Såg ditt inlägg nu, så jag tog och jämförde Slovakien med Sverige(låg närmast i listan), och hör och häpna, barnadödligheten är DUBBELT så hög i Slovakien som Sverige. Undrar varför, kanske har de så mycket bättre sjukhus i Slovakien att de slår ihjäl sina ungar??
 
David skrev:
Trodde aldrig att du skulle fråga.  ;D
Vi har mest sjukdagar per capita än något annat land. Det måste väl betyda att vi är sjukast, eller?  ;D ;D ;D

mvh
David
Nu har du ju målat in dig i ett hörn. Men du kanske kan ta en underbetald polsk arbetare till hjälp som kan bära ut dig?
Det är kanske därför vi ligger i den absoluta toppen när det gäller medellivsläng, pga att vi har råd att vara hemma när vi är sjuka.
Det kanske är så David att folk inte har råd att vara hemma när de sjuka i andra länder och därför dör tidigare pga att de slitit ut kroppen i förtid?
Har du överhuvudtaget tänkt på det?
 
LillaSandra skrev:
Måste instämma med Christina och David här!

Fast kan tillägga att jag är 2:a generationens invandrare (finns det begreppet någonstans utanför Skandinavien?!) och mina föräldrar tillhör de som faktiskt lyckats integreras till fullo och är höginkomstttagare. Så det finns hopp om Sverige än  ;)

Pluggade i USA 1 år och visst såg man mycket man tyckte var konstigt, men man såg också att USA på många områden slår Sverige med hästlängder just därför att man privatiserat så mycket (ex vård).

Det som saknas i den offentliga sektorn i vårt land är kostnadskontroll och mindre politiskt detaljstyrande! Oftast tänker man inte längre än näsan räcker.

Exempel:
För 1 år sen ville Shlms läns landsting avskaffa den landstingsfinansierade provrörsbefruktningen (detta samtidigt som herr Persson tyckte att svenska folket skulle skaffa fler barn). Detta stoppades dock (iaf tillfälligt) eftersom alla faktiska experter (tjänstemän och forskare) visade att det i längden skulle kosta samhället betydligt mer i längden (minskat barnafödande, dålig psykisk hälsa pga barnlöshet, etc).
Vad händer om man inte har en sjukvårdsförsäkring i USA?
 
David skrev:
Sant, men man kan faktiskt inte klandra människor som tar fördel av ett sjukt system. Det är bättre att ändra systemet i stället för att skylla på offren.

mvh
David
Det kan man visst :), värdesätter man utbildning högt, så bör man kunna skilja på offer och offer ;)
Jag skulle inte kalla dem som missutnyttjar ett system för "offer", de är isf. de verkliga "parasiterna".
Lite civilkurage har aldrig skadat någon :)

MVH//Christina.
 
Kapten Klänning skrev:
Vad händer om man inte har en sjukvårdsförsäkring i USA?
Ja då "sitter man på pottan", det blir inte fråga om någon "landstingsfinansierad" provrörsbefruktning iaf. ;)

MVH//Christina.
 
David skrev:
Iom att varje land har lägre skatt än Sverige spelar den exakta skattesatsen ingen roll.

Att deras utbildning är bättre än vår säger det mesta. Värt att notera är att:

Kina
lyckas få bättre resultat än svenska studenter på matematiktestet. Men av dina inlägg antar jag att du inte värdesätter utbildning så högt.

mvh
David
Så du anser att Kina har lägre skattesats än Sverige??
 
Vad händer om man inte har en sjukvårdsförsäkring i USA?
Finns ett antal olika alternativ, medicaid, etc och mycket s.k. pro-bono-sjukhus. Men jag är helt enig med dig, det är inte heltoptimalt. Det roliga i USA är alla voluntärer på alla möjliga och omöjliga ställen! När jag var inne på ett sjukhus där för att ta blodprov blev jag mött av en 7 kvinnor stark reception - alla voluntärer .. snacka om att man blev uppassad! :D
 
byggimpert skrev:
Ja då "sitter man på pottan", det blir inte fråga om någon "landstingsfinansierad" provrörsbefruktning iaf. ;)

MVH//Christina.
Finns dock ingenting som hindrar att man har obligatoriska sjukförsäkringar, samtidigt som man låter folk själva välja var de skall köpa försäkringen. Ett liknande system finns ju för bilägare, där trafikförsäkringen är obligatorisk. Och för husbyggare (för att anknyta till ett relevant ämne) där både byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd är obligatoriskt.
 
Måste inflika i utbildningsdiskussionen här ... visst är det så att det behövs fler lärare för att bättre kunna ta hand om elever som behöver extra stöd.
Men jag tror det skulle hjälpa en hel del om vi slutade vara så mesiga. På "min tid" (jag är ändå inte särskilt gammal alls) var det ingen som sparkade en lärare för att "uppfostra" eleverna (nej, vi blev inte agade, men fick en rejäl utskällning om vi betedde oss illa!). Idag vågar lärarna knappt höja rösten åt eleverna utan att bli anklagad för misshandel. Klart det är kaos i klassrummen då och svårt att undervisa.
 
LillaSandra skrev:
Finns ett antal olika alternativ, medicaid, etc och mycket s.k. pro-bono-sjukhus.  Men jag är helt enig med dig, det är inte heltoptimalt. Det roliga i USA är alla voluntärer på alla möjliga och omöjliga ställen! När jag var inne på ett sjukhus där för att ta blodprov blev jag mött av en 7 kvinnor stark reception - alla voluntärer .. snacka om att man blev uppassad!   :D
Inte helt optimalt.
Nä, men det är ju inte vårt problem, vi som kan betala för oss.
Att ett par parasiter strycker med bara för att de inte har någon försäkring gör ju inget. Det är ju bara en besparing för samhället.
 
LillaSandra skrev:
Finns ett antal olika alternativ, medicaid, etc och mycket s.k. pro-bono-sjukhus.  Men jag är helt enig med dig, det är inte heltoptimalt. Det roliga i USA är alla voluntärer på alla möjliga och omöjliga ställen! När jag var inne på ett sjukhus där för att ta blodprov blev jag mött av en 7 kvinnor stark reception - alla voluntärer .. snacka om att man blev uppassad!   :D
Vad lever volontärer(brukar beteckna frivilligarbetare som inte är i behov av lön, utan har för mycket fritid ;)) av??

MVH//Christina.
 
Vad lever volontärer(brukar beteckna frivilligarbetare som inte är i behov av lön, utan har för mycket fritid ) av??
Deras rika män? ;D
 
Konsulten skrev:
Finns dock ingenting som hindrar att man har obligatoriska sjukförsäkringar, samtidigt som man låter folk själva välja var de skall köpa försäkringen. Ett liknande system finns ju för bilägare, där trafikförsäkringen är obligatorisk. Och för husbyggare (för att anknyta till ett relevant ämne) där både byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd är obligatoriskt.
nu är ju problemet att du kan ju välja att inte ha bil eller bygga hus om du inte har pengarna till försäkringen.
Skall man välja bort och leva om man inte har råd med sjukhusförsäkringen?
 
Som i staterna säkert är läkare... :p
 
Ojojojoj, måtte marlene fimpa denna tråd snart..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.