Det är klart vi är snett ute med skatterna i landet...de skall ju ge oss en grundtrygghet med skola, sjukvård och omsorg. Men det är inte speciellt bra inom något av dessa områden. Så VAR tar pengarna vägen....jo kvoten bidragstagare/förvärvsarbetare blir större för varje år och därför måste skattetaget öka - tycker regeringen.

De som jobbar svart gör det förmodligen av flera skäl, ett är att protestera mot skatten. Gör det "lönsamt" att betala skatt i landet så vänder kanske trenden. Den har dock pågått länge nu så det blir inte lätt...

Något är snett med en taxeringsvärdehöjning på 30%...trots att skattesatsen gått ned....är det bara jag som tycker det?

Tänk på att sansa er i kommentarerna...man kan ha olika åsikter i frågor men det behöver inte bli pajkastning.
 
Calle Anka: Du skriver i ett annat inlägg att man inte kan skatta ihjäl ett land. Sant men vad man gör just nu är att skatta det till passivitet. Ingen vill ta initiativ utan bara sondmatas med bidrag.
När detta ifrågasätts kommer de vanliga okunniga skräckvisionerna om att våra pensionörer kommer att dö i sin avföring etc. Till dessa skulle jag vilja be dem åka ut och besöka andra I-länder. Jag skulle vilja säga att de ofta har en bättre välfärd per satsad peng än vad vi har. Fortsätter vi i samma gamla skattespår kommer vi att bli omsprungna även av östeuropeerna inom kort

mvh
David
 
jarlh skrev:
En anledning är att staten har en massa utgifter för skolor, sjukhus osv.
För att inte tala om arbetslöshet, sjukskrivningar och förtidspensioneringar. Fick man fler folk i arbete ö.h.t. (och det är väl på många sätt tveksamt om höga inkomstskatter leder till fler i arbete) så skulle dessa utgifer minska samtidigt som intäkterna ökar. Ett rejält pluss i kassan, alltså.

Vård, skola och omsorg är favoritargumenten när man vill höja skattena. Men det är inte dit den stora delen av de senaste skattehöjningarna verkar ha gått (nedskärningarna inom vård, skola och omsorg fortsätter som bekant). Och det lär inte vara dit framtida skattehöjningar går heller, om man inte börjar inrikta sig på att ta itu med själva problemet. Att allt färre måste försörja allt fler. Det är en ohållbar ekvation.
 
David skrev:
Calle Anka: Du skriver i ett annat inlägg att man inte kan skatta ihjäl ett land. Sant men vad man gör just nu är att skatta det till passivitet. Ingen vill ta initiativ utan bara sondmatas med bidrag.
När detta ifrågasätts kommer de vanliga okunniga skräckvisionerna om att våra pensionörer kommer att dö i sin avföring etc. Till dessa skulle jag vilja be dem  åka ut och besöka andra I-länder. Jag skulle vilja säga att de ofta har en bättre välfärd per satsad peng än vad vi har. Fortsätter vi i samma gamla skattespår kommer vi att bli omsprungna även av östeuropeerna inom kort

mvh
David
David, det var mer en politisk metafor....jag tänkte på den gamla arbetarsången "internationalen" som i en vers noterar:
"Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner."

;)
 
Ni klagar på de som bestämmer roffar åt sig och inte lägger pengarna rätt.

Vem f-n har valt de som bestämmer??

Sen kanske de inte hade behövt fastighetsskatten om alla som har hus inte hade valt SVART arbetskraft i parti och minut .
Där hade kanske tom hade blivit en slant över så att ålderdomshemmet kunnat anställa ett vårdbiträde till.
Så att 95åriga Agda åtminstone inte hade behövt vara nersk-ten när hon dog.
Det är trots allt hon och hennes jämnåriga som byggt detta landet.
Glöm inte det.
Men det är ju klart, varför skall hon ha någonting för det nu, skjut henne på plats istället, hon går ju ändå bara på bidrag och kostar pengar.
 
