Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
Nissens Nissens skrev:
Säg det till de som legat på iva, eller hamnat på bårhuset… och alla med post covid…
eller säg det till alla som fick allvarliga biverkningar av vaccinet, eller släkten av de som dog pga vaccinet.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Men nu skrev en infektionsläkare på Sahlgrenska något annat.
Men att de är inskrivna för t.ex. benbrott samtidigt som de har covid innebär väl just att vården måste behandla de personerna på ett annat sätt med isolering och skydd. Eller menar du att du tycker att patienter med smittsam covid ska gå och äta i matrummet tillsammans med patienter som inte har covid eller dela rum med någon som inte har covid?
 
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Det man tror, är att alpha uppstod i en cancersjuk patient i England med kraftigt nedsatt immunförsvar. Detta gjorde att hon var covidsmittad (och sjuk) väldigt länge och på det viset hade viruset lång tid att mutera till Alpha. Omikron tros ha uppstått i en patient med obehandlad HIV. Även här var immunsystemet kraftigt nedsatt och kunde viruset vara aktivt i kroppen väldigt länge. Här är man dock inte lika säker som för alpha.

Vanliga i övrigt friska vaccinerade eller ovaccinerade driver inte på mutationer i samma utsträckning.
Det är möjligt att det var så det gick till, svårt att veta, men att det är vaccinerna som skapat variationerna är uppenbart humbug.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
eller säg det till alla som fick allvarliga biverkningar av vaccinet, eller släkten av de som dog pga vaccinet.
De är dock väldigt mycket färre.
 
R RoAd skrev:
Känner du inte själv att din argumentation börjar bli lite löjlig nu?
Nej det tycker jag inte för argumenterar man emot en uppenbar sanning vet i vart fall inte jag hur seriös den personen är. BirgitS argumenterar inte och är inte intresserad av sanning om hon påstår att DR Robert Malone inte grundat mRNA vaccinet för det har han.
 
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt att det var så det gick till, svårt att veta, men att det är vaccinerna som skapat variationerna är uppenbart humbug.
Inte helt humbug, skulle jag säga. Mutationen uppstår i en patient som har nedsatt immunförsvar, så det är inte så att själva muteringen uppstår pga att den kan komma rund immunförsvaret, men det räcker ju inte att muteringen uppstår, den ska spridas också.
Om man har en cancersjuk med långvarig covid (inte postcovid men långvarig smittsam infektion), då får jag förutsätta att patienten framförallt har kontakt med personer som (pga hänsyn till riskgrupper) är vaccinerade. De enda mutationer som lyckas sprida sig vidare, borde då vara mutationer som kan infektera vaccinerade och därmed kan komma förbi immunförsvaret.
Så nej vaccinet skapar inte mutationer men vaccinet selekterar mutationer som kan komma förbi vaccinet.
Jag tycker att båda delar behövs för att få en ny variant, så ja vaccinet delvis skapar mutationer
 
harry73 harry73 skrev:
Det man tror, är att alpha uppstod i en cancersjuk patient i England med kraftigt nedsatt immunförsvar. Detta gjorde att hon var covidsmittad (och sjuk) väldigt länge och på det viset hade viruset lång tid att mutera till Alpha. Omikron tros ha uppstått i en patient med obehandlad HIV. Även här var immunsystemet kraftigt nedsatt och kunde viruset vara aktivt i kroppen väldigt länge. Här är man dock inte lika säker som för alpha.

