Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Visst kan man det men det gäller ju att man inte påstår saker som inte stämmer med verkligheten.
Nja, när jag berättade att jag i min omgivning känner till fler som fick problem pga vaccin än som död, låg på iva pga covid eller fick postcovid, då fick jag höra att anekdotisk bevisföring inte är bra, men alla snyfthistorier till anekdotisk bevisföring om hur farligt covid är bemöts med massor av likes, så visst försöker man döda en öppen diskussion
 
Anekdot: En av mina gamla vänner bodde i USA och var 80+. Först hindrade pandemin mig att åka och träffa honom och sen insjuknade han våren 2020 och dog av covid. Sorgligt men sant.
 
  • Ledsen
pmd och 2 till
  • Laddar…
L LiteForce skrev:
’jag har inte hört honom tidigare så jag kan inte bekräfta eller dementera vad han sagt 2020. Det han förmodligen menade var att den borde varit över men andra planer fans. Friska människor sprider inte covid du behöver ha sjukdomen i kroppen för att kunna sprida den.
Så du har aldrig hört honom tidigare men eftersom hans narrativ passar dig så ska vi tro på vad han säger? Du är rolig du!
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
harry73
En annan anekdot:
Min morbror fick dec 2019 influensa (eller vanlig förkylning) med efterföljande lunginflammation och dog
 
  • Gilla
  • Ledsen
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Joe Rogan intervju med Malone plockades ju bort utan att bryta mot några av deras riktlinjer.
Jag vet ingenting om det och vet knappt vem Joe Rogan är. Du får gärna berätta mer om den händelsen i en ny tråd som handlar om Youtube och bortrensning av desinformation.
Men jag tycker det är bra att Youtube genom att godtyckligt hindra yttrandefriheten
Youtube hindrar ingens yttrandefrihet.
 
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Visstja, glömde källan
[media]
Kan du sammanfatta budskapet? Jag är rätt säker på att budskapet går att sammanfatta till en text som inte tar nästan 14 minuter att läsa.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Snailman
P pmd skrev:
Kan du sammanfatta budskapet? Jag är rätt säker på att budskapet går att sammanfatta till en text som inte tar nästan 14 minuter att läsa.
det är ju källan, sammanfattningen är inlägget jag glömde ange källan till.
Du behöver inte lyssna i 14 minuter, han börjar med det direkt i början.
 
P
T Texan skrev:
Detta är återigen ett bevis på att regeringen/myndigheterna är senfärdig. Alla analyser görs på "gammal" data vilket gör att restriktioner och andra åtgärder är vid införandet inte längre relevant. Jag gillar att man kollar avloppsvatten, finns kanske andra möjligheter att tidigare hitta data som man kan ta besluten på istället.
Jag tror inte att det är direkt lätt att förutspå smittspridning för en ny variant innan man har sett den varianten. Första gången omikron rapporterades till WHO var den 24:e november. Två dagar senare kallade WHO den för en variant av särskild betydelse.

Men alla metoder som når framgång är bra, så om du har något förslag (eget eller hört av någon annan) så tycker jag att du ska meddela FOHM det. OBS! oironiskt menat.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Hur menar du nu? Var tror du att BirgitS läser alla artiklar hon använder i diskussionen?
Knappast på Youtube, hoppas jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
En kulturartikel i sydsvenskan som är insiktsfull och läsvärt
[länk]
Ganska luddigt och tendentiöst. Vad är det som är insiktsfullt?
 
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Ska rökare betala sin vård med?? överviktiga??
Sluta med denna floskel. Vi har alltid rätt till vård oavsett val. Även om du bestämmer dig gör att hoppa från ett tak har du rätt till vård.
Så fort rökning och övervikt blir lika smittsamt som omikron och mässlingen så kan vi diskutera åtgärder av det slaget.
Jag har min åsikt klar, och den är kanske inte vad du förväntar dig eller vad du vill att den ska vara.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Så du har aldrig hört honom tidigare men eftersom hans narrativ passar dig så ska vi tro på vad han säger? Du är rolig du!
’Han har ju arbetat för läkemedelsföretaget Pfizer i 17år tror jag det var. Bara för att dom försöker tysta honom betyder det ju inte att han inte har rätt. Ända anledningen till att man vill tysta någon är för att man är rädd för det som kommer fram men dom har ju som sagts också hittat super orden konspirationsteorier, missinformation, desinformation som direkt verka få folk att misstro allt som pekar på att vaccinet inte är någon hitt. Till och med han som skapat mRNA vaccinet DR Rober Malone och ja jag kan bevisa det om någon nu inte skulle tro det heller han går ut med sanning om vaccinet blir direkt tystad hmm ingen som undrar om det kanske är alla som går till sprutan som blir vilseledda. Jag är i vart fall öppen för möjligheten att saker och ting inte står rätt till när det gäller vaccinet.
 
  • Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är man i övrigt frisk och under 55år är det väldigt liten risk att just bli svårt sjuk av viruset. Visst finns det alltid några som blir det. Men överlag är dom väldigt få.
Uppenbarligen är det alldeles för många.
Sen kommer vi ju aldrig kunna vaccinera bort viruset, utan vi kommer nog alla få det I någon form.
Om alla vaccinerar sig så går det nog att få flockimmunitet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Joo, blir ju nästan översprungen av folk, speciellt pensionärer eller i liknande åldrar.
Stod vid kyldisken och letade efter en vara, då trängde sig en av dessa personer in framför mig. Var tvungen ta ett steg bakåt för att inte behöva flåsa han i nacken.
Detta beteende upprepade sig 5 ggr till av olika personer i affären, på olika platser. Noll respekt på att hålla avståndet.
Vad sa du till alla dessa oförståndiga personer?
Men när man ser detta beteende så blir man ju ganska irriterad när "alla" skyller smittspridningen på en viss grupp av människor som väljer naturlig immunitet framför en konstgjord.
Hur skiljer sig "naturliga" antikroppar mot "konstgjorda"?
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
1 16386 skrev:
Det kan stämma, det kan också vara fel. Om man använder ordet konstgjord istället för exempelvis immunitet förvärvad genom vaccin istället för sjukdom gör man nog en värdering. Gissar (och hoppas) att du inte gör den värderingen/bedömningen i alla fall, men att du beslutat dig för att bortse från att den samlade expertisen anser att du har fel vad gäller Covid-19.
Ett ämnes viktigaste egenskap är inte om det är konstgjort eller inte. En del ämnen är svåra att tillverka och måste raffineras ut råvaror (ofta av kostnadsskäl) medan andra är lätta att syntetisera. De senare har samma kemiska egenskaper som de som har framställts av naturen.

Men när det gäller antikroppar mot SARS-CoV-2 så är både sådana som man har fått pga sjukdom och sådana som man har fått genom vaccination tillverkade av ens egen kropp. Någon syntetisering förekommer alltså inte.

Fördelen med att få antikroppar genom vaccination är uppenbar.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.