Hej Parkakungen,
Om jag ska tolka dina argument mellan svordomarna så påstår du att fastighetsskatten är en direkt följd av anlitande av svart arbetskraft. Intressant, skulle tro att du är en av få som tror på denna teori.

Om vi ska prata orsak och verkan så tror jag mer på följande teori. Ett komplicerat och i många ögons orättvist skattesystem leder till mer svartjobb. Eller ett folk beroende av statliga bidrag lär inte rösta på det parti som tar bort dessa bidrag.

Annars tycker jag att du börjar få ont om argument vid det här laget. Som många har påpekat så går inte ens skattepengar i huvudsak till 95-åriga Agda. Det går till att muta ihop röster bland alla bidragstagare till nästa val.

mvh
David
 
DragonLady skrev:
Jag hade gärna betalat dessa 4000 om det hade gått till dessa som verkligen behöver dom och inte till dessa oändligt många parasiter som bara gapar efter bidrag utan att vilja jobba för sin brödföda.
fattar inte riktigt hur man kan sitta och reta sig på den ytterst lilla del bidrag som går till dom som inte VILL arbeta, en ren tokgissning som trots allt kanske inte är så tokig är att den siffran är ca 2 procent, lägre en så kommer man antagligen aldrig att få ner arbetslösheten då det finns vissa som inte vill jobba. att dom valt det livet framstår som en gåta för mig, men det är deras val och att för den sakens skull ta fram piskan och tvinga dom att jobba kommer aldrig att funka, vill dom ha sina liv med 670 kr/dag så visst, men jag hade aldrig velat byta med dom.
Visst kan man ha synpunkter på hur det svenska ekonomiska systemet är uppbyggt men det är en mycket komplex historia och det är lätt att man stirrar sig blind på det man betalar men inte ser det man får.
Men som sagt, att tala om parasiter tycker jag är ganska lågt då det ändå är en väldigt liten del som inte vill göra rätt för sig.

Tycker calle a. har en point i sitt uttryck att man kan ha olika åsikter, och försöka undvika pajkastning....

 
Håller med om att pajkastning inte leder nånstans.
Det är dock inte bara den öppna arbetslösheten som kostar. Över 20% av den arbetsföra befolkningen i Sverige arbetar inte. Såg statistik på SVT's debattprogram för en månad sen att Norrland har 60-70 sjukdagar i genomsnitt per år. Vi är mest "sjuka" i världen. Jag har inget personligt emot folk som utnyttjar systemet när det är systemet som är felaktigt. Däremot kan jag bli arg när folk försvarar det sjuka systemet med gamla 1900-tals klyschor.
Hur mycket pengar skulle inte 2-3 karensdagar spara? Hur mycket skulle inte kommunerna spara på att låta offentliga upphandlingar även inbegripa företag från våra nya EU-länder? Eller uppmuntrade privata tjänster inom vården.
Hur mycket mer skulle inte kunna göras för mindre pengar om vi i stället för nuvarande Top-down approach till boendepolitiken i stället överlät mycket av besluten till individen?
Om ni såg SVT's debattprogram igår så pekade den "billiga byggaren" ut kommunledningen som stoppklossen för billiga bostäder.
Vi är för fokuserade på intäktsbasen i stället för på kostnadsbasen. Vi behandlar skattebetalare som presumtiva skurkar medan vi inte vill ha någon insyn i transferreringarna.
Vi behandlar egna företagare som multinationella företag och anser att de suger ut sina anställda och kunder.

mvh
David
 
David skrev:
Hej Parkakungen,
Om jag ska tolka dina argument mellan svordomarna så påstår du att fastighetsskatten är en direkt följd av anlitande av svart arbetskraft. Intressant, skulle tro att du är en av få som tror på denna teori.

Om vi ska prata orsak och verkan så tror jag mer på följande teori. Ett komplicerat och i många ögons orättvist skattesystem leder till mer svartjobb. Eller ett folk beroende av statliga bidrag lär inte rösta på det parti som tar bort dessa bidrag.

