Om inte ekonomi biten är intresant varför ska man då överdimensionera?
 
T
En ganska stor faktor att räkna med vid byte till VP, är att man byter från ett äldre högtemperatursystem till ett nyare lågtemperatursystem, vilket oftast ställer till det med äldre vattenradiatorer som är dimensionerade för det äldre = sämre verkningsgrad, speciellt när det blir rejällt kallt. Samma gäller nog också vid varmvatten-beredning som då kräver längre laddtider beroende på vilken temperatur som man kör med.

Alltså får man väl då räkna på vad överkompensera kostar mot att behöva byta ut en massa radiatorer för att kunna uppnå samma komfort som tidigare system med värme samt varmvatten.

Däremot undrar jag om man verkligen får överkompensera, I Sth var det blankt nej vid tillståndsgivning av borrhål, man räknar x kwh per borrhål med x m djup relaterat till husets uppvärmningsyta/pump, så då hamnar ju konsumenten i en moment 22 situation, då en statstjänsteman ska avgöra hur mycket kräm som jag får ha från pumpen.
 
TN-Funkis skrev:
Däremot undrar jag om man verkligen får överkompensera, I Sth var det blankt nej vid tillståndsgivning av borrhål, man räknar x kwh per borrhål med x m djup relaterat till husets uppvärmningsyta/pump, så då hamnar ju konsumenten i en moment 22 situation, då en statstjänsteman ska avgöra hur mycket kräm som jag får ha från pumpen.
När jag sökte och fick tillstånd så gjorde man en koll så jag inte fick ett tokigt kort hål, något prat om övre begränsning fanns det absolut inte. Jag påpekade tillochmed att jag tagit till många extra meter på hålet. Detta var ett par år sedan dock.
 
T
Mysko, tror det var Miljökontoret som höll i detta, där jag ville borra 2 hål, njet sa kontoret, och tekniskt var det inga problem med grannar/tunnlar/grundvatten etc.
Detta var 2002, och deras ursäkt var att grannen brevid även i framtiden skulle kunna köra VP, där jag då påvisade att med "solfjädersform" skulle min granne, som inte var intreserad, klara sig utmärkt vid ev framtida VP. Miljökontoret var helt inställda på en mall för 3/4 och inte intresserade att ha något annat i sitt system, men karln som jag snackade med borde snarare ha jobbat med parkeringsfrågor.....
 
Det ligger helt inom felmarginalen för beräkningarna så jag kommer fram till att man bör ha en pump som klarar hela värmebehovet en normalvinter!
Helt rätt: man gör en kalkyl, och visar hur man gjort, och sen kommer fram till något

Säg emot mig om jag har fel!
och därav yckte jag att sluttsatsen var väl definitiv på de grunder som antagits :)
 
Bra, instämmer :)
 
många som tycker i den här tråden. hur många här har en överdimensionerad markvärmepump ?
 
det är väl ett diskussionsforum eller?
 
CarMan skrev:
många som tycker i den här tråden. hur många här har en överdimensionerad markvärmepump ?
När är en pump överdimensionerad?
 
MathiasS skrev:
När är en pump överdimensionerad?
om en pump klarar sig helt utan eltillskott är den överdimensionerad
 
Andreas_Hansson skrev:
det är väl ett diskussionsforum eller?

jo det är sant, men jag kan komma med riktiga siffror från verkligheten
 
10 000:- räcker för att gå upp en storlek på pump & borra 30 meter extra borrhål. det är värt varenda öre !
 
om man har en normalt dimensionerad pump komer den gå nästan konstant under den kallaste vintermånande, då trycker man alltså ned vatten som är minus 2 grader konstant i borrhålet.

om man går upp en storlek på pump kommer man att ha lite stopp då o då så borrhålet får vila + att man kommer att trycka ner varmare vaten på grund utav den djupare borran.

enda nackdelen som jeg ser det är att man nfortare når en högre temp på raiatorvattnet & i värsta fall måsta man komplitera med nå ny eller en större radiator, för att inte få för varmt returvatten.
 
CarMan skrev:
om en pump klarar sig helt utan eltillskott är den överdimensionerad
Ok då är min pump överdimensionerad.

Jag tror ändå att lagom är bäst, och med det menar jag någon storlek större än vad man gjort för några år sedan. Att köpa 12-13kw när det räcker med 7 tror jag är fel. Pumparnas reglersystem är designade för att funka bra med "lagom" storlek.
 
CarMan skrev:
enda nackdelen som jeg ser det är att man nfortare når en högre temp på raiatorvattnet & i värsta fall måsta man komplitera med nå ny eller en större radiator, för att inte få för varmt returvatten.
Hm, men är det inte det man vill ha, så varmt vatten som möjligt? Och om returvattnet är "för varmt" så kan det väl fortsätta att cirkulera i systemet till det kommer ner i temperatur! Under tiden får pumpen vila.

Förresten om styrningen är korrekt så borde väl inte pumpen tillåtits att producera mer värme än vad radiatorerna ville ha. Min okunskap är irriterande, jag vet det - men jag gör mitt bästa för att förstå. :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.