Vad är anledningen till att man har just tre faser in i huset? Om man skulle ha två eller fyra skulle jag förstå det bättre, eftersom man helt enkelt kan köra någon maskin mellan två faser och får 400V genom den. Men 3-fas då? Man får ju mer besvär med att fördela lasterna jämt då! Och gamla 3-fasmotorer, varför går de på 3-fas istället för på 2-fas då?
 
3-fas systemet är det system som (utan andra hjälpmedel) har lägst antal fasledare som ger ett
roterande flöde i en växelströmsmaskinkonstruktion. Detta är huvudskälet.
 
Sverre har helt rätt. Ett trefassystem är det system som med minst antal faser som kan upprätthålla ett icke-pulserande moment på en motor, vilket är anledningen till att trefassystem valts och till varför gamla motorer är anslutna till trefas.

Intressant är även valet av frekvensen 50 Hz. Det är slumpmässigt. USA och USA-påverkade delar av världen kör 60 Hz och flygplan ofta 400 Hz. Optimalt för elnät är lite drygt 70 Hz eller så ur ett ekonomiskt perspektiv.

Länge kunde man inte bestämma sig för AC eller DC i näten heller, men möjligheten till sammankoppling av nät med olika spänningar via transformatorer torde vara största anledningen till att använda AC. DC används dock även det i många applikationer idag.
 
Bäst vore det om alla i världen hade samma standard... Men visst, vem vill byta?
 
Okej, jag förstår. Förr var ju många hushållsmaskiner, t.ex manglar 3fasanslutna. Det var antagligen då för att få ett rotarande flöde till den. Men varför är det mesta 1fasanslutet idag då? Då får man väl ett pulserande moment i mangeln, men ändå går den jämt och fint!? ???
 
Du kan använda en trefasmotor till enfas genom en lämplig kondensator som ligger mellan två lindningar för att få ditt roterande moment.
 
Anledningen till att du fortfarande har 3-fas när mangeln idag klarar sig på en är att det blir fördyrt att bygga om hela nätet i sverige. Dessutom är det bra att ha 3-fas till apparater som behöver mer effekt (el panna mm)
 
Jag menade inte att det var onödigt med 3fas i huset idag, självklart skall man kunna köra maskiner som behöver ett roterande flöde. Det jag undrar är varför t.ex. manglar idag går på 1fas medan man förr körde dem på 3fas.
 
SkaneErik skrev:
Jag menade inte att det var onödigt med 3fas i huset idag, självklart skall man kunna köra maskiner som behöver ett roterande flöde. Det jag undrar är varför t.ex. manglar idag går på 1fas medan man förr körde dem på 3fas.
Min gissning är att man förr i tiden byggde dem som maskiner och rejäla
maskiner har en generöst dimensionerad trefasmotor eftersom det är det man vill ha i tex en verkstad. Nu bygger man dem som, ehh, vitvaror.
 
SkaneErik>Ett av skälen är nog även EU-anpassning. Misstänker att det inte finns så många mangeltillverkare i Sverige idag och eftersom de flesta länder verkar föredra enfas av nån anledning så anpassar man sig för det.

Vidare så pulserar inte enfas utan den precis som de andr faaserna ären jämn sinuskurva och det enda som skiljer emellan de tre faserna är en fasförskjutning på 120 grader dvs en tredjedel av ett varv (360 grader). När man modifierar en trefasmotor till enfas ersätter man två faser med en kondensator som tyvärr har den begränsingen att den enbart kan fasförskjuta 90 grader vilket (om jag minns rätt och orkar inte leta i böcker) ger betydligt sämre effekt men billigare och enklare inkoppling,inget att rekommendera att göra själv. Exploderande kondensatorer är noll kul!!!

Pratar vi frekvensomformare så är det andra trix med elektronik som gäller men oftast så har man inte sådana i hushåll, invertervärmepumpar undantaget. Fördelen med dem är att man "leka" med både frekvens och faser så man kan varvtalsreglera motorer och även skapa tre korrekt fasförskjutna faser ur en.

<edit>Glömde att om man skall driva en motor som ursprungligen drar t ex 3x10A så lär man behöva jäkligt stora säkringar om man skall driva den från en fas oavsett om det är via kondensator eller frekvensomformare. 30 A plus diverse förluster *rys*

Och det självklara skälet som jag missade... 3 faser ärdet optimala för _motorer_ ,självklart kan man köra 6 med men varför fler trådar när tre är standard?

