Kullan skrev:
Man borde själv kunna beställa något slags certifikat (via e-leg) som man kunde visa upp de gånger man gör affärer på nätet, eller söker lån på bank osv. Som visar på ens ekonomiska status.
Det finns redan. Kallas "kreditupplysning". Man behöver inte ens beställa, det är den som vill kolla upp ens ekonomiska status som beställer det.

Grejen är ju att ekonomisk status är färskvara. Du kanske nyss fått sparken och frugan begärt skilsmässa. Eller din lånecirkus för att finansiera ditt spelberoende har kanske just kollapsat, arbetsgivaren har nyss upptäckt att du förskingrat 20 miljoner och du försöker i panik få lån för att kunna betala tillbaka.
 
Redigerat:
Jo tack jag vet. Jag menade nåt annat. Något du själv beställer. För din egen skull. och som innehåller lite mer detaljerat din ekonomiska status, typ ett CV. Så att du kan ta med dig detta (eller kanske ännu oftare skicka elektroniskt), när du tex ska ansöka om bostadslån. Så att de, uppenbarligen lata bankerna, enkelt ser att "det här är en kund med koll på läget och bra betalningsförmåga/ekonomi, trots att hon har 30 förfrågningar på sig senaste året, pga att hon handlat på internetbutiker"
 
Känns som ett klockrent uppslag för Marlene o Co på Byggahus att göra ett reportage om. Ringa runt till lite banker o fråga hur dom resonerar helt enkelt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Absolut!

Tesen bör vara att man ska kunna yra runt med småkrediter, sms-lån, efterskottsbetalningar och allsköns Lyxfällanbeteende utan konsekvenser.

Annars är man kränkt :)
 
HenrikP skrev:
Absolut!

Tesen bör vara att man ska kunna yra runt med småkrediter, sms-lån, efterskottsbetalningar och allsköns Lyxfällanbeteende utan konsekvenser.

Annars är man kränkt :)
Trams.

:)
 
Detta är inget nytt. För ett antal år sedan var det förmånlig ränta hos bensinbolagen upp till 15.000:- på konto hos dem. Ja öppnade då konto hos alla bensinbolag och satte in det beloppet hos vart och ett av bolagen. Alla bolagen gjorde automatiskt en kreditupplysning på mig. Resultatet blev att jag nekades stående kredit på mitt sparkonto hos Skandia Banken.
Jag hade då stora problem förklara för Skandia Banken att jag hade ett kapitalöverskott och genom alla insättningarna ville maximera mina ränteinkomster. Så genom att leka bank blev min kreditvärdighet ifrågasatt. Detta trots att jag ju inte ville låna, jag lånade istället ut!
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
HenrikP skrev:
Absolut!

Tesen bör vara att man ska kunna yra runt med småkrediter, sms-lån, efterskottsbetalningar och allsköns Lyxfällanbeteende utan konsekvenser.

Annars är man kränkt :)
Var det verkligen vad jag skrev? Eller kan du hänvisa till någon som anser att det borde vara så?
 
bjolo360 skrev:
Känns som ett klockrent uppslag för Marlene o Co på Byggahus att göra ett reportage om. Ringa runt till lite banker o fråga hur dom resonerar helt enkelt.
Japp, gärna det, bra idé!
 
Henri skrev:
Detta är inget nytt. För ett antal år sedan var det förmånlig ränta hos bensinbolagen upp till 15.000:- på konto hos dem. Ja öppnade då konto hos alla bensinbolag och satte in det beloppet hos vart och ett av bolagen. Alla bolagen gjorde automatiskt en kreditupplysning på mig. Resultatet blev att jag nekades stående kredit på mitt sparkonto hos Skandia Banken.
Jag hade då stora problem förklara för Skandia Banken att jag hade ett kapitalöverskott och genom alla insättningarna ville maximera mina ränteinkomster. Så genom att leka bank blev min kreditvärdighet ifrågasatt. Detta trots att jag ju inte ville låna, jag lånade istället ut!
Ja och det känns enligt mig jättekonstigt att det ska vara så. Okej om de ser en varningsflagg och undersöker orsaken. Men finns ingen anledning för dem att dra förhastade slutsatser, de kan enkelt fråga upp eller iaf kontrollera så att din betalningsförmåga inte plötsligt blivit sämre.
 
Vi har fastigheter värda 8.500.000. Bilar för 500.000. Båt för 300.000. Lån på 3.000.000.

Om jag handlar lite mot faktura på nätet o lite räntefritt på IKEA, får jag dåligt kreditvärde då? Trots vårt överskott i kapital på ca 6.000.000 ? Vi får ut ca 50.000 i månaden i lön efter skatt. Kan man ha dålig kreditvärdighet om man byggt upp livet från noll till detta? ålder 48 och 46
 
Är det inte så att banken (eller nån annan) endast ser 'sökta krediter' och om dom är 'godkända eller ej'.