Annars tycker jag att du börjar få ont om argument vid det här laget. Som många har påpekat så går inte ens skattepengar i huvudsak till 95-åriga Agda. Det går till att muta ihop röster bland alla bidragstagare till nästa val.

mvh
David
Nej, det han menar är att mycket vill ha mer. De som beklagar sig över fastighetsskaten är samma personer som gladeligen uppmuntrar svart arbetskraft utan att bry sig om vilka konsekvenser det för med sig. Hela byggbranschen är rutten tack vare detta (och byggjobbare är nog den arbetsgrupp som belastar vårt vård/bidragssystem mest). I slutändan så är det folks gnidenhet som styr svartjobbandet, det kan inga skattesänkningar ändra på. Hur du än vrider och vänder på det, så kommer vit arbetskraft alltid att vara dyrare än svart.

Ditt utspel om att det inte går skattepengar till gamla Agda är så löjligt att jag inte ens orkar motbevisa dig. Ett tips till dig är att kolla upp en någotsånär aktuell redovisning över sveriges finanser, där lär du se hur många miljarder eller procent av BNP som plöjs ner i vården varje år. Dessa siffror kommer knappast att öka genom den skattesänkning som du vill se.



David skrev:
Håller med om att pajkastning inte leder nånstans.
Det är dock inte bara den öppna arbetslösheten som kostar. Över 20% av den arbetsföra befolkningen i Sverige arbetar inte. Såg statistik på SVT's debattprogram för en månad sen att Norrland har 60-70 sjukdagar i genomsnitt per år. Vi är mest "sjuka" i världen. Jag har inget personligt emot folk som utnyttjar systemet när det är systemet som är felaktigt. Däremot kan jag bli arg när folk försvarar det sjuka systemet med gamla 1900-tals klyschor.
Hur mycket pengar skulle inte 2-3 karensdagar spara? Hur mycket skulle inte kommunerna spara på att låta offentliga upphandlingar även inbegripa företag från våra nya EU-länder? Eller uppmuntrade privata tjänster inom vården.
Hur mycket mer skulle inte kunna göras för mindre pengar om vi i stället för nuvarande Top-down approach till boendepolitiken i stället överlät mycket av besluten till individen?
Om ni såg SVT's debattprogram igår så pekade den "billiga byggaren" ut kommunledningen som stoppklossen för billiga bostäder.
Vi är för fokuserade på intäktsbasen i stället för på kostnadsbasen. Vi behandlar skattebetalare som presumtiva skurkar medan vi inte vill ha någon insyn i transferreringarna.
Vi behandlar egna företagare som multinationella företag och anser att de suger ut sina anställda och kunder.

mvh
David
1. 2-3 karensdagar kommer att slå hårt mot de som har någon kronisk åkomma, men som fortfarande vill arbeta.

2. Skola och omsorg får ALDRIG drivas med vinstintressen, vilket privata företag kommer att göra.

3. Angående den "billiga byggaren" så håller jag fullt med dig. Politisk administration är det mest tungrodda som finns och den socialdemokratiska är den värsta.


Jag vet varför den svenska ekonomiska ekvationen inte går ihop. Tyvärr så kan jag inte säga det utan att bli stämplad som rasist.


 
Kapten Klänning skrev:
1. 2-3 karensdagar kommer att slå hårt mot de som har någon kronisk åkomma, men som fortfarande vill arbeta.

2. Skola och omsorg får ALDRIG drivas med vinstintressen, vilket privata företag kommer att göra.

3. Angående den "billiga byggaren" så håller jag fullt med dig. Politisk administration är det mest tungrodda som finns och den socialdemokratiska är den värsta.
1.) Och hur många är det i förhållande till hur mycket pengar som försvinner nu?

2.) Varför får den ALDRIG drivas med vinstintresse? Jag ser gärna att den gör det. Dags att tänka utanför boxen?

