Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
K Karl-LucasSM skrev:
ca hälften eller fler av de som är inlagda med covid är vaccinerade. Det verkar inte ha hjälpt sjukvården att vaccinera sig.
Du verkar feltolka statistiken och måste läsa på lite.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
A
Detta vaccin har mer biverkningar rapporterade än alla andra tillsammans enligt Yellow card scheme etc. Det gör mig orolig iaf. Hjärtproblem gör mig mest orolig.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Jag menar inte att man gör allt fel, utan att man kan göra mer.
Vaccination är det starkaste verktyget vi har, men jag tror inte vi kommer nå mycket längre med att be folk att vaccinera sig om man inte börjar bemöta det de är övertygade om, även om jag är rädd för att det kan vara för sent.
Och jag är helt emot att tvinga folk till vaccination.
Hur tycker du man ska övertyga folk som är övertygade om allehanda farligheter med att ta vaccin till förmån för att inte ta det?

Och vem pratar om att tvinga?

Det man till exempel gör nu när man ser att den sista andelen inte verkar ta vaccinet är att man skapar regler som minskar risken för ytterligare sjukdomsinläggningar och begränsar förutsättningarna för ovaccinerade att bli sjuka genom att säkerställa att de inte kan delta på t ex platser/evenemang där många samlas och risken att smittas är högre på samma sätt som vaccinerade. Det har man stöd för om man tittar på siffrorna för vaccinerade/ovaccinerade som kräver sjukhusvård.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Nu förstår jag inte vart du vill komma? ÄR man äldre eller i riskgrupp och/eller osäker skall man ju vaccinera sig.. Det är väl knappast någon som säger emot?

Däremot en frisk 30åring med god hälsa ska få bestämma själv.
ÄR man äldre eller i riskgrupp och/eller osäker skall man inte göra ett jävla skit. Däremot kanske man skall fundera över att man kanske BÖR vaccinera sig. Kom inte med dina härskartekniker här din pajas.
 
Henrik J1 skrev:
Detta vaccin har mer biverkningar rapporterade än alla andra tillsammans enligt Yellow card scheme etc. Det gör mig orolig iaf. Hjärtproblem gör mig mest orolig.
Det är skillnad på rapporterade och fastslagna. Du nämner inte andelen milda biverkningar. Och du ställer det inte i relation till antalet administrerade doser.

Angående Myokardit föreslår jag att du läser detta:
https://omcorona.se/hjartmuskelinflammation-efter-vaccinering-mot-covid-19/

Det är dessutom högre risk att få hjärtproblem av Covid än av vaccinet även i den gruppen som har högst andel registrerade fall av myokardit efter vaccinering. Det är också allvarligare fall av hjärtproblem efter covid än efter vaccinering.
 
  • Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
K Karl-LucasSM skrev:
ca hälften eller fler av de som är inlagda med covid är vaccinerade. Det verkar inte ha hjälpt sjukvården att vaccinera sig.
9 miljoner är vaccinerade, 1 miljon är det inte. (Grovt avrundat.

De flesta vaccinerade som är inlagda är väldigt gamla och/eller har underliggande riskfaktorer. (De hade antagligen varit döda utan vaccin).

Fattar du nu varför ditt resonemang är helt tokigt eller ska jag förklara det ännu noggrannare för dig?
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
A
Hjärt problem har denna osmickrande statistik. Jag har iaf inte råd att få hjärtproblem. Jag har barn att ta hand om. Jag är fullt friskt och vill inte introducera risk. Har även folk i min umgängeskrets som råkat ut för problem. Tyvärr…


QUOTE="timmelstad, post: 4598283, member: 86134"]Det är skillnad på rapporterade och fastslagna. Du nämner inte andelen milda biverkningar. Och du ställer det inte i relation till antalet administrerade doser.

Angående Myokardit föreslår jag att du läser detta:
https://omcorona.se/hjartmuskelinflammation-efter-vaccinering-mot-covid-19/

Det är dessutom högre risk att få hjärtproblem av Covid än av vaccinet även i den gruppen som har högst andel registrerade fall av myokardit efter vaccinering. Det är också allvarligare fall av hjärtproblem efter covid än efter vaccinering.[/QUOTE]
 
Nä du behöver inte förklara mer. Du bevisar rätt bra hur du tänker.
Men sorry vi tänker inte lika. O tacka fan för att vi inte behöver tänka lika. Den rätten vill jag behålla.
 
