timmelstad skrev:
Grafen ovan visar klart och tydligt att reallöner har minskat kontinuerligt sen september 2009. Var fick du ovanstående "14 år" ifrån om man får fråga?
Nej, grafen visar att den minskat sen årsskiftet.
Att grafen vänder betyder inte reallönen minskar, den måste gå under 0 för att det ska inträffa.
 
Ville_Vessla skrev:
Nej, grafen visar att den minskat sen årsskiftet.
Att grafen vänder betyder inte reallönen minskar, den måste gå under 0 för att det ska inträffa.
Jag ber om ursäkt, reallöneutvecklingen skulle det naturligtvis stå.
 
timmelstad skrev:
Jag ber om ursäkt, reallöneutvecklingen skulle det naturligtvis stå.
Spelar väl ingen roll vilket ord du väljer, enligt din graf har reallöneutvecklingen varit positiv fram till senaste årsskiftet och inte fram till september 2009.
 
timmelstad skrev:
Absolut. Men nu trodde jag det var en fråga om ekonomiska skäl?

Det finns numera också tjänster som bevakar detta åt dig som kostar 149:- om året.
Vem då? Har ett obelånat hus...
 
Ville_Vessla skrev:
Spelar väl ingen roll vilket ord du väljer, enligt din graf har reallöneutvecklingen varit positiv fram till senaste årsskiftet och inte fram till september 2009.
Nu tänker jag försöka vara lite finkänslig och anta att vi bara pratar om olika saker, och inte att du bara håller på och märker ord och vinklar det för att kunna påpeka petitesser istället för att bidra med något vettigt.

Ja, reallöner har ökat så länge de ligger över noll, men om reallönen går upp säg 3 % 2009 och 1,5% (exempelsiffror) 2010 så menar jag att reallöneutvecklingen är på nedåtgående. När trenden håller i sig i nästan 2 år och reallöner minskar kontinuerligt från en "topp" och fortsätter neråt ner under 0% i utveckling, så tycker jag nog man kan beskriva utvecklingen som minskande.

Men skitsamma, jag tror nog du fattar vad jag är ute efter, vilket är poängen, inte hur jag valde att beskriva grafen. Jag hoppas vi kan nöja oss där.

Det som man snarare skulle fundera över är vad det här kan komma att innebära framöver. En lågkonjunktur (som ju mycket väl kan komma i antågande), lär inte bättra på utvecklingen...
 
Slacker32 skrev:
Vem då? Har ett obelånat hus...
Ratsit självbevakning till exempel.
 
timmelstad skrev:
Ja, reallöner har ökat så länge de ligger över noll, men om reallönen går upp säg 3 % 2009 och 1,5% (exempelsiffror) 2010 så menar jag att reallöneutvecklingen är på nedåtgående. När trenden håller i sig i nästan 2 år och reallöner minskar kontinuerligt från en "topp" och fortsätter neråt ner under 0% i utveckling, så tycker jag nog man kan beskriva utvecklingen som minskande.
Glömt av den här diskussionen ett tag.

Reallöneutvecklingen har varit positiv i 14 år.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____70546.aspx

Går ökningarna från 2% till 1% är den fortfarande positiv. Går den från -2% till -1% är den fortfarande negativ.

Reallöneutvecklingsderivatan däremot är det du tänker på (men inte skrev). Du vet, "nedgången planar ut" mm.
 
-MH- skrev:
Glömt av den här diskussionen ett tag.

Reallöneutvecklingen har varit positiv i 14 år.

[länk]

Går ökningarna från 2% till 1% är den fortfarande positiv. Går den från -2% till -1% är den fortfarande negativ.

Reallöneutvecklingsderivatan däremot är det du tänker på (men inte skrev). Du vet, "nedgången planar ut" mm.
Du beskriver fortfarande bara det som har varit, inte det som är nu. Vilket tycker du är mest relevant?
 
Årets ökning vet vi inget om, eftersom året inte är slut. Men vi kan alltid spekulera...
 
-MH- skrev:
Årets ökning vet vi inget om, eftersom året inte är slut. Men vi kan alltid spekulera...
Vi vet utvecklingen hittills i år.

Du spekulera? Det skulle jag vilja se.
 
Jag tror de flesta löntagare har en negativ reallöneutveckling 11 månader om året...
 
Nu går det ju att göra en hyfsad vinst på den bundna räntan igen, runt 0,4%-enheter på en 2 åring och runt 0,8%-enheter på en 5 åring utan att vara nån monsterförhandlare.
 
Finns det verkligen folk som binder upp sina pengar i 5 år för att tjäna 0,8% per år? Man kan ju gå in och ut på börsen under samma dag och få 2-3% utan att vara börsmäklare.
 
Ville_Vessla skrev:
Nu går det ju att göra en hyfsad vinst på den bundna räntan igen, runt 0,4%-enheter på en 2 åring och runt 0,8%-enheter på en 5 åring utan att vara nån monsterförhandlare.
"Vinst". Hur tänker du då?
 
Tompamannen skrev:
Man kan ju gå in och ut på börsen under samma dag och få 2-3% utan att vara börsmäklare.
Vad jobbar du för om du kan göra såna pengar på börsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.