Den sista kommentaren kommenterar jag inte ens...

mvh
David
 
David skrev:
1.) Och hur många är det i förhållande till hur mycket pengar som försvinner nu?

2.) Varför får den ALDRIG drivas med vinstintresse? Jag ser gärna att den gör det. Dags att tänka utanför boxen?

Den sista kommentaren kommenterar jag inte ens...

mvh
David
Den får inte drivas med vinstintresse av samma anledning som att jag inte rakar mig med två rakhyvlar samtidigt för att spara tid.
 
Varför får den ALDRIG drivas med vinstintresse? Jag ser gärna att den gör det. Dags att tänka utanför boxen?
Därför att då blir politiskt tillsatta ämbetsmän och yrkespolitiker helt utan sysselsättning, är det enkla svaret.

Studera hur landsting och kommuner är organiserade för politikers och makthavares försörjning i första hand, och för produktion av eventuella tjänster i andra hand, så finner du det verkliga svaret bakom alla välformulöerade slagord.

Sverige har enligt OECD världens dyraste offentliga administration. Vi använder nära en tredjedel av bruttonationalinkomsten till intern administration, ofattbara 600 miljarder kronor.

Politikerna debatterar då intensivt ett eventuellt slopande av en bevisligen destruktiv förmögenhetsskatt, som inbringar en enda futtig procent av denna gigantiska byråkrati.

Givetvis kommer ett antal välbetalda offentliga försvarare hävda, att siffrorna är fel, för 600 miljarder räcker till många välbetalda landstingsråd, kommunalråd, generaldirektörer och andra offentliga rådsdirektörer.

Europeiska centralbanken ECB konstaterar att Sverige har västvärldens mest ineffektiva offentliga sektor. Givetvis diskuteras inte heller sådant Sverige. Jag såg det av en slump. Massor av högavlönade politiker och tjänstemän i denna gigantiska apparat skulle instinktivt med emfas ställa upp och hävda att alla dessa uppgifter är felaktiga.

Vad annat kan de göra i sin rädsla att förlora en ytterst priviligerad position i samhället.
 
Måste bara svara på nedanstående inlägg av David!

Hur mycket pengar skulle inte 2-3 karensdagar spara? Hur mycket skulle inte kommunerna spara på att låta offentliga upphandlingar även inbegripa företag från våra nya EU-länder? Eller uppmuntrade privata tjänster inom vården.
Hur mycket mer skulle inte kunna göras för mindre pengar om vi i stället för nuvarande Top-down approach till boendepolitiken i stället överlät mycket av besluten till individen?
Jag har själv kronisk sjukdom vilket krävt ett par riktigt rejäla operationer, dessutom har jag 4 kollegor (av 17 totalt) på min avdelning som jag vet lider av någon form av kronisk sjukdom (allt från diabetes till reumatism). Vi tillhör den "friskaste" andelen av vår avdelning, alltså de med minst antal sjukdagar/år. MEN det händer då och då att man behöver åka in på sjukhus för någon mer omfattande undersökning eller behandling som kräver ett par dagars sjukskrivning. Det är då vi som drabbas av dessa karensdagar. Redan idag med bara 1 karensdag försökr man så långt möjligt att kompa ut dessa dagar istället (vilket ju egentligen inte är tillåtet).

Karensdagar löser ingenting, ökar bara sjuknärvaron på jobbet vilket resulterar i flera "riktiga" sjukdagar (personer går runt och smittar sina kollegor på jobbet vid förkylning, etc).
Om vi hade haft ett väl fungerande husläkarsystem hade jag istället velat se krav på läkarintyg efter kortare tid, ex 2-3 dagar.

Men det är inte här det finns stora pengar att spara för staten, det är långtidssjukskrivningarna och sjukpensioneringarna som kostar mest! Av erfarenhet vet jag att många långtidssjukskrivningsfall beror på att läkaren inte orkat/vågat vara rak mot patienten. Många sjukskrivningar beror på att en person inte trivs på jobbet (kan bero på allt från kollegor/chef till arbetsuppgifter man inte trivs med) - och det är ingen sjukdom.

