
  • Gilla
Pehu1004
  • Laddar…
P Pegasusus skrev:
Låter som att du aldrig har varit

Låter som att du aldrig varit i ett trapphus. Jag har varit i många trapphus och aldrig sett en dörr som öppnas inåt.
Samma här!
 
P Pegasusus skrev:
Låter som att du aldrig har varit

Låter som att du aldrig varit i ett trapphus. Jag har varit i många trapphus och aldrig sett en dörr som öppnas inåt.

Det är knappast standard med inåtgående dörrar i lgh men så himla ovanligt är det inte, har satt in ett gäng säkerhetsdörrar i trapphus med inåtgående dörrar i Stockholm.
 
Faidros Faidros skrev:
Förr var det väl vanligt att man hade två dörrar efter varandra (för värmens skull). Och då var det ju praktiskt att den yttersta öppnades utåt.
Så är det i min villa byggd 55
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
S
P Pegasusus skrev:
Låter som att du aldrig har varit

Låter som att du aldrig varit i ett trapphus. Jag har varit i många trapphus och aldrig sett en dörr som öppnas inåt.
8år gammal tråd
Det är ren logik, om trapphuset är gammalt och en öppen ytterdörr blockerar brandvägen så måste man ha innåtgående dörr. Är trapphuset större (nyare) så är det troligen byggt för utåtgående dörrar.
Alternativt skiter man i brandregler eller fått någon form av dispans.
Detta är alltid på tapeten vid dörrbyte i trapphus till lägenheter. Tror ni på fullaste allvar att det inte har betydelse att man skulle blockera andras brandväg om man öppnar dörren?
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Har genom yrket varit i hundratals trapphus genom året och aldrig stött på en inåtöppnande dörr. Det måste vara något väldigt nytt påfund....
 
När vi ändå har väckt tråden igen så...
Trapphus i lägenhetshus är väldigt ofta en egen brandcell med dörr till varje våningsplan när det är fler än ett par våningar. Inte alltid då det finns öppna trapphus, jag vet. Men det betyder att det finns en möjlighet att slippa att få in rök i trapphuset just för att få en säkrare evakuering. Och många av dessa har (haft) även en liten glugg för brandmännen att släcka eld som finns i svalen innan de öppnar dörren. Miljonprogrammet hade en bra säkerhetsanalys för brand.
Oavsett så har jag inget minne av att ha sett en ytterdörr som öppnats inåt varken som vuxen eller barn i just miljonprogrammets varierade byggnader. Förmodligen för att det är mindre risk att få dörren insparkad och återigen säkerhet. Säker riktning är utåt.
Den enda dörr som man drar mot sig är för att komma in i trapphuset av den enkla anledningen att det skulle hindra utrymning.

Och nu när jag tänker efter så skulle man ha kunnat hänga av en dörr inne i en lägenhet och ställt den som låsning mot oönskade zombies eller ryssen eller vad man vill skydda sig mot... (förutsatt att hissen är blockerad men det löser man rätt enkelt)
 
  • Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
S DanielF skrev:
8år gammal tråd
Det är ren logik, om trapphuset är gammalt och en öppen ytterdörr blockerar brandvägen så måste man ha innåtgående dörr. Är trapphuset större (nyare) så är det troligen byggt för utåtgående dörrar.
Alternativt skiter man i brandregler eller fått någon form av dispans.
Detta är alltid på tapeten vid dörrbyte i trapphus till lägenheter. Tror ni på fullaste allvar att det inte har betydelse att man skulle blockera andras brandväg om man öppnar dörren?
S DanielF skrev:
8år gammal tråd
Det är ren logik, om trapphuset är gammalt och en öppen ytterdörr blockerar brandvägen så måste man ha innåtgående dörr. Är trapphuset större (nyare) så är det troligen byggt för utåtgående dörrar.
Alternativt skiter man i brandregler eller fått någon form av dispans.
Detta är alltid på tapeten vid dörrbyte i trapphus till lägenheter. Tror ni på fullaste allvar att det inte har betydelse att man skulle blockera andras brandväg om man öppnar dörren?
S DanielF skrev:
8år gammal tråd
Det är ren logik, om trapphuset är gammalt och en öppen ytterdörr blockerar brandvägen så måste man ha innåtgående dörr. Är trapphuset större (nyare) så är det troligen byggt för utåtgående dörrar.
Alternativt skiter man i brandregler eller fått någon form av dispans.
Detta är alltid på tapeten vid dörrbyte i trapphus till lägenheter. Tror ni på fullaste allvar att det inte har betydelse att man skulle blockera andras brandväg om man öppnar dörren?
Men efter denna långa diskussion borde några ha lärt sig att ’inåt’ stavas med ett n. Eller?
 
E Erik Lindborg skrev:
Men efter denna långa diskussion borde några ha lärt sig att ’inåt’ stavas med ett n. Eller?
Dessutom stavas dispens med e.
/”Besserwisser”
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.