Vanliga i övrigt friska vaccinerade eller ovaccinerade driver inte på mutationer i samma utsträckning.
Var finns den informationen? Och det är alltså bara en teori?
Jag menar att det inte är konstigt att mutationer uppstår när så många har infektionen runt om i världen. Behöver inte alls ha med någon enstaka patient och dennes nedsatta immunförsvar att göra. Det är bara naturligt att virus muterar.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
De är dock väldigt mycket färre.
inte i min bekantskapskrets
 
L LiteForce skrev:
Nej det tycker jag inte för argumenterar man emot en uppenbar sanning vet i vart fall inte jag hur seriös den personen är. BirgitS argumenterar inte och är inte intresserad av sanning om hon påstår att DR Robert Malone inte grundat mRNA vaccinet för det har han.
Du behöver uppenbarligen läsa på. Här finns en bra artikel som handlar om mRNA-vaccinernas historia:
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02483-w
Varsågod.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
Nej det tycker jag inte för argumenterar man emot en uppenbar sanning vet i vart fall inte jag hur seriös den personen är.
Kasta inte bäver i trähus...
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
harry73
V vanpire skrev:
Var finns den informationen? Och det är alltså bara en teori?
Jag menar att det inte är konstigt att mutationer uppstår när så många har infektionen runt om i världen. Behöver inte alls ha med någon enstaka patient och dennes nedsatta immunförsvar att göra. Det är bara naturligt att virus muterar.
Det var i tidningen efter upptäckten av Omikron. Just Alphavarianten verkade man rätt så säkert på att det var så det hände, Omikron var man lite mindre säkert på, samtidigt ville man inte undersöka det närmare för att inte stigmatisera och skuldbelägga utsatta grupper i Afrika ännu mer.
Min egen tanke efter att jag läste det, var att det är viktigt att i inte glömmer andra sjukdomar och framförallt andra världsdelar än vår egen, det kommer att straffa sig på ett eller annat sätt.

Sedan tycker jag inte att det är vaccinets fel att det uppstår nya varianter, jag tror att det inte spelar en stor roll om man är vaccinerat eller har naturlig immunitet, blir man utsatt för tillräckligt många mutationer, kommer det till slut en som rundar ditt immunförsvar.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur ska det gå till?
ja år 2027 kommer det muterat så mycket att det inte kan klassas som covid 19 längre såklart ;)
P pmd skrev:
Det naiva antagandet är att SARS-CoV-2 muterar mer och mer åt att bli mer smittsam men också mindre farlig. De varianter som inte har ihjäl sin värdorganism så ofta får en fördel evolutionsmässigt.

Men eftersom mutationer sker lite hursomhelst (mest bara slump inblandat) så är det inte ett antagande som man bör förlita sig överdrivet mycket på. Att inte ta död på värdorganismen räcker. Så länge värdorganismen lever och kan sprida fler virioner till andra värdar gynnas reproduktionen. Om värdorganismen ligger nedsövd med respirator så fungerar den fortfarande ganska bra för viruset.
Ja kolla på herpes, den har klarat sig så bra och väldigt många har det utan att veta om det, sen att det inte smittar så lätt när det "sover" verkar inte vara ett jätte problem.
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
eller säg det till alla som fick allvarliga biverkningar av vaccinet, eller släkten av de som dog pga vaccinet.
De är fantastiskt få i jämförelse, eftersom infektionen är mycket farligare så är valet lätt.
Väljer man en stor eller liten risk?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
De är fantastiskt få i jämförelse
inte i min bekantskapskrets
 
harry73 harry73 skrev:
inte i min bekantskapskrets
Oj då!

Har du alltså flera bekanta som drabbats av AZ vaccinets blodkoaguleringsproblem och mRNA vaccinernas hjärtsäcks-/hjärtmuskelinflammation?

Eller är det andra biverkningar det handlar om de ovan nämnda? Vad råkade dina bekanta ut för?

Jag fick domningar i armen upp till nacken och rejäl svullnad i armen efter första dosen. Det utreddes väldigt snabbt, så snabbt har jag sällan var med om, t.o.m. MR gjordes snabbt. Neurolog kom fram till att den som stuckit olyckligtvis råkade träffa en nerv, och det inte blivit några permanenta skador.
Problemen gick över med hjälp av medicinering och sjukgymnastik under några veckor.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.