MathiasS skrev:
Ok då är min pump överdimensionerad.

Jag tror ändå att lagom är bäst, och med det menar jag någon storlek större än vad man gjort för några år sedan. Att köpa 12-13kw när det räcker med 7 tror jag är fel. Pumparnas reglersystem är designade för att funka bra med "lagom" storlek.
'
håller med till 100% man ska inte köpa jätte stora pumpar, det leder till dyr drift & pumpstopp på överhettning.
 
zeb skrev:
Hm, men är det inte det man vill ha, så varmt vatten som möjligt? Och om returvattnet är "för varmt" så kan det väl fortsätta att cirkulera i systemet till det kommer ner i temperatur! Under tiden får pumpen vila.

Förresten om styrningen är korrekt så borde väl inte pumpen tillåtits att producera mer värme än vad radiatorerna ville ha. Min okunskap är irriterande, jag vet det - men jag gör mitt bästa för att förstå. :-[

det är billigare att göra kallare vatten.
om man skickar ut (tillverkar) 35 gradit vatten har du ett COP på 4,8.
gör du istället 55 gradit vatten så blir COP 3,0

så du vill inte göra varmare vatten än vad som för tillfället behövs fö att värma ditt hus.

om returvattnet är varmare än 55 grader kommer pumpen att lösa(stängasav) på högtrycks presosteten.
(65 grader på vissa pumpar)

en värmapump kör man utan eller med fult öppna radiatortermostater för att värma allt radiatorvatten & låta värmepumpen göra lagom "kalt" vattan för att värma huset.

Har man ett klant dimensionerat radiatorsystem så kan man behöva 55 gradit vatten redan vid 0 grader ute & då kommer pumpen att stängas av när det blir kallare & varmare vatten behövs, så då går den som ren el panna.

har man et bra eller överdimensionerat radietorsystem så kommer pumpen inte at orka göra varmare vatten än tilexempen 45 grader & då behövar elpatronen bara spets värme lite för att höja tempraturen, man har ju 10 grader extra på sig innan värmepumpen stäng av.

desto störe radiatorsystem man har desto lägre radiatortempratur kan man har o ändå ha samma inomhustempratur.
själv klarar jag mig med 35 gradit radiator vatten för att hålla 21,5 grader inna när det är 0 ute & 39 grader räcker när det är -10 grader ute. (här snackar vi bra års COP) Trots att pumpen är överdimensionerad så orkar den bara värma radiatorsystemet till 47grader, så radiatorsystemet är ännu mer överdimensionerat än pumpen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.