Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl många inlägg i tråden av vaccinmotståndare som just anser att det är farligare att vaccinera sig än att bli sjuk. Det finns ju sådana som har röstat i trådens omröstning utifrån den principen också (t.ex. "Jag tror inte fördelarna är större än riskerna.").
Jag försvarar inte antivaxxare, vilket du vet, och tror inte att jag har sett något sånt seriöst inlägg i tråden.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag försvarar inte antivaxxare, vilket du vet, och tror inte att jag har sett något sånt seriöst inlägg i tråden.
Jag syftade på de som inte vill vaccinera sig mot covid för att det vore "farligt" för dem. De är motståndare när det gäller covidvaccinering för sig själva och ofta (men inte alltid) andra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur skulle det vara egoistiskt?
Jag ser det som att göra en insats för andra, dvs. försöka minimera risken att andra blir allvarligt sjuka.

Hur var det nu med att avstå vaccinering bara för att man anser att det är bättre för en själv?
Att slippa vara oroliga för att det springer omkring ovaccinerade och riskerar hälsan för andra och sjukvården.
Korkat enl. er, men ett medvetet beslut som inte behöver vara egoistiskt.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Att slippa vara oroliga för att det springer omkring ovaccinerade och riskerar hälsan för andra och sjukvården.
Korkat enl. er, men ett medvetet beslut som inte behöver vara egoistiskt.
Personligen är jag inte rädd för att få covid och sannolikheten för att just jag ska få sämre vård för att vården tar hand om covidsjuka är så liten att den har jag inte ens tänkt på.

Så hur är det nu inte egoistiskt att avstå vaccinering bara för att man anser att det är bättre för en själv?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Personligen är jag inte rädd för att få covid och sannolikheten för att just jag ska få sämre vård för att vården tar hand om covidsjuka är så liten att den har jag inte ens tänkt på.

Så hur är det nu inte egoistiskt att avstå vaccinering bara för att man anser att det är bättre för en själv?
Man har haft sjukdomen utan större besvär, tror på sitt immunförsvar och oroar sig för vaccinets ev. biverkningar. Men man iakttar smittskyddsråden om hygien och distanstagande efter behov om man inte är korkad.
Det är naturligtvis egoism att vara sig själv närmast men motsatsen kan vara förödande för mänsklighetens fortlevnad.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Man har haft sjukdomen utan större besvär, tror på sitt immunförsvar och oroar sig för vaccinets ev. biverkningar. Men man iakttar smittskyddsråden om hygien och distanstagande efter behov om man inte är korkad.
Det är naturligtvis egoism att vara sig själv närmast men motsatsen kan vara förödande för mänsklighetens fortlevnad.
Ja, det är väl just det man oroar sig mer för mycket sällsynta biverkningar än för mycket vanligare risker med andras sjukdom.

Omikron är ju så smittsamt att inomhus går det ju knappast att vara i samma rum som någon annan utan att det är rätt stor risk för virusöverföring. Smitta via händer är sällsynt, om det var det du avsåg med hygien.

Mänskligheten har snarast överlevt tack vare medkänsla och vilja att skydda andra, dvs. sätta gruppen före sig själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är väl just det man oroar sig mer för mycket sällsynta biverkningar än för mycket vanligare risker med andras sjukdom.

Omikron är ju så smittsamt att inomhus går det ju knappast att vara i samma rum som någon annan utan att det är rätt stor risk för virusöverföring. Smitta via händer är sällsynt, om det var det du avsåg med hygien.

Mänskligheten har snarast överlevt tack vare medkänsla och vilja att skydda andra, dvs. sätta gruppen före sig själv.
Jag har aldrig trott att hygien har varit en stor del av virusspridningen.
I övrigt vågar jag inte kommentera dina påstående då jag nog redan har samlat på mig många anmälningar idag.
 
K
Är väl egentligen Inte konstigt att det kommer starka reaktioner mot en del ovaccinerade ( eller som förutspråkar mot vaccinet). Man får ju tänka på att en del har släktingar som dött eller varit svårt sjuka , totalt isolerade, även folk som jobbar inom vården och går på knäna och mår skit dåligt på grund av arbetsbelastningen, andra som fått vänta på sjukt långa vårdköer ja listan kan göras lång. Så ger man sig in i diskussionen får man nog vara beredd på starka reaktioner. Kanske dåligt valda ord och ilska . Jag säger inte att det är rätt för det men jag har förståelse för det.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
R
Borgir Borgir skrev:
När det sägs att alla kommer att dö av mRna-injektionen inom 1 år eller 3 år, så är det Prion-sjukdom (Creutzfeldt-Jakobs sjukdom) man syftar till.
.
Antar att du pratar om detta: https://www.reuters.com/article/fact-check-no-evidence-that-pfizers-covi-idUSL1N2MZ382

Verkar i vanlig ordning vara debunkat. För ett år sedan dessutom. Eller har du ny, riktig forskning som stödjer ditt påstående?