A
Absolut tänka olika ska man få göra :)
 
K Karl-LucasSM skrev:
Nä du behöver inte förklara mer. Du bevisar rätt bra hur du tänker.
Men sorry vi tänker inte lika. O tacka fan för att vi inte behöver tänka lika. Den rätten vill jag behålla.
Vissa har otur när dom tänker, en riskfaktor vi måste beräkna…
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
9 miljoner är vaccinerade, 1 miljon är det inte. (Grovt avrundat.

De flesta vaccinerade som är inlagda är väldigt gamla och/eller har underliggande riskfaktorer. (De hade antagligen varit döda utan vaccin).

Fattar du nu varför ditt resonemang är helt tokigt eller ska jag förklara det ännu noggrannare för dig?
Nä du behöver inte förklara mer. Du bevisar rätt bra hur du tänker.
Men sorry vi tänker inte lika. O tacka fan för att vi inte behöver tänka lika. Den rätten vill jag behålla.
 
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Angående Omikron som troligen helt tar över, så citerade jag ju tidigare att med Omikron så har bara en själv nytta av att vaccinera sig, inte som tidigare att man kunde skydda andra genom att vaccinera sig.

Så verkar som om dina påståenden redan eller snart kommer att ha passerat bäst före datum.
UK Health Security Agency har betydligt fler omikron-fall att utgå från när de gör beräkningar än vad Rocklöv har. De ser klart i sina undersökningar att folk som fick sin andra eller tredje dos för två månader sen har ett skydd mot sjukdom med symtom som är drygt 40 % resp. nästan 60 %.
https://assets.publishing.service.g...0/Vaccine-surveillance-report-week-3-2022.pdf

Tillägg: Med omikron alltså, betydligt mer när det gäller delta.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K Karl-LucasSM skrev:
Nä du behöver inte förklara mer. Du bevisar rätt bra hur du tänker.
Men sorry vi tänker inte lika. O tacka fan för att vi inte behöver tänka lika. Den rätten vill jag behålla.
Endera måste du läsa på så du förstår statistiken eller så kan du släppa lite på din rätt att tänka själv, det finns många som tänker bra, vet du.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
aktivt utsätta någon för skada genom att som HIV-positiv ha oskyddat sex,
Sprid inte okunskap!

ÄR DET SÄKERT ATT HA SEX MED NÅGON SOM HAR HIV?
Svar: Ja, om personen har välbehandlad hiv, det vill säga en välfungerande behandling. Det är den behandlande läkaren som gör bedömningen och anpassar förhållningsreglerna. Det kan innebära att den som har välbehandlad hiv inte behöver berätta att den har hiv för sexpartners eller använda kondom vid samlag.


VAD INNEBÄR DAGENS BEHANDLING AV HIV?
Svar: En välfungerande behandling gör att virusnivåerna sjunker till omätbara nivåer. Det gör att immunsystemet kan fungera som det ska. Då utvecklas inte aids. Istället kan man leva ett långt liv med hiv. Med hivmedicinerna kan hiv betraktas som en kronisk sjukdom som kräver livslång behandling. I Sverige är den behandlingen kostnadsfri.

http://www.hividag.se/om-hiv/fragor-och-svar/
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
BirgitS
K Karl-LucasSM skrev:
ca hälften eller fler av de som är inlagda med covid är vaccinerade. Det verkar inte ha hjälpt sjukvården att vaccinera sig.
När det gäller nyinskrivningar på IVA så var över hälften (56 %) ovaccinerade vecka 2. Sjukvården skulle ju vara jätteglad om de hade sluppit ge dessa 41 personer IVA-vård.

Så här ser risken ut för ovaccinerade resp. vaccinerade att komma till IVA:
Statistikdiagram visar antalet ovaccinerade och vaccinerade personer som fått intensivvård för covid-19 per åldersgrupp över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-2.pdf

Väldigt mycket större risk för ovaccinerade. Vansinnigt att dessa medelålders personer inte kunde fatta att vaccinering hade gjort att de hade sluppit sväva mellan liv och död.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.