jebe skrev:
Klart man kan?

Ditt överskott av kapital är ju inte så mycket att komma med om du t ex. söker kredit på en 10 000 000€ kåk på spanska solkusten ([länk]), utöver detta behöver du ju uppgradera din eka till en Princess 54, samt säkerställa skön färd till stranden i en Bentley Spur plus en Lambo på helgen.

Då räcker inte dina netto 50 k + överskott av kapital.

"Allt är relativt"

Nej i den klassen håller inte min kreditvärdighet speciellt långt. Men låt säga att jag vill låna 200.000. Banken gör en bedömning och vad anser dem då mig vara för typ av kredittagare? Högrisk/lågrisk? Får jag sämre omdöme om jag köpt räntefritt på IKEA för 40.000?
 
Jag råkade ut för att bli nekad kredit enbart på grund av omfrågningar. Det var dessutom på ett löjligt lågt belopp. Jag skulle köpa nån vitvara, det handlade om knappa 5000:-. Jag hade exemplariskt god ekonomi i övrigt, med fast inkomst, en fastighet, inga skulder alls.

Men jag drev ett företag, en enskild firma. Och alla mina leverantörer gjorde en årlig omfrågning på mig, så jag hade ca 10 frågningar i början på varje år.

Därför fick jag utså förnedringen att bli nekad kredit i en butik.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
andersmc
På grund av butikens hantering missade de ju en affär. Om de sätter förfarandet i system kan det bli stora belopp i uteblivna försäljningar.
Tyvärr lite skämmigt för dig.
 
Har precis samma problem, fast min ena grossist tar upplysning 6 ggr om året.
Har blivit nekad bolån pga av alla upplysningar tagna i min ef.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Även Cramo tog UC på mig igår när jag hyrde en sänksåg.
Första gången jag hyrde av dem dock.
 
Ganska enkelt:
Det sker ingen "feedback" på om du fått krediten eller ej. Därför tolkas varje omfråga som att du faktiskt fått en kredit.

Bara som en säkerhetsåtgärd, går du då runt till 5 banker och vill "jämföra räntorna" på lån på 2Mkr, så står det i din UC sedan att du har utestående skulder på totalt 10Mkr.

Bankerna kan ju faktiskt inte veta om du springer runt mellan massa banker för att faktiskt få mer kredit än din kreditgräns, dvs gå till bank 1, låna 2Mkr, gå till bank 2, låna 2Mkr osv osv tills du har 10Mkr, eller om du faktiskt bara frågat efter räntan.


Ska du jämföra bankerna, så ta istället så att du jämför deras publika uppgifter (tex bank1 har 7 % låneränta på löpande lån, bank2 har 6.5 % låneränta på löpande lån osv osv) och väljer ut den bank som faktiskt har lägst ränta på löpande lån.
Sedan använder du denna bank.
Du kan också kolla smått på andra låneperioder, bundna lån etc, och kolla "spreaden", för den bank som har störst "spread" på bundna lån (dvs att du tjänar X % mera på bank1 än bank2 om du binder lånet 2 år istället för 1 år), är dem som kan tänkas förhandla ner räntan mest.

Försök kolla lite själv istället för att gå och fråga om lånelöfte hela tiden.

Det kan hända att sparkunder och liknande får en lägre ränta, men då står det oftast i instruktionerna: "Guldkunder får 10% rabatt på räntan" t.ex.


andersmc: Varför köper du inte det direkt? Dvs betala med bankkort?
Så onödigt att ta massa krediter hela tiden och köpa mot faktura, istället för att faktiskt betala allt direkt.

Säg inte "men kan bli lurad och då får du inte dina pengar", det är lika stor risk att du blir lurad på en fakturaorder och då får du istället massa kronofogde och skulder istället om motparten drar det så långt.

ISTÄLLET sovra motparten ordentligt istället, kolla ordentligt att det är en seriös leverantör och fråga dig själv "ser detta okej ut", fundera på om priset är rimligt etc.
Sunt förnuft så slipper man bli lurad.
 
Redigerat:
Men en fråga, varför känner ni att bankerna måste ta en UC på er bara för att ni hör er för om ränta och lånealternativ? De får väl berätta hypotetiskt för er vad de kan erbjuda, förutsatt att de uppgifter ni lämnar visar sig stämma, när den bank ni/du sedan väljer, gör sin UC.
 
Exuperance: Det gör dem om du vill ha en personlig uppgift. Traskar du in på en bank och frågar "Vad har ni för ränta på löpande bostadslån" så är det ju inte så att de tar en UC för det. Banken kanske säger "Får jag se ditt ID så att jag kan göra en personlig bedömning" då svarar du nej, och säger "Jag vill bara ha generellt".

Då får du såklart inget "lånelöfte" med bunden ränta, utan räntan kan förändras med tiden.

Om banken undrar varför du inte vill ha en personlig bedömning så kan du säga att det inte är du som ska ha lånet utan du jämför banker åt en kompis (ja jag vet, du "ljuger" lite men dem kan ju inte veta att det är du som frågat ändå)

Att de tar UC beror på att den personliga bedömningen kan innebära att du får en bättre ränta, tex någon med hög kreditvärdighet som tar ett litet lån, eftersom det finns en riskkalkyl inbakat i räntan.
Din ålder spelar också in lite, någon i en hög ålder kan få en högre ränta pga risken för att personen ska trilla av pinn innan lånet är slutbetalt osv...
 