Hoppas detta blev lite svar på din fråga?
/Kent
 
Ytterligare ett skäl till att inte ha fler faser än tre är krånglet med att koppla dem i rätt ordning.

Med tre faser finns det bara två sätt att koppla. Det ena sättet ger rotation i en riktning å det andra sättet ger rotation i andra riktningen.

Om du har fel rotation är det bara att byta plats på två godtyckliga faser.
 
Tack för alla svar, nu känner jag mig mer upplyst än innan.. ;D Självklart blir det krångligare inkoppling med 3fas då man kan få fel rotation om man kopplar fel. I en annan tråd sades det att det inte finns någon standard man följer när man installerar 3fasuttag! Stämmer det?! Verkar osedvanligt konstigt! ???
 
Det kan nog även vara lite av en tradition.
Landsbygdselektrifieringen gjordes med tre faser då behovet av att driva motorer var stort. Det gav även mindre kopparkostnad per överförd kwh.
Och i samhällena fanns det mycket småindustrier som behövde driva motorer. Detta kan ha satt standarden på en hög nivå som sedan utnyttjades för att även sälja el till elspisar och elvärme.
 
SkaneErik skrev:
Tack för alla svar, nu känner jag mig mer upplyst än innan.. ;D Självklart blir det krångligare inkoppling med 3fas då man kan få fel rotation om man kopplar fel. I en annan tråd sades det att det inte finns någon standard man följer när man installerar 3fasuttag! Stämmer det?! Verkar osedvanligt konstigt! ???
Dom tre faserna är benämda L1, L2 och L3.
T.ex. 416 uttag är märkta med vilken fas som ska ligga på vilket stift.
Lägger man L1 på V, L2 på W och L3 på U i en motor kommer den att snurra medsols.
Så visst finns det en standard för hur det ska vara, men ytterst få fasföljdsprovar när centraler och uttag monteras, och det får ju till följd att man ibland springer på uttag som är rätt kopplade, ibland fel.
 
En liten detalj till, SkaneErik, är att när trefasnätet kom till lantbruket, så försökte man dra så tunna kablar som möjligt. Men en motor som man startar direkt drar rejält med ström tills den kommit upp i driftvarvtalet. Det kallas direktstart eller triangelkoppling för lindningarna ligger då sammankopplade i triangelform.  Som du vet är fasspänningen mellan faser ca 380 Volt (numera lite mer). Men om man mäter spänningen hemma i ett vanligt uttag är det ju runt 220 Volt. Det är inte spänningen mellan två faser, utan mellan en av dem ner till jord, en fjärde tråd alltså. Där fanns tricket till hands att starta motorn på bara 3 faser med 220 V, det som även kallas stjärnkoppling. Ena änden av de tre lindningarna går till en faskabel och de tre andra ändarna dras samman och kopplas inte till jord (Sverres synpunkt är att man inte ska dra denna punkt till jord, bara samla dem till en "virtuell" mittpunkt). Nu startar motorn med bara 220 V och drar mycket lägre ström. Det blir en ganska mjuk start. När varvtalet kommer upp till fullt varvtal fattas det en smula till helt fullt och man slår snabbt om till den direkta kopplingen.

Rent tekniskt så måste man dra ut alla sex kablarna till den här stjärn/triangel omkopplaren, men det blir mycket billigare än att dra grövre ledningar, kanske flera kilometer.

Som en konsekvens är det så att när du kopplar in apparater till ditt nät hemma så är det bäst resultat när lasten är jämnt spridd. Ofta provar man med allt inkopplat att det är bra spridning och kanske justerar lite så det är jämn fördelning.

I gamla centraler satt det en fas i varje horisontell rad proppar. Idag har man ofta automatsäkringar och då ligger faserna i rad 1-2-3-1-2-3 osv.

Den femte tråden då? I gamla system röd, i nya gulgrön randig. Ska den leda någon ström? Ja, men helst aldrig! Den dubblerar bara jordkabeln fram till centralen och dess uppgift är att erbjuda en direktväg till jorden så att ett fel i apparaten som ger hög ström inte smälter kablarna utan i första hand får säkringen att lösa ut. En oerhört viktig kabel som kan betyda liv eller död. Den har sin funktion och jordfelsbrytaren har sin. Ska inte blandas och de ersätter inte varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.