Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
B Bus1t skrev:
Nåja.. typ 80% av de som hamnat på IVA med Corona har ju varit i riskgrupp. (under 65år ca 63%) Givetvis är inte alla där pga. vad man stoppar i sig, eller hur lite man rör sig. Men en betydande stor del är det absolut..
Barn och ungdomar får normalt inte diabetes pga. av att de äter eller lever ohälsosamt utan de kan ju få det efter en infektion t.ex.
Man kan vara född med t.ex. en hjärtsjukdom.
Man kan vara född med en skada eller få en skada t.ex. pga. en trafikolycka som förhindrar att man kan röra sig så mycket som man mår bäst av.
Alltså en hel del av det som är riskfaktorer beror inte alltid på hur folk har valt att leva.

Desto viktigare att alla försöker skydda de sårbara grupperna inkl. äldre genom att trycka ner smittspridningen så mycket det går genom att vaccinera sig.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Det kan naturligtvis finnas utrymme för missförstånd, men jag har inte försökt tillskriva någon någonting. Däremot är det intressant att förstå eftersom min syn på det hela är lik många andra i tråden till stor del och helt annorlunda i andra frågor. Därför måste jag vara frågvis och utmana resonemangen, vilket kanske kan uppfattas som jobbigt, men det finns ju sätt att slippa det.

Jag förstår din hållning om du tror att livsstilsförändringar inte skulle ändrat vårdsituationen, men jag håller inte med dig, speciellt inte långsiktigt. Jag tror dessutom att just nu är en bättre situation än när allt är som "vanligt" är ett mycket bättre tillfälle till att förmå folk till förändring. Jag har sett en enorm skillnad på handhygien i min umgängeskrets sedan pandemin trots att jag tror att det varit allmänt känt att det varit en god idé länge och det inte ens primärt är så covid smittar.
Det är min ärliga syn på det.
Om jag skriver ”jag tycker A” och ditt svar är ”jaha tycker du B när du säger A” så blir det svårt att föra resonemang med dig. Det är det jag försöker förklara.

Jag säger uttryckligen att ingen annan åtgärd än vaccinering kommer ha tillräckligt stor effekt på pandemin för att det ska vara märkbart och ge ordentligt utslag och effekt kontra insatsen.

Andra (bi)effekter av pandemin och smittskyddsåtgärder får också automatiskt följdeffekter på folkhälsan långsiktigt, som att det är restriktioner på inomhusaktiviteter, folk uppmanas vistas mer utomhus, antalet som går, cyklar, vistas i naturen, ansöker till scouter, vistas på sjön, fjällvandrar osv har ökat lavinartat.

Frågan om att minska diabetes till följd av livsstilssjukdomar har varit högst aktuell länge, på samma sätt som hjärt/kärl-sjukdomar. Rökning och alkohol är aspekter som år efter år minskar successivt hos unga, ett långsiktigt arbete som Fohm drivit länge.

Jag har en konkret fråga till dig. Anser du att man ska sluta försöka få folk vaccinerade till förmån för att lägga alla resurser på långsiktigt folkhälsoarbete mot vällevnadssjukdomar?
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ingen dum idé.
Men det rimliga och enkla vore att avgiften läggs på när varan handlas. Sen öronmärks den skatten att finansiera hjälp mot övervikt och andra hälsoproblem.

Jag vill inte att Sverige ska bli som USA, där dålig snabbmat är flerfaldigt billigare än bra mat. Så att äta sunt är delvis en klassfråga.
ja det är en bra idé, förstår inte heller varför bilar ska göra 200, borde spärras på hastigheten som är på vägen den kör på. Samt obligatorisk alkolås i bilarna.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Viktnedgångskravet är väl för att överleva operationen?
Akut och preventivt står inte i motsats.

Vaccinet är den preventiva åtgärd som ger bäst utdelning, även om det är bra om personer även lever hälsosamt och aktivt.

Det akuta åtgärden är väl snarare att hamna på IVA. Bli fullpumpad med mediciner och använda maskiner för att andas och överleva.

Men hur skulle det preventiva arbetet ske på ett bättre vis än massvaccinering, och finns det något som stöder den teorin? vaccinering?


De som tycker annorlunda är en mild beskrivning av den pågående desinformation/fud-kampanjen kring vaccin.

"Ni" blir överöst med fakta, men zoomar in på enstaka procent osäkerhet eller små detaljer i allt material istället för att se helheten.
Jag undrar ju om det finns någon specifikt stat/intresse som står bakom allt, eller vad den starka övertygelsen härstammar ifrån.
Min poäng med viktnedgången hör egentligen inte hit annat än i periferin möjligen, så jag släpper den.

Vilken teori vill du ha stöd för?