Borgir Borgir skrev:
Det är relativt många som fått och dött av prion-sjukdom efter mRna-injektionen och då som akut sjukdom dvs inom 1år.
Hur många av hur många? I vilka studier kan man läsa om detta?

Borgir Borgir skrev:
Ser man till vissa djurförsök som gjorts, så dog 100% av djuren i Prion-sjukdom.
Så vill man undvika Prion-sjukdom tar man ingen injektion.
Vilka djurförsök, och hur relaterar de till COVID-vaccin, och hur bevisar dessa försök att man ska undvika injektion för att undvika Prion?

Lite länkar till allt du påstår hade gjort ditt inlägg lite mer trovärdigt. Eller kanske inte förresten, jag har en aning om ungefär vart de länkarna hade gått :)
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Man gör inga pengar på att äga aktier i ett företag som går i konkurs.

Det är inte fråga om en kort tid. Det hade ju typ upptäckts på 2 månader om inte vaccinet hade skyddat de som blev vaccinerade först. Då hade företagen inte fått mer i ersättning än ungefär vad de hade lagt ut i utveckling, nya fabriker osv. Alltså ingen vinst än. Så det hade inte fungerat.

Dessutom så granskades ju allt vad företagen gjorde väldigt noga inkl. inspektioner ute i fabrikerna så slarv och brister hade upptäckts.

Det är alltså du som missar det viktiga.
Jo man kan göra pengar på ett företag som går i konkurs.

Jag skrev aldrig att vaccinet inte skulle skydda, var inte så binär, det finns grader i helvetet, jag pratar generellt om hur man kan tjäna pengar i diverse olika brancher genom att vara aningen snabbare än konkurrenter, det kan man i vissa fall bla genom att minska aningen på kvalitete eller säkerhet. Ta historien med volkswagens fusk med hur mycket bilen släppte ut, har ni förståelse för att typ en sådan situation kan uppkomma pga att det finns pengar att tjäna.

Dessutom granskas alla skolor, privatvård och för övrigt de flesta företag här i sverige, det sker aldrig några fel eller öveträdelser i någon branch som har någon form av koll på sig,
........vänta lite, det behövs ingen koll, det behövs bara aktieägare, de äger ju aktierna och för att de skall tjäna pengar så måste företaget göra rätt, annars får företaget dåligt rykte och då tjänar ägarna inga pengar, skitbra system, funkar perfekt alltid och har alltid funkat perfekt, fan vad mycket skattepengar vi sparat nu, ta bort all kontroll och inför aktieägare överallt.
 
A
K Klacken skrev:
Så du tror inte att världens börser skulle reagerat på företag som misskött sig? Hade 1promille av det som antivaxkollektivet marknadsför mot "Big Pharma" varit sanna, så hade troligen inga vaccintillverkare funnits kvar på marknaden.
Det handlade som sagt inte om huruvida börsen reagerar, förklaringen handlar om att alla kan köpas för pengar, alla har ett pris, om värdet på vinste vida överskrider värdet på företagsnamnet så finns incitament till att strunta i företagsnamnets rykte.
Men i denna diskussionen så handlade det inte ens om det, det handlar om att genom att ta en liten genväg så kan du komma först i mål och alltså tjäna mycket mer, det är inte ett och noll det är en avvägning av risker.

För att tydliggöra mig själv, jag säger inte att det har hänt i denna situation, jag säger att i en dylik situation där man kan tjäna ofantliga mängder pengar på relativt kort tid så slås vissa skydd för fusk som normalt existerar ut, man kan inte förlita sig på självkontroll. för att tala byggahusspråk; man kan inte förlita sig på att ett hus som är till salu är ok bara för att det är ett företag som säljer det, du som köpare måste kolla ock inspektera, liksom svenska saten mfl behöver skaffa sig insyn i databasen med biverkningar av mediciner de köper (och göra dessa offentliga).
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Jag skrev aldrig att vaccinet inte skulle skydda, var inte så binär, det finns grader i helvetet, jag pratar generellt om hur man kan tjäna pengar i diverse olika brancher genom att vara aningen snabbare än konkurrenter, det kan man i vissa fall bla genom att minska aningen på kvalitete eller säkerhet.
Nu är ju detta en tråd om just covidvaccin och inte om företags möjligheter att tjäna pengar etc. i alla möjliga branscher. Jag föreslår att du startar en egen tråd om du vill diskutera det.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju detta en tråd om just covidvaccin och inte om företags möjligheter att tjäna pengar etc. i alla möjliga branscher. Jag föreslår att du startar en egen tråd om du vill diskutera det.
Jag ser absolut kopplingen mellan ovanstående inlägg och covidvaccin. Men nu handlar ju tråden om varför man inte har vaccinerat sig. Så om vi ska gå efter det så har merparten av dina egna inlägg inget i denna tråd att göra.
 
