Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
F
V växelventil skrev:
Helt rätt och dom som ligger på intensiven nu som är fullvavaccinerade ska betala sina egna kostnader dom med.
Ja, superlogiskt, för de fullvaccinerade har ju inte gjort vad som har efterfrågats och har inte tagit sitt moraliska ansvar mot resten av befolkningen,
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu är ju skillnaden mellan ursprungs covid19, alpha, delta, mm inte så stor. Knappt att man kan jämföra det med de undervarianterna vid influensaviruset. Har man antikroppar mot den ena, funkar det än så länge hyfsad bra mot de andra. Visst kan det komma andra typer eller varianter som är så annorlunda att det inte längre gäller.
Men hur stor är risken att det kommer att hända nu genom mutation i människor?
Jag vet inte hur stora skillnaderna är mellan olika års influensavirus, jag vet att man byter mot nya varianter varje år och häromåret när man valde fel variant så blev det ett besvärligt influensaår med ovanligt många dödsfall och då väljer man trots allt ut två A och två B.

Nja, beta (den brasilianska varianten) började sin spridning just för att den lyckades infektera de som redan hade varit covidsjuka så att det blev än en gång väldigt många som insjuknade på nytt. Det var rätt omtalat eftersom man trodde man hade uppnått flockimmunitet i den staden och blev förvånad när folk blev sjuka igen.

Även gamma (sydafrikanska) var det väl så med och nu står my (upptäckt i Columbia) på bevakningslistan eftersom man ser likartade mutationer i den, alltså sådana som kommer runt immunsystemet hos tidigare insjuknade.

Det är ju inte utan anledning som Pfizer nu testar ett uppdaterat vaccin mot betavarianten.

Absolut att den största oron med influensan är att det blir något helt nytt på samma sätt som spanska sjukan och svininfluensan. Då blir det en pandemi.
 
F fsn skrev:
Ja, superlogiskt, för de fullvaccinerade har ju inte gjort vad som har efterfrågats och har inte tagit sitt moraliska ansvar mot resten av befolkningen,
Nä men dom kräver ju sjukhusvård så något fel måste dom ha gjort.Varför ska jag som ovaccinerad behöva betala sjukhusvård som är fullvavaccinerade när jag själv inte behövt belasta sjukvården?
 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Nä men dom kräver ju sjukhusvård så något fel måste dom ha gjort.
Det är väl inte deras fel om hemtjänstpersonalen vägrar vaccinera sig och går omkring och smittar de som behöver dem.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nä men dom kräver ju sjukhusvård så något fel måste dom ha gjort.
Ja, de hade otur att höra till de ca 15% som vaccinet inte gav full effekt hos.
De ovaccinerade däremot kan knappast skylla på en sån otur. Möjligen att de hade otur när de tänkte...
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag och sambon. Så vitt jag kan bedöma gäller det även andra vaccinerade i bekantskapskretsen.
Så ni tillhör inte de som hänger på stan, demonstrerar, eller nyttjar kollektivtrafik utan munskydd osv.? Tror du aut
BirgitS BirgitS skrev:
Ivermectin alltså. På sidan [länk] står det att några studier är klara. Vad kom de fram till?

Anser du att coronavirus är en parasit?

Nej, så lätt kan man inte förnya läkemedelspatent. Ett patent är knutet till hur något är konstruerat, fungerar eller liknande och inte vad det används till.

Covidvaccinerna räddade tusentals liv bara i Sverige i våras så de fungerar ju uppenbarligen. Likaså de läkemedel som används till covidpatienter på sjukhus. T.ex. propplösande medicin är standard eftersom det har visat sig ha väldigt god effekt. Du verkar inte ha hört talas om mycket.
Det finns en anledning till att den är i klinisk studie.
Nej, jag anser inte att Coronavirus är en parasit lika lite som att jag anser att ett blodförtunnande medel är en Coronamedicin.
Antagligen måste man trixa till det lite för att förlänga patentet, vilket antagligen industrin är mästare på.
Coronavaccinet visar sig ha avsedd verkan men det funkar väl inte tillfredsställande bra ur epidemisk synvinkel?
 
En vän som är läkare hjälper till att vaccinera i Åkersberga. Hon berättade att för någon vecka sedan hade man 3 svimningar under samma dag. Först svimmade en när hen fick sprutan och då svimmade två till som satt på 15 minuters väntet.