Jag tror att en mer öppen arbetsmarknad skulle lösa en del av problemen.

Sen måste de folkvalda lära sig att ibland måste man satsa 1 kr för att kunna tjäna 2 kr, man löser inte ett problem på lång sikt enbart genom besparingar.

Sorry, vart lite offtopic men kunde inte låta bli att kommentera inlägget! :-/
 
Men varför skall vi ha skatt överhuvudtaget?
Jag menar jag klarar ju mig. Jag arbetar och får lön, är inte sjuk osv.
Varför skall jag behöva betala för andra som är sjuka eller gamla och BELASTAR systemet?
För att inte tala om alla barn, varför skall jag betala deras skolgång?? Kan väl deras föräldrar göra, och har de inte råd so tough luck.
Tänk så mycket pengar vi kunde spara om vi drog in all sjuklön, alla bidrag, all a-kassa osv.
Kvittar ju om någon blivit arbetslös pga av att deras företag gått omkull för att kommunen valt att ta in en Polsk entreprenör istället, eller hur David??
Kommunen sparar ju pengar, enda som räknas.

Nä, slopa all skatt för jag klarar mig, sk-ter väl i resten, de får klara sig bäst f-n de vill.
 
Nej, det han menar är att mycket vill ha mer. De som beklagar sig över fastighetsskaten är samma personer som gladeligen uppmuntrar svart arbetskraft utan att bry sig om vilka konsekvenser det för med sig. Hela byggbranschen är rutten tack vare detta (och byggjobbare är nog den arbetsgrupp som belastar vårt vård/bidragssystem mest). I slutändan så är det folks gnidenhet som styr svartjobbandet, det kan inga skattesänkningar ändra på. Hur du än vrider och vänder på det, så kommer vit arbetskraft alltid att vara dyrare än svart.

Ditt utspel om att det inte går skattepengar till gamla Agda är så löjligt att jag inte ens orkar motbevisa dig. Ett tips till dig är att kolla upp en någotsånär aktuell redovisning över sveriges finanser, där lär du se hur många miljarder eller procent av BNP som plöjs ner i vården varje år. Dessa siffror kommer knappast att öka genom den skattesänkning som du vill se.
Många "klargöranden" Kapten Klänning. ;)
Ska vi börja med korrelationen mellan svartarbete och krångliga/upplevt orättvisa skattesystem hävdar jag bestämt att den finns. För att få fler att jobba vitt så måste "vinsten" att jobba svart upplevas tillräckligt liten att det inte är mödan värt. Att byggbranschen är rutten beror nog inte på svartarbeten utan på att konkurrensen är för dålig. En kul grej med din "härledning" är att du hävdar att många i byggbranschen jobbar svart vilket jag håller med dig. Du hävdar också att byggarbetare är den grupp som belastar bidragssystemet värst. Med andra ord hävdar du att de som är sjukskrivna mest är de som jobbar mest svart? Mao borde några karensdagar mest drabba svartarbetarna? ;D

Jag hävdar också att kvaliteten på vården inte har ett direkt samband med hur mycket pengar du häller in i den. Mao skulle du kunna göra mycket mer för mycket mindre pengar om det blev konkurrens från privata vårdföretag inom vården. Din liknelse mellan privat vård och dubbla rakhyvlar är kanske inte ditt mest brillianta uttalande idag. Agda får inte bättre vård för att vi fortsätter hälla pengar i svarta hål.

Jämför vi antal sjukskrivningsdagar per person med andra länder så finns det inte ett annat land som har så många som Sverige. Beror det på att vi har mer fysiskt eller psykiskt påfrestande arbeten eller på att vi okynnessjukskriver oss? Det är ganska klart för mig vad det är. Vad tror du, Kapten klänning? Motbevisa mig snälla. ;)


mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.