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag ser absolut kopplingen mellan ovanstående inlägg och covidvaccin. Men nu handlar ju tråden om varför man inte har vaccinerat sig. Så om vi ska gå efter det så har merparten av dina egna inlägg inget i denna tråd att göra.
Det var ett förslag till arn bygg, vilket han ju naturligtvis kan ignorera. Sen hur du kan se kopplingen mellan covidvaccin och en generell diskussion om hur man kan tjäna pengar i diverse olika branscher har jag lite svårt att förstå med tanke på att han just skrev olika exempel som inte hade det minsta med covidvaccin att göra.

Däremot har jag inga som helst svårigheter att se kopplingar mellan covidvaccin och mina inlägg, i den mån de just inte är svar på andras inlägg om andra saker (som detta).

Vad som verkligen är off-topic är ju en fråga för moderatorn och trådskaparen.
 
A arn bygg skrev:
Jo man kan göra pengar på ett företag som går i konkurs.
Men inte skulle väl aktieägarna i Pfizer låta Pfizer fuska så mycket att de är villiga att köra Pfizer i konkurs för att få säg 2 år med bra aktieutdelning?
A arn bygg skrev:
Jag skrev aldrig att vaccinet inte skulle skydda, var inte så binär, det finns grader i helvetet, jag pratar generellt om hur man kan tjäna pengar i diverse olika brancher genom att vara aningen snabbare än konkurrenter, det kan man i vissa fall bla genom att minska aningen på kvalitete eller säkerhet. Ta historien med volkswagens fusk med hur mycket bilen släppte ut, har ni förståelse för att typ en sådan situation kan uppkomma pga att det finns pengar att tjäna
Bilbranschens emissionsmätningar är lite speciellt eftersom ett viss fusk har varit tillåtet. De har varit fullt tillåtet att mäta emissioner med tex andra fälgar och däck samt tejpa lite på karossen för att minska luftmotståndet.
Motorfusket var säkert litet från början men har man börjat ljuga är det svårt att sluta.

De gamla reglerna för utsläpps testerna har aldrig speglat utsläppen vid verklig körning. Det visste branchen men inte politiker och miljövänner.

Det kanske kan se ut som en konspiration att man godkänner vaccin utan att känna till de ovanliga biverkningarna men de är ju svårt att hitta utan att vacciner många. Lite cyniskt kanske men ett moment 22 problem.

A arn bygg skrev:
Det handlade som sagt inte om huruvida börsen reagerar, förklaringen handlar om att alla kan köpas för pengar, alla har ett pris, om värdet på vinste vida överskrider värdet på företagsnamnet så finns incitament till att strunta i företagsnamnets rykte.
Men i denna diskussionen så handlade det inte ens om det, det handlar om att genom att ta en liten genväg så kan du komma först i mål och alltså tjäna mycket mer, det är inte ett och noll det är en avvägning av risker.

För att tydliggöra mig själv, jag säger inte att det har hänt i denna situation, jag säger att i en dylik situation där man kan tjäna ofantliga mängder pengar på relativt kort tid så slås vissa skydd för fusk som normalt existerar ut, man kan inte förlita sig på självkontroll. för att tala byggahusspråk; man kan inte förlita sig på att ett hus som är till salu är ok bara för att det är ett företag som säljer det, du som köpare måste kolla ock inspektera, liksom svenska saten mfl behöver skaffa sig insyn i databasen med biverkningar av mediciner de köper (och göra dessa offentliga).
Jag ser snarare att Pfizer som är störst på vaccin just nu och i ”blickfånget” försöker maximera sin försäljning med så lite investeringar som möjligt under en tid framöver.

Diskussioner om biverkningar,lögner och konspirationer kommer att fortsätta pga skillnaden på vad man lyckats fastställa/bevisa och vad vacconkritiska ser som (möjliga) biverkningar (som ej är bevisade).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.