En kanske förbisedd grupp som avstår vaccin gör det av spruträdsla/fobi
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte deras fel om hemtjänstpersonalen vägrar vaccinera sig och går omkring och smittar de som behöver dem.
Och det är ju inte mitt fel heller så varför ska jag betala?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
En vän som är läkare hjälper till att vaccinera i Åkersberga. Hon berättade att för någon vecka sedan hade man 3 svimningar under samma dag. Först svimmade en när hen fick sprutan och då svimmade två till som satt på 15 minuters väntet.

En kanske förbisedd grupp som avstår vaccin gör det av spruträdsla/fobi
Jag, som är riktigt spruträdd, förvarnade om att jag 'brukar' svimma när sprutor tas. Men de här 2 gångerna gick det över förväntan, svimmade inte.
 
  • Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
[länk]
Många här inne måste tänka på vad man tar sina uppgifter ifrån som inte är aktuella när man börjar ifråga sätta vad andra postar och framförallt läsa igenom inläggen...hela inläggen.Annars blir det lätt #säg efter mig jag har rätt och du har fel"
Inga 95 % någonstans på den sidan.

En annan sak som är ganska viktig för att undvika förvirring är att när man anger en procentsiffra för vaccinering så bör (ska!) man tala om huruvida det handlar om en eller två doser. De flesta tycks vaccineras med vaccin som har mycket bättre effektivitet efter två doser så det är mindre intressant hur många som har fått enbart en dos.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Så ni tillhör inte de som hänger på stan, demonstrerar, eller nyttjar kollektivtrafik utan munskydd osv.? Tror du aut
Nej, vi och vår bekantskapskrets hänger inte på stan eller demonstrerar vare sig nu eller annars.

Det händer att en del i bekantskapskretsen utnyttjar kollektivtrafik i vanliga fall men det lär vara ändå mindre nu och vi två här har inte åkt kollektivt sen pandemin började.

M mickef skrev:
Det finns en anledning till att den är i klinisk studie.
Jag frågade om de studier som var avklarade, inte de som pågick. Vad blev resultatet i de studierna?

M mickef skrev:
Nej, jag anser inte att Coronavirus är en parasit lika lite som att jag anser att ett blodförtunnande medel är en Coronamedicin.
Men blodförtunnande medel har räddat många covidsjukas liv till skillnad från parasitmedicinen. Det finns det ju kliniska studier som visar och det redan under förra våren.

M mickef skrev:
Antagligen måste man trixa till det lite för att förlänga patentet, vilket antagligen industrin är mästare på.
Nej, man kan inte förlänga patent så. Det är ju ett problem för alla läkemedelsbolag att patenttiden är kort i förhållande till utvecklingstiden. De håller på och tar fram ett nytt läkemedel under 15 år efter patentansökan och sen har de bara 5 år på sig att få igen all utvecklingskostnad.

M mickef skrev:
Coronavaccinet visar sig ha avsedd verkan men det funkar väl inte tillfredsställande bra ur epidemisk synvinkel?
Visst hade det varit bättre om viruset inte hade muterat så mycket att vaccinerna fått sämre effekt. Men det är ju inget man kan veta i förväg. "Det här viruset har överraskat oss många gånger och det fortsätter att överraska oss."

Vi får se hur det går med de mer traditionella vaccinerna som håller på och testas ut. Om deras skyddseffekt blir tillräckligt hög och effekten varar längre.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Och det är ju inte mitt fel heller så varför ska jag betala?
Tycker du att alla i Sverige ska personligen betala för den vård som de behöver?
 
P
M mickef skrev:
Det gäller samma lika.
Det är inte självklart. Det tycks finnas en slags pandemitrötthet nu som mycket väl skulle kunna göra att många slappnar av och inte håller lika hårt på de personliga restriktionerna.

Man kan inte utgå från att alla följer myndigheternas anvisningar till punkt och pricka. Tyvärr utgår ofta myndigheter från det.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du att alla i Sverige ska personligen betala för den vård som de behöver?
Kanske bara om ”det är deras eget fel”? Hur nu det ska bedömas.:thinking:
 
BirgitS
P Pin skrev:
Kanske bara om ”det är deras eget fel”? Hur nu det ska bedömas.:thinking:
Fast nu gällde det inte ens det utan en människa som blivit smittad av hemtjänsten. Så det var inte ens den sjukas fel men växelventil vill inte betala eftersom det inte är hans fel. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.