Öppnas ytterdörrar utåt av praktiska skäl eller finns det några regler (brandsäkerhet?) som säger att det skall vara så? Tyska ytterdörrar öppnas till exempel inåt och tyskar kan väl också nåt om brandsäkerhet? ;)
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Ett vettigt skäl kan ju vara att det inte tar upp någon plats i hallen innanför om dörren öppnas utåt. Om dörren slås upp inåt begänsar det ju möbleringsmöjligheter och så litegrann.
 
Jag har hört att det är av brandskäl. Om röken och elden smeker nacken och (i offentliga lokaler) en hel folkhop trycker på i panik så är det viktigt att dörren går utåt.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
En annan anledning är kanske att det är lättare för en inbrottstjuv att sparka in dörren om den går inåt.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Om jag inte har helt fel så har man valt dörr utåt i Sverige för att det skall vara lätt att utrymma och det inte skall finnas risk att när en hel hög panikslagna människor skall försöka ta sig ut så pressas det på så att inte dörr går att öppna (som Modig skrev).
Men i tex USA har man valt att ha dörren innåt för att att polis och räddningstjänst lätt skall kunna slå in dörren vid insatser.

Dvs olika filosofier, olika lösningar.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Men är det ett krav på att ytterdörren öppnas utåt?
 
ThomasLindgren skrev:
Men är det ett krav på att ytterdörren öppnas utåt?
Osäker men att det är krav på dörr öppnas innåt i USA av ovan nämnd anledning är jag säker på.
 
Visst öppnas väl ytterdörrar utåt även på gamla hus i Sverige, alltså långt innan brandsäkerhetsregler och annat kom till? Är det kanske enklare att bygga en dörr med öppningsriktning utåt, eller var det trångboddhet som var orsaken på den tiden?
 
zachris skrev:
Visst öppnas väl ytterdörrar utåt även på gamla hus i Sverige, alltså långt innan brandsäkerhetsregler och annat kom till?
Förr var det väl vanligt att man hade två dörrar efter varandra (för värmens skull). Och då var det ju praktiskt att den yttersta öppnades utåt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
I bostäder brukar man vilja ha ytterdörrar som går utåt, därför att det är lättare att öppna då. Alla som har barn, vars skor står strax innanför dörren vet att det skulle bli knepigt att ta sig in titt som tätt. I offentliga lokaler, butikslokaler och även bostäder med ytterdörr rakt ut i ett "offentligt rum", vill man ha ytterdörrar som går inåt för att inte skicka upp en dörr i ansiktet på en förbipasserande.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
14 svar och ingen har kommit fram till varför dörren går utåt på gamla hus ?

När det regnar i höst rusket och du öppnar dörren så vill man att det ska regna in så lite som möjligt, och enligt gammal tes så blir det mindre blött inomhus om dörren går utåt.
Man "täcker" mera med sig själv och dörren och så blåser det inte in lika mycket. Sedan droppar den våta dörren på utsidan istället för i farstun.

.Henrik
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Det jag har hört som en förklaring till varför dörrar går inåt i bl.a. England är att man ska välkomna gäster och inte slå dörren mot den som står utanför (efterkonstruktion?)
Men visst finns det även gamla hus i Sverige som har dörrar som går innåt, men då är det i regel hus som har några hundra år på nacken. Ingen fakta nu, men har en känsla av att det var vanligare även här på hus före 1800-talet med dörrar som gick innåt. Om detta stämmer så borde det finnas praktiska orsaker till att vi valt utåtgående dörrar och dubbeldörrsteorin är nog en av orsakerna.
Och på senare tid är det nog sedan de praktiska delarna som satt standard;
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=61611&a=717920
 
Intressant diskussion även om den verkar sluta med slutsatsen att Sverige gör rätt för att vi är så mycket smartare än alla andra ;) Skämt åsido, brandsäkerhet var det jag misstänkte och den tanken är självklart bra. Barnskos-kaoset är också ett bra skäl, men även det känns som ett ganska modernt skäl.

Teorin om dubbla ytterdörrar förr i tiden är dock lite intressant för den beytder att dom faktiskt hade inåtgående ytterdörrar förr - åtminstone den innersta av dörrarna.

På något sätt känns barnskos-kaoset som den mest motiverade anledningen ;)
 
zachris skrev:
Teorin om dubbla ytterdörrar förr i tiden är dock lite intressant för den beytder att dom faktiskt hade inåtgående ytterdörrar förr - åtminstone den innersta av dörrarna.
;)
Stämmer med vad jag har läst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.