Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Edward Jenner drog kopplingen på slutet av 1700 talet att de som haft kokoppor inte blev dödligt sjuka av smittkoppor. Och med detta var vaccinet uppfunnit. Mao har det varit känt i över 200 år att vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom inte mot att bli smittad.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edward Jenner drog kopplingen på slutet av 1700 talet att de som haft kokoppor inte blev dödligt sjuka av smittkoppor. Och med detta var vaccinet uppfunnit. Mao har det varit känt i över 200 år att vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom inte mot att bli smittad.
Enligt Wikipedia skyddar kokoppsinfektion från att få smittkoppor över huvud taget. Det är inte heller så att den som har blivit vaccinerad mot mässling får en mild mässling när hen utsätts för mässlingsvirus.

Det är också så att de flesta äldre som var nyvaccinerade mot covid förra våren inte insjuknade alls. Det finns ingen tredje våg förra våren när det gäller bekräftade fall på äldreboenden.
Histogram visar antal bekräftade COVID-19-fall per vecka bland äldre på SÄBO och hemtjänst, fördelat på totala och vaccinerade fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-5.pdf

Däremot så varar skyddseffekten olika lång tid för olika sjukdomar. När det gäller influensa, förkylning och covid avtar skyddet mot sjukdom förhållandevis fort jämfört med en del andra sjukdomar.

Sen är ju omikron så annorlunda jämfört med Wuhan-varianten så att de antikroppar som skapas pga. vaccineringen inte passar så bra på omikrons spikar vilket gör skyddet sämre. Men även nu så skyddar tredje dosen minst hälften av de vaccinerade mot sjukdom med symtom i 3 månader.
https://assets.publishing.service.g...5620/Vaccine_surveillance_report_-_week_7.pdf
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Motsatt uppfattning till vad (det var ju så många påståenden i Fairlanes inlägg)?
I motsatt till vad han påstår är min mening.
 
BirgitS
M mickef skrev:
I motsatt till vad han påstår är min mening.
Du menar alltså frågan. Hade det då inte varit enklare att svara ja eller nej?

Men det är ju bra att du anser att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade och att vaccinerade blir mindre sjuka än ovaccinerade. Det verkade nämligen inte så i inlägg #14532
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du menar alltså frågan. Hade det då inte varit enklare att svara ja eller nej?

Men det är ju bra att du anser att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade och att vaccinerade blir mindre sjuka än ovaccinerade. Det verkade nämligen inte så i inlägg #14532
mickef har ju för vana att skriva inlägg som måste klargöras lite allteftersom...
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du menar alltså frågan. Hade det då inte varit enklare att svara ja eller nej?

Men det är ju bra att du anser att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade och att vaccinerade blir mindre sjuka än ovaccinerade. Det verkade nämligen inte så i inlägg #14532
Ok, men det var en variant av ett nej.
Jag förstår inte hur du tolkar #14532.
 
K Kurtivan skrev:
mickef har ju för vana att skriva inlägg som måste klargöras lite allteftersom...
Men han bruk förklar för den som int förstår.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Ok, men det var en variant av ett nej.
Jag förstår inte hur du tolkar #14532.
Du skriver där:
M mickef skrev:
Och de som inte klarade av gymnasiet lever kvar i villfarelsen att vaccin skyddar mot sjukdom och hindrar smittspridning.
Jag kan inte tolka det som något annat än att det betyder att du tycker att det är en villfarelse att vaccin skyddar mot sjukdom och hindrar smittspridning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edward Jenner drog kopplingen på slutet av 1700 talet att de som haft kokoppor inte blev dödligt sjuka av smittkoppor. Och med detta var vaccinet uppfunnit. Mao har det varit känt i över 200 år att vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom inte mot att bli smittad.
Det varierar förstås. En del vaccin skyddar mot att bli smittad också, men jag tvivlar på att det finns något vaccin som skyddar till hundra procent för alla som får det.

När jag var barn så trodde jag att om jag blev vaccinerad mot en sjukdom så var det omöjligt för mig att få den sjukdomen. Ju äldre jag blev desto mer förstod jag att vaccination inte var så enkel. I tonåren tror jag att jag hade uppnått insikt om vaccination. Innan jag hade gått ut gymnasiet.
 
  • Gilla
KristinaRT och 4 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edward Jenner drog kopplingen på slutet av 1700 talet att de som haft kokoppor inte blev dödligt sjuka av smittkoppor. Och med detta var vaccinet uppfunnit.
Kuriosa: Det heter vaccination eftersom vacca betyder ko på några romanska språk.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
I motsatt till vad han påstår är min mening.
Snälla Micke, kan du inte vara lite utförligare i dina kommentarer? Det underlättar förståelsen av dem för de som läser dem.
 
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
[länk]
Och vad var det i den artikeln som du tyckte var viktigast?
Jag tycker följande är det.
WHO:s chef Tedros Adhanom Ghebreyesus konstaterar på en presskonferens att omikronvarianten visserligen orsakar mindre allvarlig sjukdom än deltavarianten, men att den fortfarande är farlig.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad var det i den artikeln som du tyckte var viktigast?
Jag tycker följande är det.
Tja att det stödjer det jag sagt är det viktigaste. Den är farlig, klart det säger så. Den är inte ofarlig det har jag aldrig sagt...

Men nu har du fått svar på din fråga om WHO...
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja att det stödjer det jag sagt är det viktigaste. Den är farlig, klart det säger så. Den är inte ofarlig det har jag aldrig sagt...

Men nu har du fått svar på din fråga om WHO...
Jag tror inte jag har frågat något om WHO. Du däremot påstod att WHO hade klassat omikron som mild och det är ju inte vad den artikeln säger.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.