Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
Nej Situationen i Sverige går inte helt att jämföra med Sydafrika, men ändå fick artikeln, som jag länkade till, tänka mig på Sebastian Rushworths text som @SnickareHobb länkade till.

Troligtvis kommer sebastian inte får rätt och får Sverige en ny våg, men det är då pga omikron som gör att fler behöver bli immuna för att hindra smittspridningen. I övrigt är det bara ett bevis på att hans resonemang stämmer.

S SnickareHobb skrev:
Intressant artikel som går igenom statistik från olika länder. Återstår att se om han har rätt i att Sverige inte kommer att få en fjärde våg:
[länk]
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Troligtvis kommer sebastian inte får rätt och får Sverige en ny våg, men det är då pga omikron som gör att fler behöver bli immuna för att hindra smittspridningen. I övrigt är det bara ett bevis på att hans resonemang stämmer.
Jag tror att det inte ens finns tillräckligt med immuna i Sverige för att stoppa en fjärde våg med delta. Alldeles för många som vare sig är vaccinerade tillräckligt nyligen eller har varit sjuka tillräckligt nyligen när det gäller delta med ett R-tal på 5-8 vilket ger en flockimmunitetsgräns på 80-88 %.

Antal bekräftade fall tisdag-fredag förra veckan var över 2000/dag (igår över 2600) medan det i september var kring 1500.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är en meter mellan sällskap på restauranger men då är det bestämt utifrån att de personer som sitter närmast personer i andra sällskap har dem bakom ryggen eller sidledes vilket gör det besvärligt för droppar i utandningsluften att förflytta sig från ett sällskap till ett annat. Det blir annorlunda när folk är vända mot varandra, typ när man betalar i en affär.

Och som sagt de föreskrifterna är inte satta utifrån att det blir omöjligt för en person att smitta någon annan. Är man inte vaccinerad och inte vill riskera att bli allvarligt sjuk eller få postcovid så bör man ju satsa på att inte riskera att bli smittad alls.
Jag ser framför mig gänget som sjunger snappsvisor för femte gången vid julbordet. Undrar om myndigheten såg det när råden brainstormades.
Det är några som irriterar sig på att saker som påpekats tidigare i tråden upprepas. Typ att rekommendera vaccinet, senast i slutet av varje inlägg.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Hur tänkte ni då?
M mickef skrev:
Hur tänkte ni då?
Du har ju själv skrivit (inlägg #9426) att du hoppas att andra ska göra det som behövs mot smittan och samtidigt skrev att du själv inte tänker göra det. Det är egoism.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det kanske inte blir så lång väntan, men jag litar på vetenskapen att det blir mildare med åren, vaccinet effektivare och botemedel på plats, så jag chansar.
Varför gör du det?
 
P
M mickef skrev:
Får jag skriva vaxare?
Det är väl någon som vaxar benen? ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ligger ansvaret hos dessa barn?

Andra alternativ är:

stäng skolorna helt eller bara hemundervisning (inte så enkelt i de åldrarna och då för en förälder vara hemma också).

Gör ingenting, blanda inte in barnen i detta :seenoevil:

Inför fler restriktioner för de vuxna istället (hur det nu skyddar föräldrar att bli smittade av sina barn).

Danskjävlar… riv bron, problem solved :cool:

Fler förslag?:thinking:
Slopa all testning och alla restriktioner. Som med alla tidigare influensor så ebbar dom ut naturligt.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
P pmd skrev:
De vetenskapliga rön som ligger till grund för tesen att vaccinering är en bra metod att bekämpa smittan är tillgängliga för vem som helst, så du behöver inte lita på "provaxxers". Lyssna på vetenskapen!
Men alla restriktioner byggerr inte på vetenskap. Vetenskapen säger t.ex. inte entydigt att ansiktsmask är positivt. Ändå finns det masktvång på många ställen. Tro är inte vetenskap.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ok,
Jag har iallafall inte sett något som en antyder att någon i ledande församling vill ha tvångsvaccinering.
Först Österrike och nu Tyskland.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är väl någon som vaxar benen? ;)
Ok, vaxxare då?
 
F frasen_36 skrev:
Du har ju själv skrivit (inlägg #9426) att du hoppas att andra ska göra det som behövs mot smittan och samtidigt skrev att du själv inte tänker göra det. Det är egoism.
Ljuger du medvetet eller minns du bara fel?
Du har inte förklarat hur du kan få det till egoism att "sabotera kampen mot pandemin"
 
B b8q skrev:
Får och får, ingen kan hindra dig. Men de som jobbar med att vaxa in saker (bänkskivor, bilar, båtar mm) kanske tycker att det är olämpligt. Här är en känd vaxare:
[bild]
Då är alltså en antivaxare en som vägrar att vaxa bilen? ;-)
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Då är alltså en antivaxare en som vägrar att vaxa bilen? ;-)
Eller en som vägrar en brasiliansk vaxning kanske?
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Slopa all testning och alla restriktioner. Som med alla tidigare influensor så ebbar dom ut naturligt.
Och så råkar din mamma köra i diket, behöver läggas på sjukhus men dom säger: tyvärr, ingen plats här, allt är fullt med Covid-patienter.
 
  • Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och så råkar din mamma köra i diket, behöver läggas på sjukhus men dom säger: tyvärr, ingen plats här, allt är fullt med Covid-patienter.
På grund av felsatsningar de senaste 20 åren?
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.