Dvs. i worst case scenario: så utgår dom från att du faktiskt använder de krediter som du fått igenom som godkänt?

Jag kan inte komma på något sett dom skulle få mer information på? Ja ringa varje enskild kredituppslagare då.
 
Redigerat:
hangun skrev:
Vi har fastigheter värda 8.500.000. Bilar för 500.000. Båt för 300.000. Lån på 3.000.000.

Om jag handlar lite mot faktura på nätet o lite räntefritt på IKEA, får jag dåligt kreditvärde då? Trots vårt överskott i kapital på ca 6.000.000 ? Vi får ut ca 50.000 i månaden i lön efter skatt. Kan man ha dålig kreditvärdighet om man byggt upp livet från noll till detta? ålder 48 och 46
Klart man kan?

Ditt överskott av kapital är ju inte så mycket att komma med om du t ex. söker kredit på en 10 000 000€ kåk på spanska solkusten (http://www.rightmoveoverseas.se/fastighet-till-salu/fastighet-40965701.html), utöver detta behöver du ju uppgradera din eka till en Princess 54, samt säkerställa skön färd till stranden i en Bentley Spur plus en Lambo på helgen.

Då räcker inte dina netto 50 k + överskott av kapital.

"Allt är relativt"
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
jebe skrev:
Klart man kan?

Ditt överskott av kapital är ju inte så mycket att komma med om du söker efter kredit på en 100 000 000 kåk på spanska solkusten, till detta vill du låna till en Princess 54 samt, en Bentley Spur till dig och nåt annat till frun. Då räcker inte dina netto 50 k.

"Allt är relativt"
Jag håller inte alls med dig. Kreditvärdigheten är ett generellt betyg, inte något som räknas ut i förhållande till en enskild kredit eller ansökt kredit.
Dina exempel borde inte påverka hans kreditvärdighet ett uns. Kreditvärdigheten är väl ändå förmågan att betala *befintliga* skulder, eller *presumptiva* framtida krediter? Och att söka efter en kredit eller ett lån som är orimligt stort i förhållande till sina ekonomiska förhållanden borde rimligtvis inte räknas med över huvud taget.

Om det du säger skulle vara sant skulle det innebära att en medelinkomsttagare med god ekonomi och god kreditvärdighet, genom en enkel ansökan på ett 100-miljonerslån (kanske av misstag skrev några nollor för mycket i ansökan), med ens skulle få sin kreditvärdighet sänkt så att han i fortsättningen riskerar att inte ens kunna skaffa ett ica-kort.

Skulle han däremot på något mystiskt sätt lyckas få igenom sin kreditansökan på dessa 100 miljoner, skulle det däremot vara en annan femma.
 
  • Gilla
Kullan
  • Laddar…
jimih skrev:
Jag håller inte alls med dig. Kreditvärdigheten är ett generellt betyg, inte något som räknas ut i förhållande till en enskild kredit eller ansökt kredit.
Dina exempel borde inte påverka hans kreditvärdighet ett uns. Kreditvärdigheten är väl ändå förmågan att betala *befintliga* skulder, eller *presumptiva* framtida krediter? Och att söka efter en kredit eller ett lån som är orimligt stort i förhållande till sina ekonomiska förhållanden borde rimligtvis inte räknas med över huvud taget.

Om det du säger skulle vara sant skulle det innebära att en medelinkomsttagare med god ekonomi och god kreditvärdighet, genom en enkel ansökan på ett 100-miljonerslån (kanske av misstag skrev några nollor för mycket i ansökan), med ens skulle få sin kreditvärdighet sänkt så att han i fortsättningen riskerar att inte ens kunna skaffa ett ica-kort.

Skulle han däremot på något mystiskt sätt lyckas få igenom sin kreditansökan på dessa 100 miljoner, skulle det däremot vara en annan femma.
Håller delvis med, just i att kreditvärdighet och kreditförmåga inte är samma sak. Men ville ändå svara på frågan som jag fetmarkerade, på just det sätt jag gjorde.
 
jebe skrev:
Är det inte så att banken (eller nån annan) endast ser 'sökta krediter' och om dom är 'godkända eller ej'.

Dvs. i worst case scenario: så utgår dom från att du faktiskt använder de krediter som du fått igenom som godkänt?

Jag kan inte komma på något sett dom skulle få mer information på? Ja ringa varje enskild kredituppslagare då.
Ja på ett sätt kan man väl säga att man använder krediterna också, om man betalar 30dagar efter fakturadatum.

Är ju det mitt förslag gick ut på dock. Dvs att man själv skulle kunna plocka fram utförligare info (aktuell info med e-leg), tex när man ska knata in på en bank och kolla upp bostadslån. Allt finns i princip idag lagrat på nätet, så så väldigt svårt borde det inte vara att få fram en tjänst för att sammanställa detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.