Jag menar att man bör ge utrymme för oliktänkande och lugnt och metodiskt arbeta med att rätta felen och framföra sitt eget resonemang.
Vad man absolut inte bör göra är att kalla dem för namn, censurera dem och låta dem stå obesvarade.
Då skapar man konspirationsteorier.

I många avseenden tycker jag att det är just det man gjort. Det finns massor av bloggar o dyl som totalt debunkar många konspirationsteorier, men det ansvaret borde ligga på någon annan. Till exempel myndigheten som har ett mantra om "vaccinera dig, det är det viktigaste".
Hade den retoriken fungerat är jag övertygad om att vi inte stannat upp på 15% ovaccinerade det senaste... halvåret..?

Utöver det tycker jag att man kan se över möjligheten att förmå folk till att leva på ett vis som gör att vården får andrum på de vis som är möjligt.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
B
timmelstad timmelstad skrev:
Hur tänker du att man ska adressera åldersdelen på annat vis än genom vaccinering?
Nu förstår jag inte vart du vill komma? ÄR man äldre eller i riskgrupp och/eller osäker skall man ju vaccinera sig.. Det är väl knappast någon som säger emot?

Däremot en frisk 30åring med god hälsa ska få bestämma själv.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
kan kan kan .
KAN också vara så som vården rapporterade i början... De som kom in för vård var tjockisar och rökare.. Eller ja medfödd "kraftig benstomme" som det fint kallas för de som inte självförvållat det.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Om jag skriver ”jag tycker A” och ditt svar är ”jaha tycker du B när du säger A” så blir det svårt att föra resonemang med dig. Det är det jag försöker förklara.

Jag säger uttryckligen att ingen annan åtgärd än vaccinering kommer ha tillräckligt stor effekt på pandemin för att det ska vara märkbart och ge ordentligt utslag och effekt kontra insatsen.

Andra (bi)effekter av pandemin och smittskyddsåtgärder får också automatiskt följdeffekter på folkhälsan långsiktigt, som att det är restriktioner på inomhusaktiviteter, folk uppmanas vistas mer utomhus, antalet som går, cyklar, vistas i naturen, ansöker till scouter, vistas på sjön, fjällvandrar osv har ökat lavinartat.

Frågan om att minska diabetes till följd av livsstilssjukdomar har varit högst aktuell länge, på samma sätt som hjärt/kärl-sjukdomar. Rökning och alkohol är aspekter som år efter år minskar successivt hos unga, ett långsiktigt arbete som Fohm drivit länge.

Jag har en konkret fråga till dig. Anser du att man ska sluta försöka få folk vaccinerade till förmån för att lägga alla resurser på långsiktigt folkhälsoarbete mot vällevnadssjukdomar?
Jag menar inte att man gör allt fel, utan att man kan göra mer.
Vaccination är det starkaste verktyget vi har, men jag tror inte vi kommer nå mycket längre med att be folk att vaccinera sig om man inte börjar bemöta det de är övertygade om, även om jag är rädd för att det kan vara för sent.
Och jag är helt emot att tvinga folk till vaccination.
 
BirgitS
B Bus1t skrev:
Nu förstår jag inte vart du vill komma? ÄR man äldre eller i riskgrupp och/eller osäker skall man ju vaccinera sig.. Det är väl knappast någon som säger emot?

Däremot en frisk 30åring med god hälsa ska få bestämma själv.
Men alla vet ju att alla inte skyddas av vaccinet vilket gör det viktigt att alla andra skyddar sig så långt det är möjligt för att de som inte kan eller har skyddats av vaccinet inte ska behöva bli allvarligt sjuka eller avlida.

Det finns t.ex. organtransplanterade och de som har viss cancerbehandling som har så dåligt immunsystem att vaccination med 3-4 månaders mellanrum inte hjälper, de får knappt några antikroppar ändå.
 
BirgitS
B Bus1t skrev:
KAN också vara så som vården rapporterade i början... De som kom in för vård var tjockisar och rökare.. Eller ja medfödd "kraftig benstomme" som det fint kallas för de som inte självförvållat det.
Jag har inte skrivit det som du påstår att jag har skrivit.
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte skrivit det som du påstår att jag har skrivit.
kan?
 
B Bus1t skrev:
Nu förstår jag inte vart du vill komma? ÄR man äldre eller i riskgrupp och/eller osäker skall man ju vaccinera sig.. Det är väl knappast någon som säger emot?

Däremot en frisk 30åring med god hälsa ska få bestämma själv.
För det första får de välja själva. Att man blir ifrågasatt eller rentav idiotförklarad för sitt val fråntar en inte valmöjligheten.

Det är fler till synes friska 30-åringar med god hälsa som hamnar på IVA med covid pga ovaccinerade än vaccinerade eller pga biverkningar av vaccin.

Varför tycker du det är att föredra att de inte ska vaccinera sig?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Men alla vet ju att alla inte skyddas av vaccinet vilket gör det viktigt att alla andra skyddar sig så långt det är möjligt för att de som inte kan eller har skyddats av vaccinet inte ska behöva bli allvarligt sjuka eller avlida.

