BBR5:9; Dörrar till och i utrymningsvägar ska vara utåtgående i utrymningsriktningen. Undantag medges för dörrar:
• från bostäder och hotellrum,
• från en lokal där ett måttligt antal (cirka 30) personer med
kännedom om utrymningsvägarna vistas, till exempel klassrum
i skolor, mindre kontor och verkstadsindustrier, samt entrédörr
bostadshus,
• från en mindre lokal, som butik, serveringslokal eller liknande,
om dörren kan nås inom 15 m.
 
seniorkonsult skrev:
Och hur många ska ut genom den hindrande lägenhetsdörren? 20 st?
Hur menar du nu att antalet personer spelar någon roll?
 
seniorkonsult skrev:
BBR5:9; Dörrar till och i utrymningsvägar ska vara utåtgående i utrymningsriktningen. Undantag medges för dörrar:
• från bostäder och hotellrum,
• från en lokal där ett måttligt antal (cirka 30) personer med
kännedom om utrymningsvägarna vistas, till exempel klassrum
i skolor, mindre kontor och verkstadsindustrier, samt entrédörr
bostadshus,
• från en mindre lokal, som butik, serveringslokal eller liknande,
om dörren kan nås inom 15 m.
Vad vill du säga med det?

Det betyder alltså att det inte är ett krav att dörrar från lägenheter skall öppnas utåt, och läser man igenom mer "samma bestämmelser" så framgår det ganska tydligt att utrymningsvägar inte får blockeras.

Med det i tanke så är det ganska rimligt att tro att man tänker på åt vilket håll dörrar öppnas och att det anpassas efter hur situationen är.
 
Redigerat:
Se där! En förklaring till ursprungsfrågan på köpet: vi har säkert utåtgående dörrar för att någon myndighet bestämde det en gång i tiden och sedan har det levt kvar. Typ kravet på 250cm takhöjd 1916.
 
Att ni orkar...
 
cust3000 skrev:
Att ni orkar...
Vad vill du att vi ska diskutera?

Är det några speciella ämnen som du är intresserade av som vi måste fokusera våran diskussion omkring?
 
charta77; det är ju det jag säger, alltså motsäger det som skrivits i tråden ovan att ytterdörr (säkerhetsdörr vilket saknar betydelse i sammanhanget) får öppnas precis som man vill antingen utåt ELLER inåt. Skit samma vilket. Det finns alltså som jag hänvisat till inga krav att den skall var inåtgående. Det är inte jag som skrivit att dörren skall öppnas utåt. Det gäller endast, som det står, lokal med fler människor.
 
Som jag fattade så var det krav utifrån situationen som gjorde att den fick eller inte fick öppnas åt ett visst håll.
 
cust3000; man måste ju svara på frågan och utreda felaktigheter, Tänk om en XXXXX familjfrån xxxland med 32 medlemmar vänder entrédörren inåt utan att ha klart för sig vad myndigheten gm PBL kräver? Hur skulle det se ut. Ordnung!
 
  • Gilla
charta77
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
cust3000; man måste ju svara på frågan och utreda felaktigheter, Tänk om en XXXXX familjfrån xxxland med 32 medlemmar vänder entrédörren inåt utan att ha klart för sig vad myndigheten gm PBL kräver? Hur skulle det se ut. Ordnung!
Hehe, ja, precis så uppfattade jag det. :)
 
Kul o eftertänksam tråd.
Fakta som framkommit är att ytterdörrar i offentliga byggnader som regel kräver utåtgående dörr av brandsäkerhet.
Det verkar även finnas vissa regler om hur mycket utrymme en dörr får ta av ett trapputryme.
Den amerikanska regeln med inåtgående dörrar låter mer relevant än att en husytterdörr ska öppnas utåt pga brandutrymmning.
Att en ytterdörr inte ska kunna slå en förbipasserande i skallen låter ju vettigt, därför går ju tex alla hotelldörrar inåt.

Det går ju inte att bortse från det praktiska med att inte ha en dörr som sveper av nästan 1m2 av hallen.

Min personliga slutsats är att vi i Sverige har valt de praktiska fördelarna med en utåtgående dörr medan många andra länder har fokuserat på säkerheten, eg enkelheten för tex ambulanspersonal o polis att ta sig in i bostaden utan att vänta en timme på en låssmed.
 
D09
Lite OT men pröva att komma ut i en stressad/ panik situation med en inåtöppnad dörr. =D

Råkade ut för det i Thailand när en riktigt vidrig liten toa svämmade över och allt flöt på golvet ha ha

Kom inte ut förrän jag lugnat ner mig ;)
 
Måste det alltid finnas en anledning till varför saker är som de är?
 
Sommartorparn skrev:
Måste det alltid finnas en anledning till varför saker är som de är?
Ja. Orsak och verkan, vettu! ;)
 
Jag tror att två nissar satt och singlade slant en gång för länge sedan om de skulle vara utåt eller innåt gående,
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.