Redigerat:
Fast det där stämmer inte. Jag har pratat med flera banker om personliga detaljer runt lån. Jag har berättat vad jag och sambon tjänar, att vi inte har några betalningsanmärkningar, vad vi vill låna, hur vi tänkt amortera, och i gengäld fått veta vilken ränterabatt vi kan vänta oss om vi väljer den banken. Det enda de inte gjort är att ta en UC, just för att jag inte har bestämt mig. När jag sedan hade bestämt mig, då tog just den banken en UC, och eftersom inget skilde sig från vad jag tidigare sagt, så gällde också det vi kommit överens om.
 
(Ett lånelöfte har heller ingen bunden ränta, den sätts när avtalet skrivs.)
 
Ja exakt, har du alla detaljer så är det ju inget problem att beräkna räntan.
Men tänk dock att du inte får ett lånelöfte, banken kan altså ändra sig om de vill trots att inget i din ekonomiska situation har förändrats, om de VILL altså.

Om banken börjar prata om lånelöfte så neka bestämt att du inte vill ha ett lånelöfte, utan säg bara att du vill veta vad räntan blir.
Man kan ju köra stilen som jag sa, att man pratar om en kompis.
Typ:
"Jag håller på att jämföra lite banker åt en kompis som tjänar 300' året, inga betalningsanmärkningar, etc och vill låna 1 mille till ett hus som är värt 1,5 mille, betalar 500k direkt, och vill amortera dessa 1 mille över 24 månader, dock ej bundet utan kompisen vill amortera löpande så att kompisen kan betala av lånet i förtid om vi vill. Vad kan min kompis förvänta sig för ränta?"
 
Tror att jag bara fått UC när jag köpt beg bilar hos firma.

Betalar det mesta på nätet med kort, skulle jag mot förmodan ta faktura skulle det vara för att jag inte litar på företaget. Och ja, ibland finns varan bara på ett/två företag, där den är slut där man vill handla.
 
Fast jag behöver inte låtsas jämföra åt en kompis, utan jag har sagt precis som det är, att jag jämför åt mig själv men inte har bestämt mig för just dom. Jag är fullt medveten om att ett hypotetiskt lån med en hypotetisk ränta inte är ett lånelöfte, det är ju jag själv som bett dem göra det hypotetiskt och inte ge mig ett regelrätt lånelöfte. Jag vet ganska exakt hur stort lån jag vill ha, att bankernas smärtgräns i mitt fall går högre, så det har inte varit svårt alls. Däremot har jag genom att prata med andra förstått att många tror att det måste tas 5 UC bara för att man pratar med 5 banker om lån. Det är alltså fel.
 
Tack för tråden!
Jag har vänt mig mot företagens sätt att sälja fakturan till inkassoföretag. Företagen tycker det är bekvämt, jag som kund vägrar att ha en mellanhand mellan mig och säljaren.

Nu har TS visat för mig att det finns starka goda skäl till att handla kontant (eller med CC) över disk.

"Duger inte mina lagliga giltiga svenska pengar i svenska butik i Sverige så behöver jag inte heller handla i den butiken - det finns andra gladeligen tar emot mina pengar".
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det stämmer ja. Anledningen till att man ska låtsas jämföra åt en kompis är för att en bank inte ska frestas ta en UC utan OK från dig.

Skulle köpa ett kontantkort i en tre-butik. Dem i butiken försökte sälja in ett abonnemang på mig. Försökte med tricket "men har ju betalningsanmärkningar" (fastän jag inte har det). Sedan ville de ha leg, jag sa "men ska ha ett kontantkort", och då sa dem att leg behövs för alla köp av SIM-kort från dem. Gav dem legget och de sa sedan "men du har ju inga betalningsanmärkningar så du kan ju ha abonnemang."

Efter ytterligare lite tjat lyckades jag få loss kontantkortet. (och inte få ett abonnemang, det märktes att de var väldigt intresserade av att sälja in ett abonnemang, var t.o.m. tvungen att testa simkortet så att det inte gick att ringa från det så att de inte hade tryckt ut ett abbonemangskort och sagt att det är ett kontantkort).

Nästa gång jag handlar ett kontantkort över disk ska jag säga att det är en kompis som ska ha kontantkortet. Då lär de inte klaga.
Så banker, butiker och sådant gör allt för att sälja in en kredit med tillhörande upplysning på dig.

Därför måste man vara lite finurlig och "lura" folk så att man slipper onödiga krediter och onödiga upplysningar.

Jerpa: Fast även om du inte litar på företaget kan företaget luras och få dig skuldsatt istället.
Då är det bättre att inte handla med företaget alls. Låt bli att göra affärer med opålitliga företag. Jag ser det som att alla företag du ska göra affärer med, ska vara så pålitliga att du kan ha autogiro med dem till ditt lönekonto.
Alla andra företag petar man inte ens med tång på.


BMW: Bästa är ett bankkort anslutet till ett separat konto, som du bara fyller med en begränsad summa. Då slipper man problem om kortet blir skimmat eller stulet, då det inte finns så mycket att hämta.

Om ett visst företag enbart säljer mot faktura (detta blir allt vanligare nu för att företag ska slippa dyra kostnader för kassaregister) så säg att du vill förskottsbetala till BG. Och sedan komma in och hämta varan när du betalt. Då skriver dem ut en faktura åt dig utan att ta UC och så får du inte varan förrens den är betald.
 
Redigerat:
  • Gilla
BMW fahrer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.