Mikael_L
catherineb catherineb skrev:
Var tvungen att testa att dra i en skruv i en spånskiva och jag fick ingen krater 3:thinking:
Ungefär sådär blev det också i den spånskiva jag testade.

Det är nog skillnad på olika spånskivor, i hur hård yta resp porös kärna de har. Tror jag.
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
E
Hej,

Jag skissar på att sätta upp en ny innervägg för att gränsa av ett utrymme i lägenheten. Ungefär hur djup blir en ny innervägg med vanlig innerdörr i karm. Gärna en lite tjockare vägg med gips/OSB och kanske lite isolering i mellan för att dämpa störande ljud. Räcker det att räkna ca 10 cm djup?

Bästa hälsningar
 
Vi har följande uppbyggnad i våra väggar och de känns stabila.
13 gips
12 OSB
45x70 regel med mineralullsisolering
12 OSB
13 gips.
Totalt: 120mm

Om det handlar om badrumsväggar där du vill minska ljud så skadar det inte med 45x95-reglar.
 
Man kan grovt räkna följande för en vanlig vägg:
Gips-osb-regel-osb-gips
15+15+45+15+15=105
Iaf gipsen är 15mm utan ca 13mm.

Om det räcker för att dämpa störande ljud eller inte beror bla på vad det är för ljud.
Vissa ljud går igenom nästan allt.
 
118 mm (70mm regel 2x11mm osb 2x13mm gips). Kolla vad dörrkarmar har för standardmått och utgå från det så blir det enklast.
 
E
Tusen tack för snabba och bra svar!
/E
 
P Poxeman skrev:
Vi har följande uppbyggnad i våra väggar och de känns stabila.
13 gips
12 OSB
45x70 regel med mineralullsisolering
12 OSB
13 gips.
Totalt: 120mm

Om det handlar om badrumsväggar där du vill minska ljud så skadar det inte med 45x95-reglar.
Sådär har vi också, men med spån istället för OBS.

Men jag trodde man alltid skulle ha 49x95 reglar i badrum för att det ska gå att kakla?
 
P Poxeman skrev:
Nej, det Går bra med 45*70 också.
[länk]

Sen går det ju att bygga badrum utan att kakla också
Ja såklart. Ja det verkar ju gå bra med 45x70!
 
Mikael_L
Dörrkarmars mått (tjocklek) kan man nog säga vara standardiserade till några mått. (kanske varierar det någon mm hos någon tillverkare, och kanske kan man hitta någon som inte alls följer detta)

Men så här är det i princip:

68mm karm
Passar till 45 regel i väggen och ett skivlag på varje sida.
Regel + 2 x 13mm gips = 71mm, regel + 2x11 mm OSB = 67mm

92 mm karm
Passar till 70 regel och enkelt skivlag pbs, eller 45 regel och dubbelt skivlag pbs.
70 regel + 2x13mm gips = 96mm, 45 regel + gips + OSB pbs = 93 mm

118mm karm, passar till 70mm regel + två skivlag pbs, eller 95 regel och enkelt skivlag pbs.


Kollar man runt lite kan man hitta 92-96 mm karmar, och 68-70mm karmar osv.
Men någon enstaka mm hit brukar inte bråka, det blir bara fodret som kommer luta något lite.
 
Jag sätter OSB nu i vårat sovrum. Då våra väggar var reglade med 45x95 sedan byggnation så vill jag inte få ner i storlek där jag gör förändringar.

Så våra väggar blir
13mm gips - 11mm osb - 45x95 reglar med 95mm mineralull - 11mm osb - 13mm gisp = 143mm. T
Tjocka som attan men stabila nog till att klara av en mindre bombattack :crysmile: Största problemet blir just karmar. Även de tjockaste 118mm karmarna räcker inte till.
 
Mikael_L
Ja man bör nog nöja sig med 45x45 eller 45x70 som reglar i mellanväggar om man kör med dubbla skivlag. ;)

Jag har 45x70 i några bärande innerväggar (samt mot badrum), och 45x45 i övriga.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja man bör nog nöja sig med 45x45 eller 45x70 som reglar i mellanväggar om man kör med dubbla skivlag. ;)

Jag har 45x70 i några bärande innerväggar (samt mot badrum), och 45x45 i övriga.
Haha ja.. men flyttar man inte väggar så känns det dumt att byta ut det där fina kärnvirket! Reglarna som sitter idag är tamejfan rakare än de man köper hos bygghandlar'n :oops: På badrumsväggen så blir det konstruktionsplyfa så den väggen blir ytterligare 4mm tjockare :crysmile:
 
Mikael_L
Precis så, det känns ju sådär lagom kontraproduktivt att riva fint material. :)

Du kan köpa en vanlig 96mm karm så får du bygga lite smygar runt sen.


edit: Du kan få lite stenhuskänsla, med djupt liggande karmar i tjocka väggar, om det lockar. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis så, det känns ju sådär lagom kontraproduktivt att riva fint material. :)

Du kan köpa en vanlig 96mm karm så får du bygga lite smygar runt sen.


edit: Du kan få lite stenhuskänsla, med djupt liggande karmar i tjocka väggar, om det lockar. ;)
Ytterväggarna är stenväggar så det blir som du säger lite samma känsla faktiskt! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.