Det finns t.ex. organtransplanterade och de som har viss cancerbehandling som har så dåligt immunsystem att vaccination med 3-4 månaders mellanrum inte hjälper, de får knappt några antikroppar ändå.

Angående Omikron som troligen helt tar över, så citerade jag ju tidigare att med Omikron så har bara en själv nytta av att vaccinera sig, inte som tidigare att man kunde skydda andra genom att vaccinera sig.

Så verkar som om dina påståenden redan eller snart kommer att ha passerat bäst före datum.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Jag menar att man bör ge utrymme för oliktänkande och lugnt och metodiskt arbeta med att rätta felen och framföra sitt eget resonemang.
Vad man absolut inte bör göra är att kalla dem för namn, censurera dem och låta dem stå obesvarade.
Då skapar man konspirationsteorier.

I många avseenden tycker jag att det är just det man gjort. Det finns massor av bloggar o dyl som totalt debunkar många konspirationsteorier, men det ansvaret borde ligga på någon annan.
Det är snarare så att det är den grundlagsskyddade yttrandefriheten ihop med teknologiska framsteg som skapar förutsättningar för att sprida konspirationsteorier.

Det är ingen som pratar om att man ska avskaffa det ändå. Många som beklagar sig över att det sprids en massa dynga absolut (jag inkluderat) men då får man helt enkelt motbevisa dessa dumheter. Det som (bevisligen) inte fungerar är att hantera åsikter som fakta och bemöta åsikter. Känsloargument, gissningar och antaganden. En annan stor utmaning är att det är väldigt lätt att hitta på skit och det krävs mycket större insats att motbevisa saker eftersom fakta som tål granskning har mycket högre krav på sig än att hitta på något antagande och dra det ur röven. Vilket gör att mycket skit som sprids orkar man helt enkelt inte lägga massa tid och kraft på att konkret faktagranska och motbevisa. Det blir för mycket skit att ta sig igenom helt enkelt.

Så. Ingen förbjuder oliktänkande. Men man kan inte heller kräva samma utrymme för en avvikande minoritetsståndpunkt som det som gäller för en majoritet. Då är det väldigt bekvämt att prata om att man blir tystad och censurerad och annat dumt. Det blir man inte bara för att andra inte hjälper till att sprida just *din* ståndpunkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Angående Omikron som troligen helt tar över, så citerade jag ju tidigare att med Omikron så har bara en själv nytta av att vaccinera sig, inte som tidigare att man kunde skydda andra genom att vaccinera sig.

Så verkar som om dina påståenden redan eller snart kommer att ha passerat bäst före datum.
Du censurerade en åsikt i ett citat från en artikel i Aftonbladet.

Även om det skulle vara 100% korrekt så hjälper man andra genom att vaccinera sig och undvika att hamna på sjukhus eftersom den kapaciteten då kan användas till andra sjuka som inte hamnar där enkom för att de inte vaccinerat sig.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Poängen är inte hur många som dör av/med Covid, poängen är belastningen på sjukvården. Om vi skulle strunta i att behandla alla med Covid, alternativt införa en behandlingsbegränsning för intensivvård (eller intermediärvård) så skulle vården klara sig fint. Patienterna, not so much. Självklart dör inte alla som får Covid, inte ens en procent faktiskt. Problemet med dem som så att säga "kastar tärningarna" är att de kallt räknar med att vården finns där för dem om det skiter sig och det blir dubbla ettor. Jag har lite problem med det.

Att äldre går bort i en säsongsinfluensa, eller Covid, är lite ett faktum och inget att hetsa upp sig för. Problemet är att det inte är dem vi lägger på intensivvårdsavdelningarna.


Ja, tänk vad lite handhygien kan göra...



Jag tror inte att du har koll på magnituden på problemet här. Igen, det handlar inte om dödligheten direkt, det handlar om belastningen på vården. Av de smittade blir 3-4 % så sjuka att de kräver sjukhusvård. Om vi räknar lågt och säger att 1 % av befolkningen insjuknar varje vecka så blir det 100 000 fall, varav 3-4000 kräver sjukhusvård. Jag tycker att du ska ta en titt på hur mycket vårdplatser det finns på våra sjukhus i normalfallet. Då vill jag också påminna om att det inte direkt anses vara tillräckligt även utan pandemin.

Att vi inte får fler döda/invalidiserade av Covid beror på att sjukvården ändå har fungerat hjälpligt. Jag är inte jättesugen på att få veta vad mortaliteten är utan modern sjukvård.

TL;DR: Gå och vaccinera er. Nu.
ca hälften eller fler av de som är inlagda med covid är vaccinerade. Det verkar inte ha hjälpt sjukvården att vaccinera sig.
 
  • Haha
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.